מנכ"ל דניה סיבוס קפץ לצמרת שיאני השכר, ומי הבנקאי המתוגמל ביותר?

יותר ממחצית מהשכר של רונן גינזבורג בחברת הבנייה - מנייתי • תגמולים של 9 מיליון שקל למנכ"ל לאומי ארה"ב אבנר מנדלסון, ושל 6 מיליון שקל למנכ"ל לאומי פרטנרס אבי אורטל • הגאות במתכות מתבטאת בשכרם של בכירי סקופ

רונן גינזבורג, מנכ''ל דניה / צילום: רני חכם
רונן גינזבורג, מנכ''ל דניה / צילום: רני חכם

רף הכניסה לעשיריית שיאני השכר של השנה החולפת בבורסה בת"א כבר עומד על 8 מיליון שקל כמעט, עם המשך פרסום הדוחות הכספיים על ידי החברות הציבוריות הנסחרות בה. כך עולה מבדיקת גלובס. 

בראש המצטרפים החדשים לרשימת השיאנים ניצב רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת ביצוע עבודות הבנייה דניה סיבוס, שבשליטת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג, אשר הצטרפה בשנה שעברה לבורסה באמצעות הנפקת מניות ראשונית. מהלך זה הקפיץ את עלות העסקתו של גינזבורג אשתקד ל-11 מיליון שקל, 6 מיליון שקל מכך כתגמול מנייתי.

סכומי העסקת גינזבורג בדניה סיבוס ממקמים אותו בשלב הנוכחי בצמרת המנהלים המתוגמלים ביותר בבורסה - שני רק לאריאל גנוט, מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי גמא, שעלות העסקתו בשנה שעברה הצטברה ליותר מ-26 מיליון שקל.

גינזבורג, המכהן כמנכ"ל דניה סיבוס מסוף שנת 2009, נהנה מתחילת 2021 משכר חודשי של 128 אלף שקל, מהטבות נוספות וכן ממענק שנתי על בסיס תוצאותיה הכספיות של החברה.

בתחילת 2021 אישר דירקטוריון דניה סיבוס, לאחר השלמת הנפקת מניותיה בבורסה, תגמול הוני לגינזבורג הכולל הקצאת אופציות השוות לכ-1% מהון החברה, וכן הוא נהנה מהקצאת יחידות מניה חסומות כמענק הנפקה. מניית דניה, אגב, זינקה בכ-60% מההנפקה אשתקד, והיא משקפת לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל.

לצידו של גינזבורג, עם סכום דומה של כ-11 מיליון שקל, התייצב בטבלה מוטי גוטמן, מנכ"ל חברת המיחשוב מטריקס. גוטמן מופיע דרך קבע כבר שנים לא מעטות בצמרת שיאני השכר בבורסה המקומית, על רקע צמיחת פעילות החברה. בסיכומה של 2021 נהנה ממענק שמן של קרוב ל-6.5 מיליון שקל, דמי ניהול של כמעט 3.5 מיליון שקל וכן מתגמול מנייתי. סגנו של גוטמן בקרב שיאני השכר במטריקס בשנה שעברה היה סמנכ"ל הכספים, משה אטיאס, עם עלות העסקה של כ-4 מיליון שקל.

 
  

מנכ"ל לאומי ארה"ב: פי 3 ממנכ"ל לאומי

לעשיריית שיאני השכר בשבוע החולף התברג גם אבנר מנדלסון, מנכ"ל לאומי ארה"ב ושיאן שכר ותיק במגזר הבנקאי, שעלות העסקתו התקרבה ל-9 מיליון שקל - כמעט פי שלושה מעלות העסקת מנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, והיו"ר שלו, סאמר חאג' יחיא - שעמדה על כ-3.3 מיליון שקל לכל אחד מהשניים.

זו אינה הפעם הראשונה שמנדלסון מוכתר כשיאן השכר של בנק לאומי, משום שבניגוד לפרידמן וחאג' יחיא, הוא אינו כפוף לחוק שכר הבכירים בגופים פיננסיים. בעוד שעלות שכרו של מנדלסון בסיכום שנתי הייתה נמוכה במקצת משל פרידמן וחאג' יחיא, ברמה של כ-2.5 מיליון שקל, הוא נהנה אשתקד ממענק שמן של כמעט 6 מיליון שקל.

אבנר מנדלסון, מנכ''ל לאומי ארה''ב / צילום: Nina wurtzel
 אבנר מנדלסון, מנכ''ל לאומי ארה''ב / צילום: Nina wurtzel

עוד בין מקבלי השכר הבולטים בלאומי שאינם כפופים למגבלה: אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, שעלות העסקתו הגיעה ל-6 מיליון שקל (4 מיליון שקל מתוך זה מענק); אליאב בר דוד, מנכ"ל לאומי פרטנרס חתמים, עם עלות העסקה שהגיעה ל-4 מיליון שקל (מתוך זה 2.5 מיליון שקל מענק); ובכירי לאומי ארה"ב ראג'ה דאקורי ודייב פולסון שקיבלו 4.5-4.2 מיליון שקל כל אחד.

נשארים בארה"ב: שיאן השכר של בנק דיסקונט אשתקד היה זיו בירון, מנכ"ל אי.די.בי ניו יורק, עם עלות העסקה של 5.6 מיליון שקל, והסמנכ"לית שלו, ליסה באום, הסתפקה ב-3.6 מיליון שקל. זאת בעוד שעלות העסקת לירן רזמוביץ, מנכ"ל דיסקונט קפיטל חיתום, הגיעה ל-4.5 מיליון שקל, ואילו מנכ"ל הבנק אורי לוין הסתפק ב-3.4 מיליון שקל.

עלות העסקת ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר מקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, הגיעה ל-7.5 מיליון שקל - סכום שהספיק לו כדי להתברג בין 15 שיאני השכר עד כה. עלות העסקתו של רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט, הסתכמה ב-4 מיליון שקל, בעוד שתמר יסעור, יו"רית ישראכרט, הסתפקה ב-2.5 מיליון שקל.

עוד בפיננסים, דורי נאוי, המנכ"ל ובעל השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי אחים נאוי, נכנס לרשימה עם עם עלות העסקה של 4 מיליון שקל - מחצית הסכום דמי ניהול ומחציתו תגמול מבוסס ביצועים.

מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי
 מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי

8.5 מיליון שקל לבכירי נאייקס

עלות העסקתם של יאיר נחמד ודוד בן אבי, ממנהלי ויזמי חברת הפינטק נאייקס, שהחלה להיסחר בשוק ההון המקומי בשנה שעברה, הגיעה ל-8.5 מיליון שקל כל אחד (2.7 מיליון דולר), וכללה בעיקר תגמול מנייתי (2.2 מיליון דולר).

שני שמות קצת פחות בולטים בכותרות בדרך כלל שהצליחו להיכנס גם הם לעשיריית שיאני השכר בימים האחרונים, הם יורם בדש ושמואל (שמוליק) מנדזיצקי - צמד מנהלי פעילות קמעונות החשמל של יבואנית ומשווקת מוצרי החשמל אלקטרה מוצרי צריכה.

עלות העסקת כל אחד מהשניים התקרבה ל-8 מיליון שקל, בעיקר בזכות מענק שמן של כמעט 6.5 מיליון שקל לכל אחד. זאת בעוד שעלות העסקת מנכ"ל החברה, צביקה שווימר, הסתכמה בכ-4.5 מיליון שקל וכללה מענק של כ-2 מיליון שקל.

גם יבואנית ומשווקת המתכות סקופ, ששילשה את רווחיה אשתקד, שלחה נציג לעשיריית שיאני השכר. מדובר בגלעד פישמן, מנכ"ל חברה בת של סקופ בארה"ב, שנהנתה משנת פעילות מוצלחת למדי.

פישמן זכאי לנתח מרווחי אותה חברה, ובסיכום שנתי נהנה ממענק שמן של כ-6 מיליון שקל, מה שהקפיץ את עלות העסקתו השנתית לכ-8 מיליון שקל. הגאות בעסקי המתכות הכפילה את שווייה של סקופ בשנה האחרונה לכ-1.8 מיליארד שקל. עלות שכרם של מנכ"ל החברה גיל חבר ושל היו"ר והבעלים שמואל שילה עמדה על 4.6 ו-4.4 מיליון שקל, בהתאמה.