"הדיירים לא משקיעים בדירות ברגע שיודעים שהדירה מיועדת להריסה"

הדיירים ברחוב לוי אשכול 129-181 בקריית אונו יקבלו דירות גדולות ב-25 מ"ר מהדירה הקודמת וגם מרפסת, חניה אחת ומחסן • היזם יוכל להוסיף ולמכור 523 דירות חדשות

התחדשות עירונית ברחוב לוי אשכול 129–181, קריית אונו / הדמיה: פייגין אדריכלים
התחדשות עירונית ברחוב לוי אשכול 129–181, קריית אונו / הדמיה: פייגין אדריכלים

סיפור הפרויקט:

נגה כהן, חברת נציגות הדיירים, רכשה את הדירה שלה בשנת 2015 - מעט אחרי שהתחילו את התהליך, ושילמה 1.55 מיליון שקל. מדובר על נכס להשקעה, ועד לתחילת העבודות בפרויקט הדירה הייתה מושכרת.

לדבריה, "השכונה נבנתה בשנות ה-60 תחילת ה-70. כמו כל שכונה שנבנתה בתקופה הזו, מדובר על בנייני רכבת עם שטחים פנויים בפנים. השכונה היא שכונה מרכזית בקריית אונו והאוכלוסייה מגוונת: החל ממשקיעים עד לדיירי עמידר מרקע סוציו אקונומי נמוך. השכונה ממוקמת בקרבת הקניון, שהוא האטרקציה המשמעותית בעיר, ובשכונה ישנם בתי ספר".

כהן מספרת שהרעיון לתמ"א רץ כבר הרבה שנים וכתוצאה מכך הבניינים הוזנחו. "מדובר על 232 דירות, חלקן בעלות שניים-שלושה חדרים, וכ-15 שהן דירות 4 חדרים. הדבר הכי בולט בדירות הגדולות היה התוספת החיצונית שהתחילה להתנתק מהדירות, מה גם שבחדר האמבטיה היו כל מיני כתמי מים ובכל תיקון התווסף טלאי על טלאי קיים, אבל לא הושקע יותר מדי מאמץ בתיקון הדירות מתוך הידיעה שהן מיועדות להריסה".

"הדיירים לא משקיעים בדירות ברגע שיודעים שהדירה מיועדת להריסה, אבל הבעיה היא שאף אחד לא ידע מתי זה אמור לקרות ובינתיים מצב הדירות הולך ומחמיר", היא הוסיפה.
לגבי התהליך, כהן מציינת כי "מהרגע שהגעתי הבנתי שהיה קושי מיוחד עם בעלי הדירות הגדולות. הפגישות שהיו עם היזם לא השביעו את רצון בעלי הדירות הגדולות. הם הרגישו מקופחים".

התחדשות עירונית ברחוב לוי אשכול 129-181, קריית אונו / צילום: איתן צור
 התחדשות עירונית ברחוב לוי אשכול 129-181, קריית אונו / צילום: איתן צור

כהן נטלה את המושכות, עשתה שיחות עם בעלי הדירות הגדולות וניהלה יחד איתם את המשא ומתן עד שהסוגיה הזו נפתרה. "כל אחד משך לכיוון שלו ולהגיע לעמק השווה עבור כולם היה כרוך בהרבה טלפונים ושיחות. אבל חשוב לציין שהיזם היה קשוב לאורך כל התהליך, וזה דבר שהקל על ההתנהלות".

התמורה ליזם:

בפרויקט ייבנו 755 דירות חדשות, מהן 523 דירות תמורה ליזם, והיתר חוזרות לבעלי הדירות. בתמהיל דירות 2, 3, 4 ,5, 6 חדרים וכן מיני פנטהאוז ופנטהאוזים. 

התמורה לדיירים:

דירות גדולות ב-25 מ"ר מהדירה הקודמת + מרפסת, חניה אחת ומחסן. דמי שכירות עבור כל תקופת הפינוי.

לו"ז:

פינוי הבניינים בשלב א' הסתיים לאחרונה. התקבל היתר הריסה בסוף דצמבר, ותחילת ההריסה תחל בשבועיים הקרובים.

הפרויקט: עלמא

המצב הקיים: 232 דירות ב-11 בנייני רכבת ישנים בני 4 קומות שנבנו בשנות ה-60

היזם: קבוצת כנען

הקבלן המבצע: תדהר בניה מקבוצת תדהר

אדריכלים: פייגין אדריכלים

עו"ד הדיירים: עו"ד עופר אבן, משרד עו"ד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'

עו"ד היזם: עו"ד אלי אשל ועו"ד מיטל כץ-רוזנברג, משרד עו"ד AYR- עמר רייטר ז’אן שוכטוביץ ושות'.