פסגת ורסאי: לא להצטרפות אוקראינה לאיחוד, כן לחימוש ולסדר אירופי חדש

הצהרת ורסאי החדשה, שכבר מתרוצצת בין לשכות המנהגים, מדברת על "חיזוק יכולות הביטחון של אירופה", על "הפחתת התלות האנגרטית של האיחוד" ועל "חיזוק הבסיס הכלכלי", שם קוד לעצמאות אירופית רבה יותר בנושא סחורות ומזון • המנהיגים גם ידונו בבקשתה של אוקראינה להצטרף לגוש, לה הם צפויים לסרב: "זה עניין לעתיד"

מנהיגי האיחוד האירופי בפסגת ורסאי / צילום: Reuters, Pool
מנהיגי האיחוד האירופי בפסגת ורסאי / צילום: Reuters, Pool

מנהיגי האיחוד האירופייתכנסו היום (ה') ומחר לפסגת חירום לא-פורמלית בארמון ורסאי, ברגע שכלי התקשורת ביבשת הגדירו כ"שינוי טקטוני" בעבור היבשת בשל המלחמה באוקראינה. הם ינסו לקדם איחוד אירופי מגובש יותר, מחויב יותר לביטחון ולהרתעה ועצמאי יותר מבחינת אנרגיה וסחר. בחירת המקום, שבו נוצר הסדר העולמי החדש בין שתי מלחמות העולם, נעשתה על ידי צרפת, הנשיאה הזמנית של האיחוד האירופי עד האביב.

שארל מישל הבלגי, ראש המועצה האירופית - הגוף שמרכז את ראשי המדינות - הציג במכתב פומבי למנהיגים שפורסם עוד קודם לפגישתם את הנקודות העיקריות. מיליוני הפליטים שכעת מציפים את מזרח אירופה, ועושים את דרכם מערבה, הביטחון וההתחמשות עליהם הכריזו בזו אחר זו המדינות החברות באיחוד, וגם העצמאות האנרגטית אליה שואף האיחוד רק כעת, אחרי שינוי-כיוון חד בשבועות האחרונים.

לפי הדיווחים, צרפת מתכננת גם אמבוש קטן למנהיגים האירופים. אחרי שהדרישה שלה לאיחוד פיסקלי של האיחוד (אליה גרמניה התנגדה) התקדמה משמעותית בשל מגיפת הקורונה - עם ההחלטה להקים "קרן סולידריות" אירופית מגובה על ידי המדינות החברות - ינסה נשיא צרפת עמנואל מקרון ללכת צעד נוסף. לפי הדיווחים, מקרון מתכוון להציע הרחבה של הקרן הזו - הרחבה של החוב המשותף של אירופה - כדי לממן את ההתמודדות עם השלכות המלחמה באוקראינה. הגרמנים הודיעו מראש כי זהו "נון-סטרטר" לשיחות, וכי לא יהיו מוכנים לדון בכך, אולם הדינמיקה של הימים האחרונים מראה כי אין נושא שיכול להיות מחוץ לדיונים כשמדובר במלחמה באוקראינה.

הצהרת ורסאי החדשה, שכבר מתרוצצת בין לשכות המנהגים, מדברת על "חיזוק יכולות הביטחון של אירופה", על "הפחתת התלות האנגרטית של האיחוד" ועל "חיזוק הבסיס הכלכלי", שם קוד לעצמאות אירופית רבה יותר בנושא סחורות ומזון. המנהיגים גם ידונו בבקשה הזריזה של אוקראינה להצטרף לגוש, אותה גיבה נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בנאום מרגש לפרלמנט האירופי, אך לא צפויים לעשות זאת. "זה עניין לעתיד", אמרו בכירים באירופה. צירופה של אוקראינה כעת הוא התערבות במלחמה, וצעד שצפוי להרגיז את רוסיה אולי אפילו יותר מאספקת הנשק שזורמת כל העת לאוקראינה דרך פולין.

אופיו של האיחוד הוא שהוא מתלכד ממשבר למשבר. פרישת בריטניה הביאה להידוק שורות פרו-אינטגרציה, משבר הקורונה הביא לראשונה ללקיחת חוב משותף. כעת, המלחמה באוקראינה הוכיחה שהאיחוד יכול לפעול כגוף אחד כשהוא רוצה, בנסיבות מסוימות. כל המדינות שתקעו מקלות בגלגלים בנושאי פליטים, מדיניות מול רוסיה או אנרגיה - יישרו קו בצורה יוצאת דופן בשבועות האחרונים. הן הצביעו פה-אחד על סנקציות משותפות, על אימוץ מדיניות כוללת לפתיחת השערים לפליטים אוקראינים. הם הציגו חזית מאוחדת כלפי רוסיה ויחד עם ארה"ב, ומעלים אפשרות של איחוד אירופי חזק מתמיד. נכון לעכשיו. יש מי שרואים בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין את היוצר של איחוד אירופי חדש ומלוכד.