הסכם הגרעין | טור סופ"ש

מדינות המפרץ נוקמות בארה"ב על חזרתה הצפויה להסכם הגרעין עם גיבוי לרוסיה

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות מאסו בהעלמת העין מההתקפות של איראן • ריאד שלחה איתות לוושינגטון כשהודיעה על מו"מ עם סין, על האפשרות שתמיר את התמורה לנפט מדולר ליואן • וגם: הרשות הפלסטינית וישראל הפעילו מחדש ועדות שנקבעו בהסכמי אוסלו ופריז

יורש העצר האמירותי מוחמד בן זאיד עם מקבילו הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Hamad Al Kaabi
יורש העצר האמירותי מוחמד בן זאיד עם מקבילו הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Hamad Al Kaabi

אם ניתן לאמר על ישראל שהיא יושבת על הגדר במלחמה באוקראינה ואף מתווכת בין הצדדים, מדינות המפרץ הערביות נוטות, דווקא, לרוסיה, גם אם לא בריש גלי. ראשיהן, יורשי העצר, מוחמד בין סלמאן הסעודי ומוחמד בן זאיד האמירתי שוחחו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כמה פעמים ואיחוד האמירויות, למשל, נמנעה מתמיכה בגינוי רוסיה במועצת הביטחון. אבל עם כל הכבוד והעוצמה שיש לפוטין, העמדה הזו היא בראש וראשונה נגד ארה"ב, בשל מדיניותה כלפי איראן ככלל והמאמצים הבלתי נלאים להחזירה להסכם הגרעין בפרט.

בדרך לשם האמריקאים "בולעים צפרדעים" ונמנעים מלהגיב על התקפות איראן והמורדים החות'ים בתימן על ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. חמור מכך, וושינגטון מבליגים על תקיפות של המיליציות הכפופות לאיראן על בסיסיהם בעיראק. התקיפה האחרונה, באמצעות טילי שיוט, על העיר הכורדית ארביל - פגעה סמוך מאוד לקונסוליה האמריקאית בעיר. האיראנים פגעו בווילה ששייכת לאיש עסקים מקומי, וטענו כי מדובר בבסיס אימונים של המוסד. התגובה של וושינגטון הייתה הרפה מכולן. "איננו מאמינים שהתקיפה כוונה לקונסוליה האמריקאית", כך הודיעה מזכירות המדינה לאחר מהתקיפה.
הסעודים, האמירותים ובני בריתם לא מוכנים לקבל את המדיניות הזו. וכך, בתחילת השבוע, פורסם כי שני יורשי העצר סירבו לקבל שיחות מנשיא ארה"ב ג’ו ביידן, שמעוניין לרתום אותם לבידוד מוסקבה. בריאד ובאבו דאבי לא סומכים על האמריקאים שיסייעו בעת צרה מול איראן או אויבים אחרים.

הסעודים פותחים ערוץ עוקף סנקציות

מדינות המפרץ לא משתתפות בעיצומים נגד רוסיה, ובאמצע השבוע הטילה ערב הסעודית "פצצה": היא הודיעה כי היא נמצאת במו"מ עם סין להמרת התמורה לנפט שהיא מוכרת לסינים מדולרים למטבע הסיני - יואן. המשמעות של צעד כזה מרחיקת לכת. האיתות הוא כי האמריקאים אינם המעצמה היחידה, והאמון במטבע הסיני מוזיל את ערכו של הדולר - ונותן לסינים דחיפה קדימה במרוץ המעצמות הכלכלי. ההיבט השני הוא פתיחת ערוץ עוקף עיצומים שבו יוכלו גם הרוסים להשתמש, שכן רבים מהעיצומים הם תלויי דולר.

ארה"ב ממשיכה במרוץ הכמעט עיוור להסכם

האמריקאים, מצידם, לא מתרשמים וממשיכים במרוץ הכמעט עיוור להשבת איראן להסכם הגרעין. ברביעי פורסם כי הם שוקלים להיענות לדרישה האיראנית לבטל את ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור. וזאת, אף שמדובר בארגון הטרור הגדול בעולם, שלו חוליות טרור וזרועות כלכליות בכל העולם. משמעות ביטול מעמדו הוא מתן חופש פעולה לשלוחותיו לפעול בגלוי, להגדיל את רווחיו, ובעיקר - להגדיל את תמיכותיו בארגוני הטרור הנסמכים, לרבות חיזבאללה. לעמדה האמריקאית הזו אחראי רוב מאלי, שבשל מדיניותו - התפטרו כמה מאנשיו, ובהם סגנו.

הסכנה לישראל ברורה: דחיפת תקציבים ומורל לכל הזרועות של משמרות המהפכה, פיתוח וייצור מואצים של טילים, כטב"מים ורחפנים מתאבדים, וכן הגדלת הסיוע לחיזבאללה, לחמאס ולשאר ארגוני הטרור. רה"מ נפתלי בנט, רה"מ החליפי יאיר לפיד וראש המל"ל אייל חולתא ניסו להניא את האמריקאים מהמהלך. ואם אכן נכשלו, ההשלכות יהיו קשות.

ישראל אישרה עוד 2,000 מכסות פועלים מהרצועה

הרשות הפלסטינית וישראל החלו להפעיל מחדש ועדות מקצועיות שנקבעו בהסכמי אוסלו ופריז, אך הוקפאו לאורך השנים. לגלובס נודע כי חודשה פעילות ועדת התקשורת הפועלת לתיאום ענייני סלולר, ועדת המים, וועדת החקלאות. חידוש פעילות הוועדות מעיד על האווירה שמשתנה מול הפלסטינים.

ישראל אישרה השבוע 2,000 מכסות לכניסת פועלים מהרצועה לעבודה בישראל, ובסך הכל עלה מספר האישורים ל־12 אלף. מיהודה ושומרון נכנסים מדי יום כמאה אלף פועלים ועוד כ־30 אלף עובדים בהתנחלויות. בישראל משוכנעים כי שיפור המצב הכלכלי הוא הגורם העיקרי למניעת התפרעויות משמעותיות בשטחים. יש ניסיונות פיגוע ויידויי האבנים מתגברים, בעיקר בנקודות חיכוך עם מתנחלים, אבל אין התקוממות יוצאת דופן.
בחודשים האחרונים, בין השאר בזכות ההפשרה ביחסים שבמסגתה התקיימו מפגשים רבים בדרגים הגבוהים, ניתנו הקלות כלכליות רבות והתוצאות ניכרות בשטח. הנתון הבולט ביותר הוא ירידת שיעור האבטלה ביהודה ושומרון מ־17% בקיץ ל־14% בסוף 2021.

תוכנית אזרחית־כלכלית מול הרשות הפלסטינית

מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן אומר לגלובס כי לפי הנחיית שר הביטחון בני גנץ, בשנה האחרונה הוא מוביל תוכנית אזרחית־כלכלית בסיוע הקהילה הבינלאומית מול הרשות הפלסטינית, הכוללת תהליכים שנועדו לשפר את המצב הכלכלי ולשמר את היציבות הביטחונית. לדבריו, יש השלכות חיוביות ויעילות למהלכים שיזם המתפ"ש ובהם המע"מ הדיגיטלי. המעבר לחשבוניות דיווח דיגיטליות העלה את הכנסות הרשות ממסים בעשרות מיליוני שקלים. הוא הצביע על מהלכים נוספים, כמו מתן תו תקן למפעלים פלסטינים, כמועילים. התו מאפשר להם להגדיל את מכירותיהם ליצוא, שכן תו התקן הישראלי מקובל במדינות רבות. שמונה מפעלים כבר קיבלו את התו, ועוד 22 מפעלים צפויים לקבל את התו בקרוב.

צעד מקדם כלכלה נוסף שננקט בחודשים האחרונים הוא מתן האפשרות להעברת סחורות מהמפעלים בשטחים ישירות לקניינים בתוך ישראל, ללא צורך בהחלפת משאיות במחסומים. מהלך נוסף שמתפרסם כאן לראשונה, הוא המעבר לתלושי משכורת מקוונים ואחידים לפועלים הפלסטינים, והעברת המשכורות אל חשבונות הבנק שלהם בשטחים, במקום במזומן. המהלך הזה דרמטי, שכן הוא אמור לטפל בכמה מהתופעות הבזויות שבהעסקת הפלסטינים. ראשית, תופעת המאכערים שהגובים מהפועלים חלק משמעותי מהמשכורת (20%־40% מהשכר) תמורת סידור העבודה. הרישום המקוון, המעקב והבקרה של רשות המסים ואנשי מתאם הפעולות בשטחים אמורים להפחית את התופעה. ההיבט השני יהיה מניעת הסחר בפועלים, כאשר קבלנים שקיבלו היתר להכנסת פועלים "מוכרים" אותם לקבלנים אחרים תמורת חלק מהשכר. סוגיה נוספת היא בקרה על כל התשלומים המגיעים לפועלים, לרבות תשלומי הרווחה והפנסיה.

המהלך הזה נתקל בקשיים רבים שכן הבנקים בשטחים נתונים לעיצומים בשל העברת משכורות ומענקים למשפחות המחבלים דרכם. לאחר התערבות בנק ישראל נמצא הפתרון המשפטי למהלך, ומהחודש הבא יחל הפיילוט של העברת משכורות הפועלים אל חשבונותיהם.