לידיעת המועמדים: אלה האתגרים העיקריים שמחכים במינהל התכנון

המכרז לתפקיד מהחשובים בענף הנדל"ן פורסם רשמית בסוף השבוע, וועדת האיתור צפויה להתכנס בקרוב • ברקע משבר הדיור וסימני השאלה סביב תמ"א 38, לאדם שייבחר לתפקיד ממתינות משימות רבות השפעה

בנייה בישראל / צילום: Shutterstock
בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

בחודש אוגוסט הקרוב, בעוד פחות מחצי שנה, תסיים מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר את תפקידה, לאחר שתשלים קדנציה מלאה של חמש שנים. זילבר מונתה לתפקיד בשנת 2017, כשנתיים אחרי ההחלטה להעביר את מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. לאחרונה, כידוע, חזר מינהל התכנון לפעול תחת משרד הפנים, כבעבר, כך שזילבר הספיקה להיות תחת שני המשרדים.

זילבר הפכה את התפקיד לאחד החשובים והמשמעותיים בענף הנדל"ן הישראלי, בין היתר בעקבות החלטתו של שר האוצר דאז משה כחלון ב-2018, להפוך את משרת העומד בראש המינהל למשרת מנכ"ל - בעל תפקיד אשר פועל ישירות תחת השר, ולא תחת מנכ"ל המשרד, כפי שהיה עד אז. המהלך העניק לזילבר שורה של סמכויות, ובעיקר מעמד חזק מאוד, והיא הפכה לגורם משפיע בכל עניין הנוגע לענף הנדל"ן, בדגש על תכנון כמובן.

דלית זילבר / צילום: איליה מלינקוב
 דלית זילבר / צילום: איליה מלינקוב

כפי שפרסמנו בגלובס, מחליפהּ או מחליפתה לא יכהנו עוד כמנכ"לים, אלא כמנהלים, מה שעשוי להשפיע על כוחו של בעל התפקיד, כמו גם על כוחו ועל מידת השפעתו של מינהל התכנון כולו.

רשימת המועמדים לתפקיד מתארכת, וכפי שפרסמנו כוללת את שירה תלמי־בבאי, מתכננת מחוז ירושלים, ליאת פלד, הסגנית החדשה של זילבר, והאדריכל רפי רייש, מנכ"ל חברת הייעוץ Suits. אליהם הצטרפו לאחרונה ברשימת המועמדים הלא רשמית דקלה פרסיקו, ששימשה בתפקיד מתכננת הוותמ"ל עד אמצע 2020; איתמר בן דוד, יו"ר הוועדה המחוזית במחוז חיפה; תומר גוטהלף, מתכנן מחוז דרום; שירה ברנד, סגניתו של עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון, וכן רות שורץ, סמנכ"לית רגולציה ברישוי ובבנייה במינהל, ורונית מזר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במינהל.

כך או כך, תפקיד מנהל מינהל התכנון ימשיך להיות משפיע ובעל חשיבות רבה לענף ולעתידו. מה צפוי למועמד שייבחר מביניהם ברגע שיתיישב על כיסא המנהל?

1. תכנון מאסיבי

עבודת ועדת האיתור צפויה להימשך כמה חודשים, אל תוך הקיץ הקרוב. ההנחה הסבירה היא שבכל תרחיש, מנהל או מנהלת מינהל התכנון החדשים ייכנסו לתפקיד בתקופה לא פשוטה לענף הנדל"ן, עדיין בעיצומו של משבר דיור חריף.

"בעל הבית" החדש במינהל התכנון יהיה זה שיצטרך לדחוף לתכנון מאסיבי ולאישורים מהירים של תוכניות חדשות, מהלך שזילבר עצמה דחפה אליו לאורך כל שנות כהונתה, גם אם בחלק מהזמן (בעיקר בתקופת הקורונה) לא הגיעה אל היעדים שהוצבו.

2. הגדלת הצפיפות

עניין נוסף שאליו דחפה זילבר, בעיקר בשנים האחרונות, הוא הגדלת הצפיפות בערים, בעיקר באמצעות תיקון 4 לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35. המנהל הבא של מינהל התכנון יתבקש להתמודד בעיקר עם ההשלכות שלו.

מכיוונים שונים, ובעיקר מצד רשויות מקומיות, נשמעת ביקורת על הסתירה בין מהות תיקון 4 והגדלת הצפיפות, לבין תוכניות מתאר שכבר אושרו על ידי הרשויות או שנמצאות בשלבי גיבוש מתקדמים. מבחינה זו צפוי המנהל או המנהלת החדשים להתמודד עם קשיים לא מעטים.

3. קידום תמ"א 1

תמ"א 1, "תוכנית המתאר הארצית האחודה", גובשה גם היא על ידי מינהל התכנון בשנים האחרונות, ואמורה ליצור האחדה בין כ-50 תוכניות מתאר ארציות בתחומים כמו שטחים פתוחים, דרכים ומסילות, מתקנים, קווי תשתיות ארציים וכדומה. המנהל או המנהלת החדשים יידרשו להפוך זאת למציאות בשטח.

4. חלופה לתמ"א 38

תמ"א 38 צפויה להעסיק מאוד את המנהל או המנהלת החדשים של מינהל התכנון, בשל ההחלטה הצפויה על הארכת התוכנית עד אוקטובר 2023, לצד התארכות חקיקתה של החלופה לתוכנית, הרבה מעבר לצפוי. כזכור, זילבר הייתה מהגורמים שדחפו יותר מכול לסיומה של תמ"א 38 - וזכתה על כך לביקורת לא מעטה מכיוונים שונים - ובסופו של דבר הצליחה להביא להכרזה על סיומה באוקטובר 2022. עבור המנהל החדש, ולאחר ההארכה המסתמנת, המציאות תהיה קצת שונה.

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המנהל או המנהלת החדשים יידרשו, במציאות החדשה, להתמודד הן עם שאלת אישורה של חלופת שקד (התוכנית שהביאה שרת הפנים איילת שקד כחלופה לתמ"א 38) והחשש שמהלך החקיקה יתארך, והן עם תקופת המעבר עד להחלתה של החלופה.

5. הקמת יישובים חדשים

מחלוקת נוספת שיש למינהל התכנון עם שרת הפנים איילת שקד, היא על הקמת עשרה יישובים לפחות בנגב ובגולן. נדמה כי השרה נחושה בקידום היוזמה הזו, בניגוד לעמדתם של רוב המתכננים, כמו גם של המנכ"לית זילבר. שקד כבר הודיעה על הקמת יישוב חדש בניצנה, ועל חידוש התוכנית להקמת העיר החרדית כסיף, לא הרחק מערד.

6. תוכנית 2040 והמטרו

ברקע כל אלו יידרש המנהל הנכנס לשתי תוכניות בעלות השפעה מכרעת על עתיד התשתיות והנדל"ן בישראל. האחת היא התוכנית האסטרטגית 2040, שגובשה בעקבות החלטת הממשלה 2457, ומטרתה "קביעת יעדי דיור לתכנון מפורט עד שנת 2040, שתאפשר את יצירת המלאי התכנוני הנדרש לצרכים העתידיים של האוכלוסייה הגדלה במדינת ישראל". תוכנית זו קרמה עור וגידים לאורך כהונתה של זילבר, ונמצאת בשלבי גיבוש מתקדמים. ממשיכה או ממשיכתה של זילבר יידרשו לעסוק בתוכנית זו ביתר שאת ולהביא אותה ליישום בפועל - כדי למנוע משבר נדל"ן נוסף בעשורים הבאים.
משימה גדולה נוספת היא קידום תמ"א 70 - תוכנית המטרו. התוכנית נמצאת עדיין בצנרת התכנון, והמנהל או המנהלת החדשים יידרשו להמשיך בקידומה, תוך שיתמודדו עם התנגדויות הולכות וגוברות.