קריית אונו: הראשונה לאשר פטור מהיטלי השבחה בפינוי־בינוי

עד כה אישרה העירייה פרטנית פטור מהיטל השבחה לפרויקטים מסוג זה, וכעת העבירה את ההצעה שתאפשר פטור גורף ומלא בכל חלקי העיר

התחדשות עירונית בקריית אונו / צילום: איל יצהר
התחדשות עירונית בקריית אונו / צילום: איל יצהר

מועצת העיר קריית אונו אישרה היום (ד') פטור מהיטלי השבחה לכל פרויקטי הפינוי־בינוי בתחומי העיר, והיא הראשונה שעושה זאת, למעשה. בכך היא מיישמת את התיקון בחוק התכנון והבנייה, שאושר במסגרת חוק ההסדרים בתקציב הממשלה האחרון ומאפשר לרשות המקומית לקבוע מה יהיה גובה ההיטל בתחומיה, לפי אזורים. החלטת המליאה מאפשרת פטור מלא, בכל חלקי העיר.

נזכיר כי הסעיף הרלוונטי בחוק ההסדרים קובע כי ברירת המחדל בפרויקטי פינוי־בינוי יהיה 25% היטל השבחה, וכי הרשות המקומית תוכל לקבוע אזורים שונים שבהם יהיה בגובה אחר - בין אם 50%, 25% או אפס אחוזים.

מהעירייה נמסר כי עד היום נידונה הסוגיה בתחומיה בכל פרויקט לגופו, ובפועל ניתן פטור מהיטל השבחה לכל הפרויקטים לפינוי־בינוי. כעת הפטור יהיה גורף, כאמור. "בפני חברי מועצת העיר הוגשו חוות־דעת שמאיות וכלכליות התומכות במתן הפטור", נכתב בהודעת העירייה, "תוך שמירה על רמת צפיפות נמוכה יחסית ועל יתרות כספיות עודפות לצורכי הציבור".

קריית אונו נחשבת לאחת הערים המובילות בישראל בפינוי־בינוי. על פי הדוח המסכם לשנת 2020 של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, היו בעיר באותה שנה שמונה מתחמי פינוי־בינוי בביצוע, עם 2,497 יחידות דיור פוטנציאליות - המספר הגבוה בארץ. היא אף נחשבת לעיר שבה מספר היתרי הבנייה לפינוי־בינוי הוא הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה באותה שנה.

ישראל גל, ראש העיר קריית אונו: "ההחלטה מייצרת ודאות וכדאיות לתושבים, ומאפשרת הפחתת צפיפות בפרויקטי הפינוי־בינוי בעיר. אנו עוסקים בחידוש העיר, אשר מחדשת את פניה ומחליפה את בתי הדירות הישנים והמתפוררים, שנבנו לפני 50-60 שנה, בבניינים חדשים, מודרניים, הממוגנים מפני ירי טילים ומפני רעידות אדמה. מי שיגיע לעיר שלנו בעוד עשר שנים יצפה בעיר חדשה".

ירושלים הבאה בתור?

נציין כי לפני כשבועיים הודיעה עיריית ירושלים על מהלך דומה - הענקת פטור מהיטל השבחה לתקופה של חמש שנים במתחמים מוכרזים לפינוי־בינוי, אך המהלך עוד לא אושר במליאת מועצת העיר.

אישור זה אמור להינתן במהלך החודש הנוכחי. הפטור בירושלים צפוי לחול ברוב חלקי העיר, למעט באזורי התעשייה בעטרות, בגבעת שאול, בתלפיות ובהר חוצבים, במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, אגן העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, קריית שמואל, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם.

עוד נזכיר כי כבר בנובמבר 2020 הודיעה עיריית ירושלים שתעניק פטור מהיטל השבחה עבור כל פרויקט פינוי־בינוי שיוצא בו היתר בנייה עד לתחילת שנת 2023. ההערכה אז הייתה כי כ־15 תוכניות, עם כ־7,000 יחידות דיור חדשות מתוכננות, ייהנו מההחלטה.