שלמה דרעי פורש מתפקידיו כיו"ר עמית ודירקטור בקק"ל

לגלובס נודע כי ההודעה של דרעי מקדימה החלטה של דירקטוריון קק"ל להדיח אותו מתפקידיו הקשורים לרכישת מקרקעין

בניין קק''ל / צילום: איל יצהר
בניין קק''ל / צילום: איל יצהר

שלמה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, הודיע על סיום תפקידו בקק"ל כיו"ר עמית ודירקטור. לגלובס נודע כי דרעי הקדים למעשה בהודעתו לדירקטוריון החלטה שהתגבשה נגדו שנועדה להדיח אותו מתפקידיו הנוגעים ברכישת מקרקעין בקק"ל.

כפי שכתב גם במכתבו, בימים אלה נערכים מגעים אחרונים באשר ל"ענייני מסים", כלומר מגעים בינו לבין היועצת המשפטית לממשלה באשר לעבירות מקרקעין שהגיעו לכדי הסדר טיעון בדומה לאחיו.

אולם כאמור הודעת ההתפטרות של דרעי אינה בחלל ריק. נגד דרעי אמורה הייתה להיות מוגשת הצעה לנישול מתפקידיו השונים על-ידי רועי אלקבץ, סגן היו"ר מטעם יש עתיד, לאישור הדירקטוריון בשבועות הקרובים. בהחלטה שהגיעה לידינו נכתב כי "הדירקטוריון מעביר את סמכויות היו"ר עמית בנושאי מקרקעין והמחלקה המשפטית חזרה אל היו"ר אברהם דובדבני, ומבטל את חלוקת הסמכויות בנושאים אלה בין היו"ר לבין היו"ר עמית, עד להודעה אחרת. כמו כן, הדירקטוריון מבהיר כי יו"ר עמית שלמה דרעי לא יוכל לייצג את קק"ל מול גורם חיצוני אחר בנושאי מקרקעין עד לסוף כהונת דירקטוריון זה". 

פגיעה באינטרסים של קק"ל 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי דרעי פגע באינטרסים של החברה. "הגיע לידיעת הדירקטוריון שייתכן שהאינטרסים של קרן קיימת נפגעו על-ידי מי ששימש כסגן יו"ר ולאחר מכן כיושב-ראש עמית לדירקטוריון שלה, וכמי שהיה ממונה על נושאי המקרקעין בחלוקת הסמכויות בינו לבין היו"ר דובדבני. לפי המידע שהתגלה לאחרונה - יו"ר עמית דרעי הוא אחד השותפים בעלי הקרקע היזמיים בתוכנית שכוללת, בין השאר, בנייה רוויה של 1,200 דירות במגדלים, תוך שינוי ייעוד הקרקע ותוך ניצול שטחים פתוחים ברחוב כרמית בירושלים. מעיון במסמכי התוכנית עיריית ירושלים והרל"י הן בעלות עניין בקרקע, ובמקום עתיד לקום מוסד ציבורי".

עוד נכתב כי "היו"ר עמית לא עדכן את הדירקטוריון, בכתב או בעל-פה, כי קיים לו אינטרס כלכלי אישי גבוה במיוחד מול הרשות לפיתוח ירושלים. זאת, למרות שייצג את קק"ל מול הרשות לפיתוח ירושלים בכל הקשור לעסקת בנייני האומה, שם הרל"י בעלים של 25% מחברת בנייני האומה. המשא-ומתן שנוהל בין קק"ל לבין עיריית ירושלים בכל הנוגע לתנאי עסקת בנייני האומה, נגוע כעת בחשש כי היו"ר עמית פעל לקדם את קשריו האישיים באותה העת ולאו דווקא את האינטרסים של קק"ל (ויש לחשוש אפילו האם על גבה של קק"ל). זאת, מאחר ששיתוף-פעולה של הרל"י עם המיזם של תוכנית כרמית יכול היה להביא להקלה בהליך אישורה, והתנגדות נחרצת מטעמה, להכשלתה".

במכתבו של דרעי לדירקטוריון הוא לא מזכיר את ההצעה נגדו ולו ברמז. "מזה כשש שנים ומתוך תחושת שליחות ציונית וציבורית, אני מכהן בהתנדבות מלאה כחבר דירקטוריון קק"ל וכחבר ועדת ההנהלה, כיו"ר עמית במהלך הקדנציה הנוכחית וכסגן יו"ר ויו"ר ועדת החינוך במהלך התקופה שקדמה לכך. לאורך כל תקופת כהונתי ראיתי לנגד עיניי את קק"ל, טובתה והבטחת עתידה וקידומה, וכמו כן הרחבה ושיפור הפעילות הציבורית הברוכה והענפה שמבצעת קק"ל במדינת ישראל ובתפוצות. על בסיס תפיסה זו פעלתי באופן נמרץ במסגרת תפקידיי השונים לשם קידומה ויישומה", כותב דרעי לחברי דירקטוריון קק"ל.

דרעי הזהיר במכתבו ממחסור בקרקעות בשליטת קק"ל וכתב: "חברים יקרים, מאגרי המקרקעין המנוהלים על-ידי רמ"י הולכים ומתכלים עם השנים, ולא לעולם חוסן - בעתיד הלא רחוב ילכו ויתדלדלו הכנסות קק"ל מעסקאות אותן מבצעת רמ"י, ועל כן הזמן לנקוט פעולות הוא עכשיו. מנהיגות אמיתית היא חשיבה והשקעה לטווח הארוך, ולא חשיבה קצרת-טווח וביצוע פרויקטים מיידיים על חשבון השקעה להבטחת עתיד קק"ל". 

עסקת בנייני האומה

דרעי הזכיר את עסקת בנייני האומה בכניסה לירושלים שהוביל, וכתב: "גולת הכותרת של השנים האחרונות, בכל הנוגע לשמירה על עתידה של קק"ל ולהבטחת עתידה וחוסנה הכלכלי, היא עסקת בנייני האומה. אני גאה על כך שהובלתי בהתאם להחלטת ועדת ההנהלה את צוות המשא-ומתן, על ההצלחה בבלימת ניסיונות לקיחת הקרקע ללא תמורה מקק"ל ועל הצלחתנו להביא את העסקה שגובשה בסופו של יום שאין חולק כי היא עסקה מוצלחת ביותר לקק"ל".

דרעי התריע במכתב מהעברת מניות חברת בנייני האומה לחברת הבת של קק"ל הימנותא. "גם היום, טרם הוצג כל נימוק משכנע להעברת המניות להימנותא, מלבד הרצון של יו"ר הימנותא להשתלטות פוליטית חסרת רסן על פרויקט בנייני האומה, כמו גם, כפי שאפרט בהמשך, על שאר נכסיה האסטרטגיים של קק"ל בשווי של למעלה מ-7 מיליארד שקל. כמו כן, אל לנו לשכוח את החשיפות והסכנות הטמונות בהעברה זו, לרבות החשיפה הקיימת לפגיעה במעמדה המיסוי של קק"ל והחשיפה האפשרית הקיימת להטלת מס והיטלי השבחה בהיקף של מאות מיליוני שקלים בגין העברת המניות". 

משלמה דרעי לא נמסרה תגובה לידיעה.