מיליון תיקי הוצאה לפועל ייסגרו בהליך מזורז? ההצעה של המדינה ל-100 החברות הגדולות במשק

במטרה לסייע לבעלי החוב בישראל, רשות האכיפה ומשרד המשפטים מציעים הסדר ל-100 החברות הגדולות בארץ, בהן הבנקים הגדולים והמפעילה של כביש 6 • לפי המתווה, שמותנה בהסכמת החברות, תיקי ההוצאה לפועל ייסגרו בהליך גישור מזורז שכולל הנחה בהחזר החוב

שר המשפטים גדעון סער / צילום: תמר מצפי
שר המשפטים גדעון סער / צילום: תמר מצפי

שר המשפטים גדעון סער, יחד עם מנהל רשות האכיפה עו"ד אורי ולרשטיין, יצאו במבצע מיוחד לסיום מזורז של מאות אלפי תיקי הוצאה לפועל בהליכי גישור מהירים. עו"ד ולרשטיין שלח הצעה ל-100 הגופים והחברות הגדולים בישראל עם המספר הרב ביותר של תיקי הוצאה לפועל פתוחים להצטרף למבצע.

על-פי המתווה, חברה אשר תסכים לגבות מהחייבים לה במבצעים מרוכזים עם הנחות של עשרות אחוזים, תזכה להסרת חסמים. בנוסף, הליכי הגבייה המזורזים והמרוכזים יהפכו את המתווה למשתלם גם לחברות הגדולות וגם לחייבים להן.

המבצע כרוך בהסכמת החברות כי ההליך יסתיים בסגירה של תיק ההוצאה לפועל, כך שגם אם תימשך לאחריו גבייה - היא תתנהל כאילו מעולם לא נפתח תיק ההוצאה לפועל.

1.1 מיליון תיקים על השולחן

מנתונים שהגיעו לידי גלובס עולה כי 100 החברות הללו מחזיקות יחד למעלה מ-1.1 מיליון תיקי הוצאה לפועל פתוחים. 433 אלף מתוכם הינם תיקי שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח של הבנקים הגדולים כמו הפועלים ולאומי; 300 אלף תיקי תקשורת בחברות סלולר כמו סלקום ופלאפון; 90 אלף הינם תיקי הוצאה לפועל ממשלתיים ו-90 אלף נוספים הם תיקי רשויות מקומיות. תחומים בולטים נוספים הם תיקי שירותי בריאות, תחבורה ועוד.

המטרה: להקטין את החובות ולהחזיר אותם

בשנים האחרונות רשות האכיפה והגבייה יזמה מבצעי גבייה רבים אך נקודתיים. כעת מתכוונת רשות האכיפה כאמור לפתוח במבצע כולל אשר מטרתו מצד אחד להביא להפחתה של עשרות אחוזים מגובה החוב, אך מאידך להביא בסך הכולל לעלייה ניכרת בסכומי הגבייה והחזרי החוב.

לדברי שר המשפטים גדעון סער, לאחר שנתיים של משבר קורונה, יש חשיבות עצומה לסייע לציבור גדול של בעלי חוב להשתקם כלכלית. מנהל רשות האכיפה והגבייה, עו"ד אורי ולרשטיין, ציין, כי הרשות נכונה לחדש את קריאתה לקיום מבצעי גבייה משמעותיים, במטרה לסייע לזוכים ולחייבים להגיע להסדרים, ולסגירת תיקי החובות הפתוחים.