פוטין יכול למוטט את כלכלת המערב בקלות, אך בינתיים הוא מעדיף שלא ללחוץ על ההדק

מאז שהודיע שיפסיק לרכוש נפט מרוסיה, חיזוריו של נשיא ארה"ב ביידן אחר ספקים חלופיים כמו סעודיה נענים בדחייה וגובר החשש לשובו של משבר האנרגיה משנות ה-70' • אם זה המצב באמריקה, קל להבין למה באיחוד האירופי, שרוסיה היא יבואנית הנפט והגז המרכזית שלו, לא מצטרפים לחרם • מומחה: "הגז והנפט הם נשק יום הדין של פוטין"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS

הפסקת הזרמת הנפט והגז מרוסיה למדינות המערב תחולל "קטסטרופה כלכלית" בנוסח משבר האנרגיה של שנות ה-70, אך הסיכויים שתרחיש האימים הזה יתממש עדיין נמוכים מאוד, בגלל הנזק הכבד שייגרם לשני הצדדים.

"הגז והנפט הם נשק יום הדין של פוטין" אומר ד"ר עמית מור, מנכ"ל "אקו-אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי" ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן. מור משווה את עוצמת ההרס הפוטנציאלית של האנרגיה לזו של הארסנל הגרעיני שבידי מוסקבה. לדבריו "פוטין אוחז בידיו שני כלים עוצמתיים: האחד נשק יום הדין הגרעיני ומצד שני הוא אוחז בידיו את נשק יום הדין הכלכלי". רוסיה יצואנית הנפט מספר 2 בעולם מייצאת 6 מיליון מתוך 100 מיליון חביות ביום שהעולם צורך, כמו כן היא אחראית לכ-40% מצריכת הגז של אירופה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

דלתות הנפט החדשות נסגרות לוושינגטון

גם אם מדובר על כ-5% מצריכת הנפט העולמית, אין לארה"ב ולמדינות אירופה מקור אספקה חלופי. סעודיה, המדינה היחידה בעולם שמסוגלת להגדיל את תפוקת הנפט שלה בצורה משמעותית בפרק זמן קצר, דוחה בינתיים את חיזורי ממשל ביידן. הסעודים כועסים על נשיא ארה"ב שסרב עד היום להיפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בין היתר על רקע החשדות המיוחסים לו בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.

משבר האנרגיה בארה''ב 1979 / צילום: Associated Press, RRS
 משבר האנרגיה בארה''ב 1979 / צילום: Associated Press, RRS

גם ונצואלה דחתה את הגישושים האמריקאים ורוסיה מתנגדת לפי שעה להסכם שיאפשר למערב לרכוש נפט מאיראן . מפיקי הנפט בצפון אמריקה זקוקים לפרק זמן של שנה עד שנתיים כדי להגדיל את תפוקת הנפט וקשיים לוגיסטיים שונים מגבילים את היכולת של מדינות המערב לנצל את מאגרי הנפט האסטרטגיים לשעת חירום שלהן, המכילים כמיליארד חביות נפט.

לדברי מור, "הוא (פוטין) לא חייב להפסיק את ייצוא הנפט לעולם, אלא רק לצמצם ב-2-3 מיליון חביות ליום את הייצוא ולצמצם ברבע עד שליש את אספקת הגז לאירופה. מה שיקרה, להערכתי, מיד, הבורסות ברחבי העולם יקרסו ב-30%-40%, האינפלציה תרקיע שחקים ותתפתח אבטלה כבדה, כלומר סטגפלציה - דבר שאולי מזכיר את משבר האנרגיה והמשבר הכלכלי שאחרי מלחמת יום כיפור והחרם הערבי על הנפט".

מחיר הנפט מסוג ברנט הגיע השבוע ל-128 דולר לחבית. סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק, הזהיר כי מחיר החבית יזנק ל-300 דולר אם אירופה תצטרף לחרם שהכריז עליו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. עד כה הצטרפו לחרם הנפט והגז על רוסיה רק קנדה ובריטניה - אך שלוש המדינות מייבאות כמויות קטנות יחסית של נפט מרוסיה. לעומת זאת, 30% מייבוא הנפט של גרמניה, 43% של הונגריה ו-23% מהנפט של הולנד מגיעים מרוסיה.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press
 נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

מחירי הנפט כבר היו גבוהים יותר שלוש פעמים בעבר אך בכל פעם הזינוק הסתיים במשבר כלכלי. משבר האנרגיה הראשון נוצר בעקבות מלחמת יום הכיפורים ב-1973 כתוצאה מהחלטתן של 6 מדינות ערביות, חברות בקרטל מפיקות הנפט אופ"ק, להכפיל פי ארבעה את מחיר הנפט למדינות המערב. מחירי הנפט הגיעו לשיא של 37 דולר לחבית במלחמת איראן-עיראק ב-1981 - מחיר שמקביל היום ל-116 דולר לחבית.

 
  

השיא במחיר הנפט מסוג WTI הנמכר בארה"ב נקבע ב-2011 והוא עומד על 102 דולר לחבית שהם כ-128 דולר במחירי היום. לעומת זאת, השיא במחירה של חבית נפט מסוג ברנט, הנמכרת בעיקר באירופה (ולפיה נקבע מחיר הבנזין בישראל) נקבע ביולי 2008, ערב משבר האשראי העולמי - והוא עומד על 147 דולר לחבית (שהם כמעט 200 דולר של היום).

ארה''ב השבוע / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
 ארה''ב השבוע / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

רוסיה כנראה תמשיך לספק אנרגיה למערב

לא רק מחירי הנפט מאיימים לשבור שיאים היסטוריים. גם מחיר הגז הטבעי מרקיע שחקים. במונחים כספיים הגז מהווה 50% מייצוא הנפט של רוסיה. מחצית מהגז שגרמניה צורכת מגיע מרוסיה ובמדינות מזרח היבשת מגיע נתח השוק של הגז הרוסי ל-90% ויותר.

אספקת הגז הרוסי לאירופה נמשכת בינתיים כסדרה, אך החשש שהרוסים יעצרו את הזרמת הגז, או שהאירופים יצטרפו לחרם של ביידן, גורם לעליית מחירים מצד צרכני גז שמבקשים לבטח את עצמם לתקופה הקרובה.

ג'ינה כהן, יועצת בינלאומית בנושאי גז, סבורה כי הסיכויים שהרוסים יעצרו את הזרמת הגז כעת, עדיין קלושים. "הגז מכניס לרוסיה 800 מיליון אירו ביום", אומרת כהן. "והרוסים כבר הודיעו שהם ממשיכים להזרים את הגז לאירופה דרך הצינור שעובר באוקראינה". כהן מציינת כי שלושה מבין ארבעה צינורות שמחברים בין רוסיה למדינות האיחוד אירופי ממשיכים בהזרמת גז כרגיל. צינור אחד, שעובר דרך פולין, עבר לספק גז ממקורות לא-רוסיים.

ג'ינה כהן, יועצת בינלאומית בנושאי גז / צילום: יובל שחר
 ג'ינה כהן, יועצת בינלאומית בנושאי גז / צילום: יובל שחר

האיחוד האירופי הודיע השבוע על תוכנית לצמצום ייבוא הגז מרוסיה בכשני שליש עד סוף 2022 והפסקתו לחלוטין עד 2030. כהן מטילה ספק ביכולת של האירופים לעמוד ביעד השאפתני הזה. "האירופים מנסים לרכוש כמויות גז נוספות מספקים לא-רוסיים אבל רוב הגז הנוזלי כבר משוריין בחוזים ארוכי טווח ובנוסף תשתית המתקנים שמאפשרים לקלוט גז נוזלי ביבשת אירופה (מתקני גיזוז) כבר מנוצל כמעט במלואה, או שסובלת מבעיות לוגיסטיקה. הצעדים הנוספים, כמו הורדת החימום במעלה אחת והגדלת רכישות הפחם (שמחירו נמצא כבר בשיא) יהיו בעלי השפעה מוגבלת".

ומה יקרה אם יווצר מחסור בגז?
"זה אומר השבתת מפעלים ופגיעה כלכלית קשה בתעשייה. זה אומר שמיליוני תושבים יסבלו מקור קשה וזה אינפלציה ועליות מחירים".

המונח המקובל לשילוב בין האטה כלכלית ועליות מחירים הוא סטגפלציה. הסיטואציה הזו מחדדת את הדילמה של הבנקים המרכזיים, שהיו אמורים להעלות את הריבית כדי לרסן את עליות המחירים. הפלישה של רוסיה לאוקראינה והחשש ממיתון כלכלי הופכת את העלאות הריבית לבעייתיות יותר משום שהן עלולות להעמיק עוד יותר את ההאטה הכלכלית.

לא רק אנרגיה: גם המתכות בזירת הקרב

ד"ר מור מציין כי מעבר לאנרגיה רוסיה מייצאת גם מינרלים ומתכות נדירות כמו ברום, מגנזיום ויהלומים. גם אוקראינה מייצאת חומרים חיוניים לתעשייה - כ-80% מגז הניאון המשמש את תעשיית ייצור השבבים מגיע מאוקראינה.

ד''ר עמית מור, מנכ''ל ''אקו-אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי'' / צילום: יעל צור
 ד''ר עמית מור, מנכ''ל ''אקו-אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי'' / צילום: יעל צור

"אתמול בלילה פוטין בצו נשיאותי הורה על הפסקת הייצור של כל המתכות הקריטיות לשווקים הבינלאומיים. דבר שהעלה מיד את מחירי המתכות בעולם ב-30%-60% כולל הנחושת והמגנזיום", אומר מור. "זה דבר שייצור כבר בטווח הקצר שינויים אדירים בשרשראות האספקה". מדד הסחורות של בלומברג רשם השבוע את הזינוק החד ביותר מאז 1974, בין היתר גם הודות לזינוק במחירי החיטה והגרעינים. מחירי הדגנים זינקו בעשרות אחוזים כתוצאה מהפסקת היצוא מרוסיה ומאוקראינה, שתיים ממגדלות התבואה הגדולות בעולם. גם מדינות שכנות הודיעו על הפסקת היצוא כהיערכות למחסור אפשרי בשוק המקומי.

גם בישראל כבר מרגישים את ההשלכות

וכל זה מביא אותנו לישראל. הצרכן הישראלי כבר מרגיש את התייקרות מחירי הלחם ומוצרי המאפה השונים. מדד תשומות הבנייה מזנק והתייקרות מחירי הפחם צפויה להתגלגל להתייקרות נוספת במחיר החשמל. האינפלציה בישראל חרגה מהיעד של בנק ישראל עוד לפני שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה וכעת מעריכים בישראל כי קצב האינפלציה יגיע ל-4%, הודות לאינפלציה המיובאת, או התייקרות מחירי המוצרים המיובאים לישראל.

גורם נוסף שמשפיע לכיוון של עלייה הוא השקל. חוזקו של המטבע הישראלי בלם או לפחות מיתן את עליות המחירים ב-2021 אך בשבועות האחרונים השקל החל להיחלש, על-רקע ירידות מדדי המניות בחו"ל.

אם יש נקודת אור בכל הסיפור הזה זהו הגז הישראלי - הצורך של אירופה בגז טבעי הביא לגידול ניכר בהיקף הגז שמצרים רוכשת ממאגרי הגז הישראליים.