המהלך של ליברמן לפתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא: תרגיל מבריק או משבר קואליציוני?

שר האוצר חתם על צו להפחתת מכסים בחקלאות והפתיע חלק מחברי הקואליציה שמתנגדים בחריפות למהלך • ליברמן יודע שבתלונות ובאיומים השותפים שלו חזקים, אבל המבחן יהיה עד כמה רחוק הם יהיו מוכנים ללכת • בסופו של דבר, ליברמן יצטרך את חברי הכנסת לצדו אם הוא רוצה להמשיך לקדם יוזמות נוספות

שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

תרגיל מבריק או תחילת הסוף של הקואליציה? יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן מאס בשיחות שקיימו הוא ושר החקלאות עודד פורר מול נציגי החקלאים וחברי הקואליציה מאז הכריזו על הרפורמה בחקלאות. הפתרונות שהציגו בדמות תמיכות ישירות בחקלאים לא הספיקו, והרפורמה המובטחת התרחקה מביצוע.

אלא שלליברמן היו תוכניות אחרות. בכל פעם שנשאל מתי ייכנס לביצוע של הרפורמה, השיב כי הוא ממתין לנתוני הוועדה לבחינת פערי התיווך לצרכן בנושא הפירות והירקות. אלה לא הגיעו בשבוע שעבר וגם לא לפני שבועיים, ובאורח נס הם נחתו על שולחנות השרים רק לאחר סיום מושב החורף בכנסת.

ליברמן ופורר הדפו טענות לפיהן הם שלטו בתזמון פרסום מסקנות הביניים, אך קשה שלא לראות כמה התזמון הזה נוח לשניים. מסיבת עיתונאים כזו, שנתמכת נתונים ומצגות, לא מארגנים בין-לילה. המסקנות פורסמו כמה שעות קודם לכן, וליברמן היה מוכן לפעולה באופן מיידי עם מסיבת עיתונאים רחבת-היקף וצו חתום שייכנס לתוקף תוך יומיים. חברי הקואליציה שייחלו לפגרה שקטה אחרי מושב קשה במיוחד, קיבלו את הפתעת חייהם מהשותף הבכיר ביותר.

הדממה בקואליציה נשמרת בינתיים

"ליברמן לא סופר אותנו", התלוננו בכירים בממשלה, אך הדממה בינתיים נשמרת. שרת התחבורה מרב מיכאלי הוציאה מכתב בהול לזימון ישיבת ממשלה וזהו. ראש הממשלה נפתלי בנט, בני גנץ ויאיר לפיד לא פתחו במחאות נרחבות, ונראה כי ליברמן ידע עם מי יש לו עסק. באיומים השותפים שלו חזקים. בביצועים? פחות.

אבל נחזור לסוגיית התזמון רגע. הצו להפחתת מכסים ייכנס לתוקף באין מפריע, שכן עד לחזרת הכנסת מהפגרה לא ניתן לזמן דיון במליאה. כך קיבלו ליברמן ופורר חודשיים שקטים לביצוע. כשהכנסת תחזור לעבוד, יוכלו חברי הכנסת המתנגדים לרפורמה לכנס את המליאה ולהצביע על ביטול הצו.

שאלתי את ליברמן אם הוא מוטרד, אך הוא נפנף את השאלה. "הכול אפשרי", השיב.

המשבר הקואליציוני יתנהל עד מאי מעל דפי העיתונים ובמאי יתכנס לפסים מעשיים: חברי הכנסת יוכלו לבטל את הצו, לבלום חוקים של ישראל ביתנו וגם את החוקים הכלכליים של האוצר. מבחינתם, אומר אחד ממנהיגי המתנגדים לרפורמה, הכול על השולחן.

מאחר שמלבד הרפורמה בחקלאות, שלושה צעדים משמעותיים נוספים (מענקי עבודה, סיוע לנפגעי אומיקרון ופתיחת שוק המזון לתחרות) תלויים בחקיקה, נוצר מצב שההבטחות של ליברמן לסיוע להתמודדות עם יוקר המחיה הן לא יותר מכותרות, לפחות לתקופה של חודשיים.

רק באמצע מאי תתחיל הקואליציה להניע מחדש את גלגלי החקיקה ברוב דחוק של 61, וכשהיא למודת ניסיון משורת הפסדים במושב שזה עתה הסתיים. נוסיף לזה את חברי כחול לבן, העבודה ואפילו מרצ ורע"ם שמאיימים בצעדי מחאה נגד ליברמן, גם בחוקים שיסייעו לאזרחים, וקשה לראות איך שר האוצר יעבור מהבטחות לביצוע.

אז ליברמן חתם בחטף על צו שהקואליציה לעולם לא הייתה מאפשרת לו להוציא לפועל, אך בסוף הדרך הוא יצטרך את חברי הכנסת מתפקדים ומאשרים את היוזמות שלו. בלעדיהם, מי שהתבדח בתחילת מסיבת העיתונאים שהיה צריך להתחפש לסנטה קלאוס שמחלק מתנות לציבור, עוד עלול לגלול שהמתנות שלו נתקעו בינתיים בכנסת.