ארד לברטוב חשב שעם ניסיון בשייטת ובאינטל הוא הולך לכבוש את השוק, ואז פגש את המציאות

כשארד לברטוב עבר לארה"ב עם פנטזיה על עבודת החלומות - הוא גילה שאין לו שום יתרון על האמריקאים המקומיים •השיא היה כשניסה להוציא כרטיס אשראי - אבל נדחה כי ההיסטוריה הפיננסית שלו לא הייתה מספיק מפורטת • החוויה שהוא מתאר כמשפילה הובילה אותו להקים חברת פינטק שמסייעת לאמריקאים שנתקעו בלי כסף לפרוס את החוב לתשלומים - בלי לייקר את התהליך

ארד לברטוב מנכ''ל סאנביט / צילום: יח''צ
ארד לברטוב מנכ''ל סאנביט / צילום: יח''צ

אישי: בן 44, נשוי לדנה ואב ל-4 ילדים, גרים בלוס אנג'לס
מקצועי:
מייסד ומנכ"ל חברת הפינטק סאנביט (Sunbit) הפועלת בשוק האמריקאי

אני: "בחרתי ביזמות כדי לשפר את המציאות ולהביא ערך אמיתי לאנשים".

ילדות: "נולדתי וגדלתי בנווה מונוסון, דור שלישי לאנשי היישוב, שבהמשך אוחד עם יהוד. הייתי שחיין בצעירותי וגם מאוד מעורב בתנועת הצופים, שבה הייתי מדריך ורשג"ד. אבא וגם סבא שלי עבדו באל על, ואמא שלי הייתה אחות ומורה. את החמלה וראיית האחר קיבלתי ממנה, ומאבא לקחתי את ההרגשה והידיעה שתמיד אפשר לעשות יותר טוב".

צבא: "התגייסתי לשייטת 13, שם לימדו אותנו לשמור על הביטחון העצמי, אבל לא לנפנף בו. הקפידו איתנו על עבודת צוות ועל כך שהאגו לא חשוב ושצריך להתמקד במשימה. בסך הכל שירתתי שם חמש שנים כלוחם וכקצין, ונותרו לי חברים לכל החיים".

לימודים: "אחרי הצבא עשיתי תואר ראשון בהנדסה וניהול באוניברסיטת בן גוריון, ובמקביל עבדתי כמתכנת באינטל".

דנה: "בזמן התואר התנדבתי בארגון 'בית הגלגלים' המסייע לצעירים עם מוגבלות פיזית. באחד מסופי השבוע שם, פגשתי את דנה, פסיכולוגית חינוכית בהכשרתה, וכיום היא מסייעת בגיוס עובדים לסאנביט".

ארה"ב: "ב-2008, עם סיום הלימודים, טסתי עם דנה לארה"ב, לתואר שני במנהל עסקים, באוניברסיטת דיוק בקרוליינה הצפונית. חשבתי שיש לי כרטיס כניסה מאוד חזק - שירות צבאי בשייטת ועבודה באינטל - אבל גיליתי שאף אחד לא מסכים לקבל אותי לעבודה. התראיינתי למשרות שיכולתי לעשות בהליכה בזכות הניסיון שצברתי באינטל, אבל תמיד העדיפו על פניי מועמדים אמריקאים שהכירו יותר טוב ממני את הניואנסים המקומיים".

מהגר: "הרגע המכונן שלי כמהגר היה אחרי שנתיים. רציתי להוציא כרטיס אשראי ברשת חנויות הסיטונאות קוסטקו, מילאתי טפסים במשך רבע שעה, עניתי על רצף שאלות אישיות - אבל נדחיתי, כי היסטוריית האשראי לא הייתה מספיק מפורטת. זו הייתה חוויה לא נעימה, אפילו משפילה, שבמידה רבה הובילה אותי בהמשך להקים את סאנביט".

השוק האמריקאי: "אחרי התואר התחלתי לעבוד בשיקגו בחברה שנותנת הלוואות בריביות גבוהות, ושם למדתי את השוק האמריקאי, שמחולק לאלה שיש להם כסף ואלה שחיים מתלוש לתלוש. אנשים שלא יתקנו את האוטו ולא יעשו טיפולי שיניים, כי אין להם אפשרות להיכנס למינוס".

ההשראה: "התחלתי להסתכל על תחום התשלומים שנקרא BNPL - Buy Now Pay Later. אחרי שהאמריקאים התרגלו לשלם בתשלומים רק על דברים גדולים כמו בית ורכב, בסביבות 2005 התחום התרחב למוצרים כמו קניות אונליין. השינוי שעשינו היה לקחת את זה לתחום הקשה, של הוצאות לא צפויות כמו טיפולים לאוטו, שיניים ומשקפיים".

סאנביט: "מאפשרת ללקוח לקבל פריסת תשלומים זולה ומותאמת באמצעות בינה מלאכותית. נניח שאני בא לרופא שיניים, אם הטיפול עולה 1,500 דולר, ואין לי - אני אלך. אנחנו בעצם מציעים את הטיפול בשישה תשלומים שווים ללא ריבית, כשאת העמלה אנחנו גובים מאותו רופא, וזה עדיין עדיף לו על פני לאבד לקוח. היום החברה מעסיקה כמעט 300 עובדים, יש לנו כעשרת אלפים נקודות מכירה בארה"ב והענקנו יותר ממיליון הלוואות".

חד קרן: "אחרי כמה שנים שבהן הסתכלנו שלושה חודשים קדימה לכל היותר - גייסנו במאי 2021 כ-130 מיליון דולר בסבב רביעי (D), לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. את הסבב הובילה קרן Group 11 של דובי פרנסס. אמון המשקיעים נתן לנו כוח לגדול".

השותפים: "תמיד קירבתי אליי אנשים שפגשתי בכל מיני תחנות בחיים, ממש אספתי אותם בפינצטה. וכך גם היה עם המייסדים־השותפים שלי בסאנביט. את טל ריזנפלד, ראש מחלקת המכירות, הכרתי בצופים. את אורנית מיזל, סמנכ"לית הטכנולוגיות, פגשתי באינטל - וכבר אז היא הייתה הרבה יותר מוכשרת ממני. ואת פרופ' תמיר חזן מהטכניון, שאחראי בחברה על תחום הבינה המלאכותית ולמידת מכונה, הכרתי בגן של הילדים שלנו בשיקגו".

המלצה: "לפני כמה שנים קראתי את 'גלגל התנופה: מטוב למצוין' של ג’ים קולינס. ספר שמדבר על ארגונים שהצליחו לעשות קפיצה ולהיות מצויינים לאורך זמן. מאז אני משתדל ליישם את העקרונות".

בעתיד: "אני רוצה לבנות חברה גדולה ועצמאית, לטווח הרחוק, שתגיע למיליוני אנשים. חשוב לי שמרכז הפיתוח שלנו בישראל ימשיך ויספק עבודה לישראלים".