מינוי בכירים | טור סופ"ש

המנצחים נבחרו מראש: המינוי שמזכיר עד כמה ועדות האיתור הפכו להצגה

מתנאי הסף, דרך חברי הוועדה ועד לאישור הסופי: שר האוצר בחר במיכל רוזנבוים למנהלת רשות החברות עוד לפני שוועדת האיתור סיימה את עבודתה והדגיש עד כמה הוועדות האלה הפכו למגוחכות • וכשמועמדים ראויים מסתכלים על המתרחש ויודעים שהגשת מועמדות היא בזבוז זמן - כולנו מפסידים

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

ועדת האיתור לבחירת מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות הממשלתיות התכנסה בשבוע שעבר ובחרה את מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות הממשלתיות. משום מה, 70 אנשים נוספים שלא נקראים מיכל רוזנבוים הגישו את שמם לוועדת האיתור.

הבחירה הצפויה מראש מזכירה לנו, ולא במקרה, את מינויה של גלי מיארה בהרב לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. לאחר שסומנה מראש על ידי שר המשפטים, גדעון סער.

קשה להמעיט בפארסה הנקראת ועדת איתור. החל משנת 2017 צומצם אמנם הרכב ועדות האיתור מחמישה לשלושה, כאילו כדי לומר "אנחנו יודעים שזו מראית עין, אז לפחות נעשה אותה צנועה יותר", אבל זה לא מוחק את המבוכה. אם כבר, נדמה שהתעוזה רק מתגברת והבושה מתה. בבחירה של רוזנבוים, למשל, אפילו לא נכח בוועדה נציג של משרד המשפטים. מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בנושאים כלכליים, שבוועדה הקודמת לבחירת מנהל רשות החברות נכח והשמיע את דעתו, העדיף הפעם שלא להיות חבר. רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, פרש מראשות הוועדה ברגע האחרון, "בשל העומס הרב". הסיבה הלא רשמית הייתה חילוקי דעות עם הבוס ליברמן, סביב הסימון של רוזנבוים.

קורות החיים שלה - מלבד היותה מקורבת להמון פוליטיקאים - כוללים בעיקר את היותה היועמ"שית של איגוד התאגידים העירוניים, תואר ארוך לגוף שלא עושה הרבה מעבר לכנסים באילת. עם זאת, מוכרחים לסייג ולהזכיר שרוזנבוים מגיעה עם 5 תארים אקדמיים והיא גם באה לוועדה מצוידת בלא מעט המלצות.

אבל לא רוזנבוים היא העניין, אלא השיטה. זו שמרחה שבועות ארוכים את ההחלטה הכה צפויה, ונופפה על הדרך בדרישות מפורטות שהציבה הנציבות לוועדת האיתור - פרסום הקמת הוועדה, קביעת ישיבות מראש, עריכת ראיונות למועמדים, שיחות עם ממליצים, הצגת פרוטוקולים של הישיבות וסיכום הנימוקים לבחירה ועוד, כשלכולם ברור שזו בסה"כ הצגה מבוימת מראש. שיטה שמשכנעת אנשים טובים וראויים לא לגשת בכלל לוועדת האיתור, המחפשת כביכול מועמדים מתאימים למגזר הציבורי. שיטה שמחלישה אט אט גם את מנגנון ועדות האיתור עצמו, ומשאירה שם אנשים שיהיו מוכנים לחתום על הנחתות ידועות מראש.

יו"ר הוועדה לבחירתה של רוזנבוים, אילן שוחט, בעבר ראש עיריית צפת, הוא בהחלט איש ראוי. עם זאת, אין חולק על היכרותו השטחית למדי עם החברות הממשלתיות וברור כי נבחר בשל הכירות עם השר ליברמן.

בבחירות לכנסת ה-20 הוא רץ ונבחר מטעם מפלגתו (ופרש לאחר שלא מונה לשר), והיום הוא משמש מנכ"ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל תחת השר עודד פורר, גם הוא ממפלגת ישראל ביתנו. שני חברי הוועדה האחרים היו גיא רוטקופף, פעם מנכ"ל משרד המשפטים והיום איש פרטי המכהן כמנכ"ל איגוד חברות הביטוח, חברות שבוודאי לא רוצות להרגיז את שר האוצר המכהן. החברה השלישית בוועדה הייתה ורד אבוטבול, מנהלת אגף המכרזים בנציבות שירות המדינה, שכבודה במקומה אבל היא בוודאי לא זו שתצא נגד החלטה מגבוה.

בנציבות שירות המדינה לא נראים מודאגים מהפארסה. שם מדגישים כי "המודל של איוש משרה באמצעות ועדת איתור מאפשר הליך תחרותי המתקיים בין מועמדים, הן מקרב עובדי המדינה והן מכלל הציבור, והוא שומר על עקרונות היסוד של ההליך המכרזי ואמור להבטיח כי גיוס עובדים לשירות המדינה בדרך זו ייעשה באופן שוויוני ונטול שיקולים זרים".

הראויים מתרחקים

נותר בעיקר לאחל בהצלחה לרוזנבוים, שתאושר ביום ראשון גם בממשלה. רשות החברות הממשלתיות אחראית על 70 חברות ממשלתיות, וברשימת המטלות שלה נמצאות משימות כמו הבראת הדואר ואפילו חלומות על הפרטתו (רק בשנתיים האחרונות הדואר הפסיד יותר מ-800 מיליון שקל), הפרטת תעשייה אווירית, הפרטת נמל חיפה ועוד. ולא פחות חשוב: נכון להיום חסרים כ-300 דירקטורים לפחות בחברות הממשלתיות, מה שעלול להפוך לחגיגה של מינויים לא ראויים.

ואגב, בימים האחרונים פורסם קול קורא להגשת מועמדות לוועדת איתור חדשה למינוי מנהל חדש למוסד לביטוח לאומי. ובשמה הלא רשמי: ועדת איתור למנוי פרופ’ יובל אלבשן (הכותב בין השאר לגלובס) למנהל המוסד לביטוח לאומי. יהיה מעניין לראות האם גם הפעם יפנו משום מה גם אנשים שלא נקראים יובל אלבשן למשרה הנחשקת.

תגובה

מאיגוד התאגידים העירוניים נמסר בתגובה: "נכתב כי איגוד התאגידים העירוניים לא עושה הרבה מעבר לכנסים באילת. הדברים שנכתבו מהווים השמצה פרועה והוצאת דיבתו של האיגוד לרעה. איגוד התאגידים העירוניים הוא ארגון הגג של התאגידים העירוניים בישראל. האיגוד מבצע באופן שוטף פעילות ענפה לקידום פועלם של התאגידים העירוניים. רק בשנה האחרונה הסדיר האיגוד מול הממונה על השכר לראשונה את שכרם של העובדים שאינם בכירים בתאגידים העירוניים.

"בנוסף האיגוד מקדם רפורמה בתחום התאגידים העירוניים בשיתוף פעולה עם משרד הפנים ופועל בעניין קידום תקנות מכרזים לתאגידים עירוניים. מוטב היה כי מר מרמור היה בודק את העובדות טרם הפרסום השקרי והמשמיץ ולכל הפחות היה טורח לקבל את תגובת האיגוד. האיגוד דורש כי תפורסם התנצלות והבהרה לדברים ובמידה ולא תעשו כן, ישקול צעדיו".