בלי הסכמות בקואליציה: שר האוצר חתם על צו להורדה חלקית של המכסים בחקלאות

הרפורמה בענף החקלאות: שרי האוצר והחקלאות הכריזו על הורדה חלקית של מכסים, בעיקר על מוצרים שהגידול שלהם בארץ מצומצם • עוד בהודעת ליברמן: הכפלת מענק העבודה וצעדים נוספים להורדת יוקר המחיה • ליברמן על ההתנגדות בקואליציה לרפורמה: "חבל שיאיר גולן לא ממשיך בקריירה הצבאית"

שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר כינסו הבוקר (ג') מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה הודיעו כי ליברמן חתם על צו שמוריד את המכסים על חלק מהפירות והירקות. יצוין כי הצו נכנס לתוקף באופן מיידי, מפני שהוא כבר פורסם להערות הציבור. הכנסת, אם תרצה לבטל אותו, תידרש לעשות זאת אחרי הפגרה. לפי הודעת משרד האוצר, סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-820 שקל בשנה - לכל משק בית.

במסיבת העיתונאים הציג ליברמן גם את העקרונות לתקציב 2023-20024, שיובא לדבריו לאישור הממשלה ביוני ולאישור הכנסת בספטמבר, ואת ארבעת הצעדים המרכזיים שלו להורדת יוקר המחיה, שפורטו על ידי אנשי משרדו, ביניהם צו הורדת המכסים בחקלאות.

שר החקלאות עודד פורר הציג את הרפורמה בחקלאות ואמר: "נפגשנו עם החקלאים והנציגויות השונות וחלק מההערות הוטמעו ברפורמה. לנו יש מחויבות קודם כל לאזרחי ישראל והרפורמה שנציג בחלק של הורדת המכסים מביאה לידי ביטוי את היכולת שלנו לדאוג לאזרחים ולחקלאים גם יחד".

פורר הציג בקווים כלליים את המכסים שירדו באופן מיידי: "המכסים ירדו על מה שכמעט לא מגדלים בישראל ועל מה שעובר ליצוא במספרים גדולים: אננס, אבוקדו, שום, שעועית, אפונה, תאנים, פטריות, גויאבה, חמוציות, ליצ'י, שסק, מנגו, דשנים, חומרי הדברה ועוד. זה יעשה טוב ל-9 מיליון אזרחים ול-7,000 חקלאים".

שר החקלאות עודד פורר במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
 שר החקלאות עודד פורר במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

לדברי פורר, יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות.

פורר התייחס למסקנות הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה ואמר כי הנתונים מראים ש"ככה אי אפשר להמשיך. המחירים הגבוהים והייצור נותר זהה במשך 20 שנה. אנחנו חייבים להוציא את הרפורמה לדרך גם כדי להוזיל מחירים וגם כדי להציל את החקלאות הישראלית. אם נישאר במקום נחזור אחורה. 22 שנה נשארים באותו מצב וחושבים שהכול בסדר ואת המחיר משלמים אזרחי ישראל. הדוח של משרד הכלכלה מראה כי על כל 10 שקלים שהאזרח משלם על פירות וירקות כמעט 6.5 שקלים הולכים למקטע החקלאי. אני רוצה שהחקלאים ירוויחו הרבה אבל הם ישיגו אותו רק על ידי התייעלות וחדשנות ולא על ידי העלאת המחיר לצרכנים".

פורר הוסיף כי "תהיה תמיכה ישירה בענף הצומח של 420 מיליון בשנה, מענקי השקעות וחדשנות לחקלאים בגובה 2.6 מיליארד שקל, חוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, סימון התוצרת המקומית והגדלת מכסת העובדים הזרים בתוספת של 6,000 עובדים. לצד כל זה נפחית מכסים. אחרי המשא-ומתן שהתקיים הטמענו את ההערות בצו עליו חתם שר האוצר - שמרנו על עוטף עזה, העברה והגליל. זו רפורמה שמתבצעת בהדרגה על פני 5 שנים ובאזורים האלה עשינו הליך הרבה יותר מתון".

מנהל רשות המסים ערן יעקב הציג את תוכנית המענקים לעסקים שתיכנס לתוקף רק לאחר חקיקה, כלומר בעוד חודשיים לפחות - בעקבות האומיקרון אותה כינה: "מענה דיפרנציאלי בהתאם למחזור והיקף הפגיעה, מיקוד בעסקים קטנים שנפגעו לאורך תקופת הקורונה".

ערן ציין גם את תוכנית האוצר להכפלת מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) שלדבריו יתנו "סיוע למעל 300 אלף אנשים עובדים. הבשורה היא שהמענק יהיה 40% ולא 20% והתשלומים יוקדמו כדי לגשר על הפער התזרימי שנוצר כתוצאה מיוקר המחיה. הם יוקדמו ל-15 ביולי - עוד 1,600 שקל במקום 4,000 שקל המענק הנוכחי".

מנהל רשות המסים ערן יעקב במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
 מנהל רשות המסים ערן יעקב במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב הציג צעדים להפחתת הריכוזיות בשוק המזון: "איסור על פגיעה ביבוא מקביל - מזהים גורמים שפוגעים באפשרות לעשות יבוא מקביל, ואנחנו מתכוונים להביא לחקיקה שתאסור פגיעה ביבוא מקביל. מי שייתפס כפוגע ביבוא מקביל, יוטלו עליו קנסות משמעותיים ויותר מכך. אנחנו מתכוונים להגביל מיזוגים של ספקי מזון גדולים. היו מיזוגים בשנים האחרונות וזה הוביל לעליית מחירים אנחנו רוצים להכביד עד כדי לאסור מיזוגים של ספקי מזון גדולים. נקשיח תנאים בהסדרי הפצה של ספקי המזון שהם כעת מכבידים על השחקנים הקטנים, לרבות בחינת האפשרות להתערב בסידורי המדפים. עד כדי כך. היום בחוק ניתן לתאם מחירים בחקלאות לטובת הספק ולרעת הצרכן, אנחנו רוצים לבטל את ההחרגה הזו שתאפשר תחרות גדולה יותר".

מנכ''ל משרד האוצר רם בלינקוב במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
 מנכ''ל משרד האוצר רם בלינקוב במסיבת העיתונאים, היום / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

מכפילים את מענק העבודה וצעדים נוספים להורדת יוקר המחיה

ליברמן פתח את מסיבת העיתונאים בהצגת נתונים כלכליים של מדינת ישראל וצחק: "מקווה שהקניונים לא יבקשו פיצוי על ביטול הסגר. ביקרתי השבוע בנתב"ג, זה נראה כמו בימים הטובים". לאחר מכן עבר ליברמן להציג את יעדי התקציב הבא: "מטרות תקציב 23-24: הגדלת הכנסות - בלי הגדלת הכנסות לא נוכל לתמוך או לממן יוזמות שאנחנו מתכננים; הפחתת יוקר המחיה - אין קסמים. אני חותם היום על הצו ונציג את הרפורמה בחקלאות, הכנסת רשתות גדולות להגברת התחרות, ביטול מכסים על הדגים והבשר ובהמשך על הבטריות לרכבים. כל זה מאבק יומיומי על הורדת יוקר המחיה; הנושא השלישי בתקציב: צמצום פערים בחברה הישראלית; והנושא האחרון: חיזוק מעמד הביניים. המגמות האלה יימשכו גם בתקציב הבא".

"בשני ביוני התקציב יאושר בממשלה וב-21.9 יאושר בקריאה שלישית במליאה" הצהיר ליברמן.

ליברמן עבר לסקור נתוני ירידת מחירים לעומת עליית השכר והכריז על הפתעה חדשה מכיוון האוצר: הכפלת מענק העבודה בתוכנית הכלכלית - במקום 800 שקל - 1,600 שקל. במצגת שהציג הראה ארבעה צעדים: רפורמה בחקלאות שתוזיל את מחירי הפירות והירקות, הכפלת התוספת למענק עבודה בתוכנית הכלכלית, מענק לעסקים שנפגעו מהאומיקרון והגברת התחרות בענף המזון.

ליברמן אמר: "אני מצטער על כך שהכנסת לא מוצאת לנכון להתכנס ולאשר את התוכנית הכלכלית. אני עושה את זה כדי לבוא לקראת ראשי הוועדות שנפגשו איתי. כל זה מחייב חקיקה והאופוזיציה דאגה שלממשלה לא יהיו הישגים אבל ככה פוגעים באזרחים".

ליברמן ופורר בחרו היטב את מועד ההודעה בזמן פגרת הכנסת, שכן כעת לא ניתן לבלום אותה באמצעות מחאות פוליטיות או מרד הצבעות בכנסת. הצווים שיפורסמו בנושא לא מצריכים אישור מיידי של הכנסת, אולם לפי חוות-דעתה של היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק יוכלו חברי הכנסת להגיש התנגדות לצווים ולדרוש דיון מליאה שבו יוכלו להצביע עליה בתוך חודשיים מיום פרסומם. כעת השאלה האם חברי העבודה וכחול לבן מתכוונים לדרוש כינוס פגרה מיוחד ובו לבטל את הרפורמה של שותפיהם לממשלה.

בתגובה לשאלה על ההתנגדות בקואליציה לרפורמה בענף החקלאות אמר ליברמן: "אני מאוד מעריך את סגן שרת הכלכלה. יאיר גולן הוא לוחם מצוין ותרם הרבה לביטחון ישראל, הרבה פחות לכנסת ישראל. חבל שהוא לא ממשיך בקריירה הצבאית. הרפורמה בחקלאות היא לא משהו שלא ידעו עליו. זה הופיע בתקציב 21-22, ניסינו לנהל משא-ומתן עם כל הארגונים החקלאיים והלובי החקלאי בכנסת ולצערי לא הצלחנו להגיע להסכמות כי הייתה התנהלות כוחנית מצד חברי הכנסת. זה לא ירתיע אותנו כי אנחנו פועלים לטובת האזרח".

על הורדת מחירי הדלק אמר ליברמן: "אני מתחיל כל בוקר בצפייה בערוץ הדיכאון, בלומברג, רואים את כל המדדים אדומים. ולכן אמרתי אנחנו באמצע רעידת אדמה וזה לא הזמן לעשות שפכטל לבית. אנחנו צריכים לנשום עמוק ולראות שהמערכת מתייצבת ואז לראות מה אנחנו עושים. כבר ראינו קפיצות מהסוג הזה. היעד בתקציב הוא הגדלת ההכנסות, לוותר על הבלו? היינו צריכים להיות על קרקע בטוחה כדי לבצע את זה".

ליברמן נשאל על ההתבטאות שלו אתמול בממשלה כשהגיב לדברי שרת הפנים איילת שקד שאמרה "ראשי הערים רוצים את האוקראינים". ליברמן אמר בתגובה: "חלק רוצה רק את האוקראיניות". היום אמר ליברמן: "הדברים נאמרו בבדיחות-דעת. הייתה ישיבת ממשלה מאוד מתוחה, ורציתי קצת לשחרר את המתח. הבדיחה לא הייתה מוצלחת, ומיד התנצלתי. היו שם בדיחות מוצלחות יותר".

בתגובה לשאלת גלובס על הבטחותיו לשוב למשא-ומתן עם חברי הכנסת ואמר ליברמן: "הם ביקשו שנשב איתם. נפגשתי עם הארגונים והנציגים. אי אפשר לנהל משא-ומתן מול שמונה חברי כנסת - כל אחד מייצג קבוצה אחרת. אמרנו להם תחליטו על אחד שינהל את המשא-ומתן בשם הלובי החקלאי והם לא הצליחו להסכים על נציג אחד. במצב כזה אי אפשר לנהל איתכם משא-ומתן רציני ככה".

בתגובה לשאלה מה יעשה כאשר בעוד חודשיים יבטלו בהצבעה במליאה את הצו אמר ליברמן: "הכל אפשרי. המחויבות שלי לפעול למען אזרחי ישראל. אי אפשר לדבר על מאבק ביוקר מחיה ולטרפד רפורמה שנועדה להוזיל את יוקר המחיה. הרפורמה נועדה קודם כל לשדרג את החקלאות הישראלית. שמנו 180 מיליון שקל בשנה להשקעה במו"פ והפיכת החקלאות הישראלית לסטארט אפ".

מסקנות הביניים של הוועדה לבדיקת פערי התיווך

ההחלטה של השרים ליברמן ופורר מגיעה בעקבות פרסום מסקנות הביניים של הוועדה לבדיקת פערי התיווך לצרכן אתמול (ב'). מהממצאים שפורסמו על ידי הוועדה, עולה כי הפדיון של החקלאי מהפירות והירקות הטריים עומד על 64%, כשהיתרה של 36% מיוחסת למקטע שנותר אצל הקמעונאי. מדובר על פדיון בלבד ולא על הרווח הנקי שנשאר לחקלאי לאחר ההוצאות, ועל כן גורמים המעורים בנושא מתחו ביקורת על כך שהוועדה לא ניתחה את שורת הרווח של החקלאי שתאפשר לעמוד באופן מיטבי יותר על סוגיית המחירים הגבוהים.

עוד עולה מהבדיקה שערכה הוועדה כי כאשר סיטונאי מתווך בין קמעונאי לחקלאי, התרומה הממוצעת למחיר לצרכן של המקטע החקלאי יורדת ל-57%, המקטע הסיטונאי תורם למחיר לצרכן 18% בממוצע והמקטע הקמעונאי יורד ל-25%. כך על כל 10 שקלים ששילמו הצרכנים לקמעונאי באותה השנה, כ-6.4 שקלים שולמו למקטע החקלאי וכ-3.6 שולמו למקטע הקמעונאי.

תגובות: בקואליציה ובארגוני החקלאים תוקפים

בקואליציה מיהרו לתקוף את ליברמן ופורר לאחר מסיבת העיתונאים. יו"ר סיעת העבודה רם שפע צייץ: "‏הבנתי ששרי האוצר והחקלאות חושבים שהם יכולים ללכת להתעמת עם חצי מהקואליציה, להפר התחייבויות והסכמים ולפעול חד צדדית. מעכשיו, לא רק הרס החקלאות הישראלית, אלא גם יציבות הקואליציה והאמון בתוכה היא על אחריותם בלבד".

סגן שר הביטחון ח״כ אלון שוסטר מסר בתגובה: "ההחלטה של שרי האוצר והחקלאות לצאת לרפורמה בחקלאות באופן חד צדדי היא פסולה, בלתי מידתית ומסוכנת להבטחת ביטחון המזון של מדינת ישראל ולא תוביל לשום הורדת מחירים לצרכן".

גם בארגוני החקלאים זעמו על מחטף הצגת הרפורמה. אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר בתגובה: "המהלך החד-צדדי של ליברמן ופורר יחריב את החקלאות הישראלית, והוא מצטרף לדוח השקרי שהופץ אתמול. אני מקווה שחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזציה יהיו יותר פטריוטיים משרי האוצר והחקלאות. המהלך הזה יביא לחורבן והרס החקלאות בעוטף עזה, בגליל ובגולן, ובמקביל - לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר: "ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזון. במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן. הכל מסך עשן אחד גדול! ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזו. והכל בחסות יוקר המחיה שאינו קשור כלל לפירות וירקות אלא בעיקר בדיור, בחשמל, בארנונה, בדלק שמשלמים אזרחי המדינה.

"אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט- אל תיתן לחיזבאללה לנצח את חקלאי הגליל ואל תיתן לחמאס לנצח את חקלאי עוטף עזה. עצור את הרפורמה החד צדדית הזו אשר תשמיד אלפי משקים חקלאיים ותפגע בצרכן״.

שרה עברון מזכ"לית הקיבוץ הדתי אמרה: "אנו חשים מכה כואבת של חוסר אמון ואובדן אמונה בהתיישבות החקלאית בארץ ישראל עם פרסומו של הדוח המעוות על פער התיווך בחקלאות. פער התיווך הוא נושא כאוב לחקלאי ישראל שנים רבות. חקלאי המגדל במשך חצי שנה ויותר גידול מסוים, שוטף אותו, ממיין אותו, אורז אותו, מאחסן אותו, מוכר אותו לרשת ביום ראשון בשקל לק"ג ורואה את המוצר שלו ביום שני בשלושה שקלים לק"ג מרגיש את חוסר הצדק".

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" היה דווקא מהמברכים. לדבריו, "אנו מברכים את השרים ליברמן ופורר על הפחתת המכסים. מדובר בצעד גדול לצרכן הישראלי ולמשק כולו, שיעודד תחרות, הוזלת מחירים וצמיחה מחודשת בענף החקלאות. עכשיו נותר לתקן את תקנות הגנת הצומח כדי להשלים את המהלך".