מנהיגי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לא עונים לטלפונים מביידן

ממלכות המפרץ הפרסי אמרו כי לא יעזרו למתן את העלייה במחירי הנפט, אלא אם וושינגטון תתמוך בהן בתימן ובתחומים אחרים

הנסיך מוחמד בין סלמאן / צילום: Shutterstock
הנסיך מוחמד בין סלמאן / צילום: Shutterstock

הבית הלבן ניסה ללא הצלחה לארגן שיחות בין הנשיא ג'ו ביידן והמנהיגים דה פקטו של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות כשארה"ב פעלה לגבש תמיכה בינלאומית באוקראינה ולהכיל עלייה במחירי הנפט, כך אמרו פקידים בכירים בארה"ב ובמזרח התיכון.

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בין סלמאן והשיח מוחמד בין זאייד אל נהיאן מאיחוד האמירויות הערביות, שניהם דחו בקשות אמריקאיות לשוחח עם ביידן בשבועות האחרונים, כך אמרו הפקידים, במקביל לכך שפקידים סעודיים ומהאמירויות החלו למתוח ביקורת על המדיניות האמריקאית במפרץ.

"הייתה ציפייה כלשהי לשיחת טלפון, אבל זה לא קרה", אמר פקיד אמריקאי לגבי הדיון המתוכנן בין הנסיך הסעודי מוחמד וביידן. "זה היה חלק מהנושא של פתיחת הברזים (של הנפט הסעודי)".

ביידן כן שוחח עם אביו בן ה־86 של הנסיך מוחמד, המלך סלמאן, ב־9 בפברואר ושני האנשים חזרו על השותפות ארוכת השנים בין המדינות. משרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות אמר שייקבע מועד חדש לשיחה בין ביידן והשיח מוחמד.

הסעודים אמרו שיחסיהם עם וושינגטון הידרדרו תחת ממשל ביידן, והיו רוצים לראות יותר תמיכה במעורבות שלהם במלחמת האזרחים בתימן, עזרה בתוכנית הגרעין האזרחית בזמן שאיראן מתקדמת עם תוכנית הגרעין שלה, וחסינות דיפלומטית בארה"ב לנסיך מוחמד, כך אמרו פקידים סעודיים. נסיך הכתר מתמודד עם תביעות רבות בארה"ב, כולל תביעות על הריגת העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב־2018.

באיחוד האמירויות שותפים לחששות הסעודיים לגבי התגובה המאופקת בארה"ב לתקיפות הטילים האחרונות של לוחמים חותים בתימן נגד איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית, כך אמרו הפקידים. שתי הממשלות חוששות גם מחידוש הסכם הגרעין עם איראן, שלא מטפל בחששות הביטחוניים שלהן ונכנס בשבועות האחרונים לשלב האחרון במשא ומתן.

פיתרון לבעיית הנפט העולמית

הבית הלבן פועל לתקן את היחסים עם שתי מדינות מזרח תיכוניות שהוא צריך לצידו בזמן שמחירי הנפט עברו 130 דולר לחבית בפעם הראשונה מזה כמעט 14 שנים. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הן שתי יצרניות הנפט היחידות המסוגלות לשאוב עוד מיליוני חביות נפט - יכולת שאם תופעל יכולה לעזור להרגיע את שוק הנפט הגולמי בזמן שמחירי הדלק בארה"ב גבוהים.

ברט מקגורק, מתאם מדיניות המזרח התיכון של מועצת הביטחון הלאומי, ואיימוס הוכשטיין, שליח האנרגיה של מחלקת המדינה, שניהם נסעו לריאד בחודש שעבר בניסיון לתקן את היחסים עם פקידים סעודיים. מקגורק גם נפגש עם השיח מוחמד באבו דאבי בניסיון לדבר על התסכול של האמירויות לגבי התגובה האמריקאית לתקיפות החותים.

השיחה עם השיח מוחמד בתחילת פברואר הייתה צפויה להתמקד בדרכים בהן שתי המדינות יכולות להתנגד לתקיפות חותיות מתימן.

פקיד אמריקאי אחד אמר שממשל ביידן פעל בחריצות לחזק את הגנות הטילים של הסעודים והאמירויות, ושאמריקה תעשה יותר בחודשים הקרובים לעזור לשתי מדינות המפרץ להגן על עצמן. אולי זה לא כל מה שהמדינות האלה רוצות, אמר הפקיד, אבל ארה"ב מנסה להתייחס לחששות הביטחוניים שלהן.

הברית האנרגטית עם רוסיה

אבל הסעודים והאמירויות לא הסכימו לשאוב עוד נפט, ואמרו שהמדינות נצמדות לתוכניות ייצור שאושרה באופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, וקבוצת יצרנים נוספת בהובלת רוסיה. הברית האנרגטית עם רוסיה, אחת מיצרניות הנפט המובילות בעולם, הגדילה את כוחה של אופ"ק וגם קירבה את הסעודים ואת האמירויות למוסקבה.

גם הנסיך מוחמד וגם השיח מוחמד קיבלו בשבוע שעבר שיחות טלפון מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לאחר שסירבו לשוחח עם ביידן. שניהם אחר כך שוחחו גם עם נשיא אוקראינה, ופקיד סעודי בכיר אמר שארה"ב ביקשה שהנסיך מוחמד יתווך בסכסוך. הפקיד אמר שהממלכה מתחילה בכך.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה מוקדם יותר השבוע שלא היו תוכניות לשוחח עם הנסיך מוחמד בזמן הקרוב על נפט, ולביידן לא היו תוכניות לנסוע בקרוב לערב הסעודית.

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות טיפחו קשרים חזקים עם הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שעמד לצידן בסכסוך האיזורי עם קטאר, הוציא את ארה"ב מעסקת הגרעין עם איראן אליה התנגדו, והנסיעה הראשונה שלו מחוץ לארה"ב הייתה לריאד ב־2017, שם עמד לצד הנסיך מוחמד זמן לא רב לאחר הריגת העיתונאי חשוקג'י. אבל החלטתו של טראמפ לא להגיב למתקפת מל"טים וטילים נגד אתרי נפט סעודיים מרכזיים ב־2019 זעזעה את בנות בריתה של ארה"ב במפרץ, שבמשך שנים הסתמכו על הבטחתה לספק להן הגנה. איראן הכחישה מעורבות במתקפות על מתקני הנפט.

ביידן הבטיח לטפל בממלכה כמדינה "מנודה"

הפער בין ביידן ונסיך הכתר של ערב הסעודית ממשיך עוד מימי הבחירות לנשיאות ב־2020, כשהמועמד הדמוקרטי הבטיח לטפל בממלכה כמדינה "מנודה" לאחר שצוות שכירי חרב סעודיים חיסל את חשוקג'י ב־2018 באיסטנבול.

"ניתן לומר על ממשלת ערב הסעודית שיש בה מעט מאוד ערך חברתי", אמר ביידן בזמן עימות לקראת הבחירות ב־2019.

לאחר שנכנס לתפקיד, פרסם ביידן דו"ח מודיעין אמריקאי שקבע שהנסיך מוחמד אישר את התוכנית ללכוד או להרוג את חשוקג'י, שנהג למתוח ביקורת באופן גלוי על השליט הסעודי הצעיר.

הנסיך מוחמד הכחיש שהוא יודע משהו לגבי המזימה, אפילו לאחר שאנשים הקרובים אליו הורשעו על ידי בית דין סעודי בלקיחת חלק בהריגת העיתונאי.

ביידן גם נזף בסעודיה באופן ציבורי לגבי מלחמתה הממושכת בתימן והפסיק במשלוח חלק מסוגי הנשק שריאד יכולה להשתמש בהם נגד החותים. הנשיא הפך צעד של טראמפ ששם את החותים ברשימה הרשמית של ארגוני טרור בינלאומיים, צעד שערב הסעודית אמרה שחיזק את הכוחות התימניים ופגע בניסיונות לתווך הפסקת אש.

ביום שני, סאקי אמרה שהנשיא עומד על דעתו שיש להתייחס לערב הסעודית כמדינה "מנודה" ושיש להנהגתה ערך מועט.

כשנשאל בריאיון עם מגזין אטלנטיק בשבוע שעבר אם ביידן אולי לא מבין את המנהיג הסעודי, ענה הנסיך מוחמד: "בפשטות, לא אכפת לי".

הנסיך מוחמד אמר שניכור מנהיגי ערב הסעודית יפגע בנשיא האמריקאי. "זה עניין שלו לחשוב על האינטרס של אמריקה", אמר. "שיעשה זאת".

הדרך לנורמליזציה עוברת דרך הנסיך מוחמד

פקיד אמריקאי אחד הכיר בכך שהנסיך מוחמד הוא מקבל ההחלטות העיקרי בערב הסעודית ושממשל ביידן יצטרך למצוא דרכים לעבוד עם נסיך הכתר על הכל ממדיניות אנרגיה ועד נורמליזציה של היחסים עם ישראל.

לצד ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות דחק בארה"ב לשים את החותים ברשימת ארגוני הטרור ולשלוח יותר סיוע צבאי כדי להגן על המדינה ממתקפות נוספות. אבל ארה"ב לא התקדמה בטיפול בחששות האלה של האמירויות, כך אמרו פקידים בכירים במדינה.

בחודש שעבר, הגנרל פרנק מקנזי, מפקד הפיקוד המרכזי, טס לאבו דאבי לסדרת פגישות עם מנהיגי האמירויות, לדיון בדרכים לחזק את הביטחון לאור מתקפות הטילים של החותים. הגנרל מקנזי רצה להיפגש עם השיח מוחמד, אבל לא הצליח לקבל זמן בנוכחות מנהיג המדינה, כך אמר פקיד מזרח תיכוני בכיר.

בשבוע שעבר, יוסף אל עותייבה, שגריר איחוד האמירויות הערביות לארה"ב, אמר שהיחסים בין שתי המדינות מתוחים.

"זה כמו כל מערכת יחסים", אמר באבו דאבי. "יש לה ימים חזקים בהם היחסים מאוד בריאים וימים בהם היחסים נתונים בסימן שאלה. היום, אנחנו עומדים במבחן של מתיחות, אבל אני בטוח שנצא ממנו ונגיע למקום טוב יותר".

בנואה פוקו, טימותי פוקו וסאמר סעיד השתתפו בהכנת הכתבה.