למרות המלחמה: האיחוד האירופי משלם כ-700 מיליון אירו ביום לרוסיה בעבור אנרגיה

האיחוד האירופי הקפיד להחריג מהסנקציות שהטיל מנגנונים כספיים המאפשרים את יצוא הגז הרוסי לאירופה ואת התשלום עבורו • קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר השבוע כי אין תחליף לאנרגיה הרוסית בשלב זה

צינור נורד סטרים 2. הפרויקט להזרמת גז דרכו מרוסיה לגרמניה הוקפא בגלל המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock
צינור נורד סטרים 2. הפרויקט להזרמת גז דרכו מרוסיה לגרמניה הוקפא בגלל המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock

הסכומים היומיים שהאיחוד האירופי משלם לממשלת רוסיה בעבור יצוא האנרגיה שלה הגיעו לשיאים חדשים, ועמדו על כ-700 מיליון אירו ליום בתחילת השבוע, כך עולה מנתונים של מכון המחקר "ברויגל" שפורסמו בדיווח של סוכנות הידיעות "בלומברג".

למרות המלחמה שמשתוללת על אדמת אוקראינה בשבועיים האחרונים, יצוא הגז הטבעי של רוסיה לאיחוד לא נפגע, והנפח המועבר בצינורות השונים אף עלה. ביחד עם עליית מחירי הגז הטבעי, הדבר מביא להכנסות שיא לרוסיה, במטבע חוץ, מיצוא המשאב הטבעי.

האיחוד האירופי הקפיד להחריג מהסנקציות שהטיל מנגנונים כספיים המאפשרים את יצוא הגז לאירופה ואת התשלום עבורו. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר השבוע כי אין תחליף לאנרגיה הרוסית בשלב זה, וכי "לא ניתן לספק ביטחון אנרגטי" ללא פחם, דלק וגז רוסיים.

שולץ הודה בכך שהאיחוד תכנן את הסנקציות כך שיאפשרו את המשך היצוא. לעומת ארה"ב, שהודיעה שלשום על הפסקת רכש נפט גולמי ופחם מרוסיה, האיחוד נמנע מצעד זה. השוק ממתין להודעה רוסית לגבי יצוא האנרגיה, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו המאפשר לו לעצור את היצוא.

הנתונים שפורסמו היום (ה') מראים כי בשל העלייה המהירה במחירי האנרגיה, רוסיה ממשיך לקבל מאות מיליוני אירו ביום מאירופה. בדרך כלל, רוסיה מספקת כ-40% מצרכי הגז הטבעי של האיחוד, שעומדים על כ-300 מיליארד קוב בשנה. התוכנית של אירופה לייבא גז טבעי נוזלי (LNG) כתחליף מתקדמת בימים אלה, ובין הספקיות העיקריות אפשר לציין את קטאר, ארה"ב, מדינות צפון אפריקה וגם מצרים. גז ישראלי שמגיע למצרים צפוי גם הוא להגיע לאירופה, אולם מדובר בכמויות נמוכות מאוד ביחס לצרכי האנרגיה האירופיים, אחוזים בודדים בלבד.

לפי חישובי "ברויגל", היבוא האירופי הגיע לשיא לפני כשבוע, עם רכש גז טבעי בסכום מוערך של 689 מיליון אירו. המכון ציין כי ביצע את ההערכה על פי ההנחה שמחירי הגז יישארו ברמה גבוהה, משום שהמחיר נקבע על פי ממוצע על פני זמן ואינו ידוע עדיין. מחירי הגז הטבעי בשוק באמסטרדם הגיעו בימים האחרונים ל-190 אירו למגה-וואט-שעה, לעומת ממוצע של כ-20 אירו בשנים האחרונות. עליית מחירי האנרגיה אחראית לחלק נכבד מהאינפלציה שנרשמת בתשעת החודשים האחרונים באירופה.