קבוצת חג'ג' סיכמה על רכישת מניות השליטה בבזן מידי החברה לישראל

החברה לישראל חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב למכירת 16.7% ממניות בזן לקבוצת חג'ג' תמורת כ-600 מיליון שקל

האחים צחי ועידו חג'ג' / צילום: טל צ'יקורל
האחים צחי ועידו חג'ג' / צילום: טל צ'יקורל

החברה לישראל חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן, שבשליטת עדו וצחי חג'ג', למכירת 16.69% ממניות בבזן שבבעלותה במחיר של 1.1 שקל למניה (כ-600 מיליון שקל), בכפוף להתאמות לדיבידנד. כמו כן, על פי מזכר ההבנות, ככל שלא ימומשו האופציות שנתנה החברה למשקיעים מסווגים לרכישת יתרת 7.3% ממניות בזן שבבעלותה, תינתן לאחים חג'ג' אופציה לרכוש מניות אלה, בתוך 30 ימים ממועד פקיעת האופציות שניתנו למשקיעים המסווגים, במחיר הגבוה מבין: 90% מהמחיר הממוצע של מניית בזן בבורסה לני"ע ב-15 ימי המסחר הקודמים למועד פקיעת האופציות; או 91 אגורות למניה.

מכירת מניות כאמור, ככל שתבשיל, תיעשה בהתאם להסכם השליטה עם קבוצת פטרוכומיים. ההתקשרות בהסכם כאמור תהיה כפופה לאישור הדירקטוריון של כל אחד מהצדדים, והשלמתה תהיה כפופה בין היתר, לכך שקבוצת חג'ג' תקבל היתר לשליטה בבזן כנדרש על פי צו החברות הממשלתיות תוך ארבעה חודשים ממועד ההתקשרות בהסכם מחייב (עם אפשרות להארכת תקופה כאמור בחודשיים נוספים).

על פי מזכר ההבנות, קבוצת חג'ג' תערוך בדיקת נאותות בת 45 ימים בקשר לרכישה אפשרית כאמור, אשר במהלכה לא יתקשרו הצדדים בעסקה נוגדת (no shop). אין ודאות כי ההבנות הבלתי מחייבות בין הצדדים יבשילו לכדי הסכמות מחייבות, ובאשר לתנאים הסופיים של ההסכם למכירת המניות. אם וככל שייחתם הסכם כאמור, החברה תדווח על כך כנדרש.

צמיחה של 62% בהכנסות

החברה לישראל מחזיקה ב-24% ממניות בזן בשווי של 854 מיליון שקל, לאחר שמכרה בחודש נובמבר 2021 כ-9% ממניות בזן לכמה גופים מוסדיים תמורת 262.5 מיליון שקל.

במסגרת אותה עסקה, גם העניקה החברה לישראל לאותם גופים מוסדיים אופציות רכש למשך 22 חודשים, המאפשרות להם לרכוש ממנה עוד 7.3% ממניות בזן במחיר של 1.15 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-269 מיליון שקל. כך, שבפועל, כאמור, מעמידה החברה לישראל למכירה 16.7% ממניות בזן, שערכן הנוכחי בשוק מסתכם ב-594 מיליון שקל.

בעקבות אותה מכירת מניות למוסדיים, רשמה החברה לישראל ברבעון השלישי של 2021 הפסד של 281 מיליון דולר. עם זאת, ברבעון הרביעי של 2021 היא עתידה להציג רווח של כ-12 מיליון דולר בגין חלקה ברווח בזן עד מועד המכירה, כך שבפועל עמד ההפסד (נטו) מהעסקה על 269 מיליון דולר.

קבוצת בזן היא תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל ואחת המובילות באזור. פעילות החברה בתחום זיקוק הנפט כוללת ייצור דלקים לשימוש תעשייתי לתחבורה, לצריכה פרטית, לחקלאות ולתשתיות, לצד ייצור מוצרים ארומטיים באמצעות החברה הבת גדיב.

בנוסף, מייצרת קבוצת בזן מוצרים פולימרים (חומרי גלם פלסטיים) באמצעות החברה הבת כרמל אולפינים והחברה הנכדה דוקור. את שנת 2021 סיימה בזן עם צמיחה של 62% בהכנסות ל-6.577 מיליארד דולר, זינוק של 322% ב-EBITDA המנוטרל ל-511 מיליון דולר ורווח נקי של 253 מיליון דולר.

לשם השוואה, את 2020 סיימה החברה בהפסד של 274 מיליון דולר בעקבות הירידה בפעילות הכלכלית בישראל שנרשם כתוצאה מהתפרצות מגיפת הקורונה והסגרים שהוטלו לבלימתה. את שבוע המסחר הקודם סיימה בזן בשווי של 3.56 מיליארד שקל (1.1 מיליארד דולר).

עפ"י החלט תהממשלה שהתקבלה לאחרונה, תידרש בזן להיערך בשנים הקרובות לפינוי מתקניה ממפרץ חיפה. בתחילת החודש אישרה הממשלה הצעת החלטה לסגירת בתי הזיקוק בחיפה והתעשייה הפטרוכימית הקשורה בהם.

עם זאת, ההחלטה לא כללה לוח זמנים וגם טרם הוקצה לכך תקציב. יישום ההחלטה תלוי בהקמת מתקנים תחליפיים לאחסון הדלקים שמייצרת בזן.