תמ"א 38 | פרשנות

מאחורי השינמוך יש ניסיון למתן את אנשי התכנון

כבר בנובמבר 2019, כשהתמ"א הוארכה עד אוקטובר 2022, ההימור הבטוח היה שאף אחד לא יהיה מוכן עד הרגע האחרון. שרת הפנים הציגה אמנם אלטרנטיבה לתמ"א כבר ביולי 2021 ("חלופת שקד"), אבל השבוע היא נדחתה למושב הקיץ • בינתיים, במשרד הפנים רוצים לכל הפחות להחליש את מינהל התכנון

שום שיקול תכנוני לא היה פה, אלא אך ורק מו''מ של סוחרים / צילום: Shutterstock
שום שיקול תכנוני לא היה פה, אלא אך ורק מו''מ של סוחרים / צילום: Shutterstock

כדי להבין כמה תמ"א 38 עקומה, כדאי לחזור לנובמבר 2019 - אז הוחלט במועצה הארצית להאריך את תוכנית המתאר הארצית הוותיקה בשנתיים וחצי, ממאי 2020 ועד אוקטובר 2022.

מה פתאום שנתיים וחצי? כמה חודשים קודם לכן, מינהל התכנון הפתיע את שוק הנדל"ן בהודעה כי יתנגד להאריך את הוראת השעה בפעם השלישית, לאחר שהיא עברה יותר מדי שינויים תוך כדי תנועה וכשברור שהיא רחוקה מאוד מהכוונה המקורית - לחזק בניינים מפני רעידות אדמה. אלא שמשרד הפנים נבהל (בצדק) מהפאניקה בשוק של מאות קבלנים שחששו מביטול התוכנית שרצה 15 שנה, ואנשי המשרד דרשו להאריך את התוכנית, "בפעם האחרונה בהחלט", ל־5 שנים נוספות.

וכך, המועצה הארצית לתכנון הבנייה החליטה לכבות את השאלטר בדיוק באמצע - אוקטובר 2022, כך שכולם יהיו מעט מרוצים ומעט מאוכזבים.

שום שיקול תכנוני לא היה פה, אלא אך ורק מו"מ של סוחרים. אותם סוחרים שהחליטו במרוצת השנים לעדכן את התמ"א כך שתכלול תוספת של עוד קומה, ואז קומה וחצי, ועכשיו מדברים על חלופה שתכלול תוספת של 400% אחוזים לבניין (550% בפריפריה). כאילו ההחלטה מה צריך להיות גובה בניין ומה צריך להיות נפח הבנייה הוא משחק של אקסלים ומספרים, ולא שאלה תכנונית שתלויה בכל רחוב, שכונה ועיר במדינה.

אבל האבן כבר נזרקה לבאר, וגם מאה חכמים מתקשים להוציא אותה. כבר בנובמבר 2019, כשהתמ"א הוארכה עד אוקטובר 2022, ההימור הבטוח היה שאף אחד לא יהיה מוכן עד הרגע האחרון. שרת הפנים הציגה אמנם אלטרנטיבה לתמ"א כבר ביולי 2021 ("חלופת שקד"), אבל השבוע היא נדחתה למושב הקיץ.

גם מנהל מוכשר ואהוד כמו יו"ר המועצה הארצית, שלומי הייזלר, לא צפוי ללקק דבש במועצה הארצית, בניסיון להאריך את התמ"א הוותיקה. מלבד הייזלר, המועצה כוללת 31 קולות, מהם רק 11 נציגי ממשלה ועוד 10 ראשי רשויות מקומיות ו-10 נציגי ציבור (מתכננים, ארגוני סביבה ועוד). אם יסרבו לאשר את הארכת התמ"א, היא תתבטל אוטומטית באוקטובר הקרוב. גם הייזלר מבין שהם לא יזרמו עם ההארכה מבלי לדרוש ולקבל תמורה.

ובינתיים, אחרי ששוב התברר שפוליטיקה בישראל יותר חזקה מתכנון, במשרד הפנים רוצים לכל הפחות להשתיק את הזמזום הטורדני מצד מינהל התכנון. על פי התוכנית, המחליף של דלית זילבר יחזור להיות מנהל ולא מנכ"ל, והוא יבין היטב כי הוא כפוף להנהלת המשרד ולא אדון לעצמו. או אז, מקווים שם, אולי נפסיק סוף סוף לקבל אנשי המקצוע לעומתיים שלא חוששים לזעוק שהם נגד הארכת התמ"א, נגד ישובים חדשים או נגד המשך פרבור המדינה.