מגדלים בלב טבריה: אושרה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר, עם פוטנציאל לכ־2,000 יח"ד

לצד בנייה מרקמית בת 4-7 קומות, מציעה התוכנית בינוי גבוה, מ־8 קומות עד ל־20 קומות • הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית לאחר שקבעה כי היא "בעלת ישימות כלכלית גבוהה"

טבריה / צילום: איל יצהר
טבריה / צילום: איל יצהר

ההתחדשות העירונית מגיעה למרכז טבריה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון החליטה פה־אחד על אימוץ התוכנית הראשונה להתחדשות עירונית בעיר שעל שפת הכנרת - תוכנית אב לאזור "לב העיר", אשר מגדירה תוספת של כ־1,840 יחידות דיור ו־300 יחידות דיור לדיור מוגן, בבינוי הכולל בין היתר מגדלים בני 20 קומות.

זוהי תוכנית ההתחדשות העירונית הראשונה אי־פעם שמאושרת בטבריה, ומטרתה, בין היתר, הפיכת אזור מרכז העיר למרכז עסקים ראשי (מע"ר) אינטנסיבי, פעיל ונגיש. 

מתחם לב העיר טבריה אחרי ההתחדשות העירונית / הדמיה: יובל קדמון אדריכלים
 מתחם לב העיר טבריה אחרי ההתחדשות העירונית / הדמיה: יובל קדמון אדריכלים

"התוכנית, ביוזמת משרד השיכון והבינוי ובשיתוף עיריית טבריה ולשכת התכנון המחוזית, תהווה בסיס להכנת תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית במרכז העסקים הראשי של העיר", נמסר בהודעת מינהל התכנון על אישור התוכנית. "היא מציבה חזון ליצירת רובע עירוני שוקק חיים, ובו עירוב שימושים, שיחזק את מעמדה של טבריה כעיר מחוז מרכזית, המשרתת את היישובים הסובבים אותה ומעניקה חוויית חיים עירונית איכותית לתושביה.

"התוכנית נגזרת ממסמך המדיניות לפיתוח טבריה, שהוועדה המחוזית אימצה בשנה שעברה, כחלק מעיצוב התוכנית האסטרטגית לצפון המכינה את ערי המחוז ויישוביו להכפלת האוכלוסייה בישראל. אזור 'לב העיר' הוא אחד משני מתחמים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר להתחדשות עירונית משמעותית בטבריה, ועל כן נבחר להיות הראשון להתחדשות בעיר". 

"אפשרויות כלכליות עצומות" 

הוועדה המחוזית מגדירה את המתחם כ"בעל ישימות כלכלית גבוהה", בעיקר משום שכיום הוא אינו משמש כלל למגורים אלא כמרכז עסקים בלבד. בדיקת שמאי התוכנית העלתה כי כ־53% משטחה מגלם פוטנציאל לפיתוח כלכלי־עסקי. "במתחם שטחים ריקים רבים, לא מפותחים, אשר לרוב משמשים לחניה; מעט דירות מגורים יחסית וכן עשרות מבנים היסטוריים, שרידים לתקופת היציאה מחוץ לחומות העיר העתיקה", נכתב בהודעה. "דווקא בשל המאפיינים האלה טמונות במתחם אפשרויות כלכליות עצומות, כל עוד ישכילו היזמים ובעלי הנכסים והזכויות באזור להתאחד ביניהם ולקדם מיזמים עירוניים ברוח תוכנית האב".

אופי הבינוי המוצע בתוכנית עשוי לשנות לחלוטין את פניה של העיר, ובעיקר של אזור "לב העיר", זאת משום שהוא כולל, בין היתר, בנייה של רבי־קומות ומגדלים. כך, לצד בנייה מרקמית בת 4-7 קומות, מציעה התוכנית בינוי הנע בין 8 ל־20 קומות, בקרבת שטחים פתוחים ציבוריים, בשילוב בנייה מרקמית. בסביבת הרקמה הבנויה ההיסטורית שהשתמרה יישמר המרקם הקיים, בבינוי בן עד שלוש קומות, וכך גם באזור המערבי של המתחם, בשל מגבלות סיסמיות.

"התוכנית מייצרת חיבור בין המרקם הקיים לבינוי החדש, תוך העצמת זכויות ושמירת מבטים כלפי הכנרת", נמסר ממינהל התכנון. "מדיניות התכנון הארצית רואה חשיבות רבה בפיתוח העיר פנימה, תוך עיבוי והתחדשות העיר הוותיקה, החייאת מרכז העיר וביסוסה כעיר המושכת אוכלוסייה. תוכנית האב מציעה תכנון עירוני המתבסס על עקרונות של רחובות פעילים מעורבי שימושים, ובהם מגורים, תעסוקה ומסחר. התוכנית מציעה ציר ירוק המעודד הליכתיות, תחבורה ציבורית נוחה, הדגשה וניצול המשאב הנופי והתיירותי במתחם וחיבורו אל הטיילת ואזורי התיירות הנוספים בעיר".

התוכנית נערכה על־ידי צוות תכנון גדול ורב־יועצים, בראשותם של אנשי המשרדים יובל קדמון אדריכלים ואורצקי אדריכלים בע"מ.

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי־פרץ, מסרה: "תוכנית האב מהווה הזדמנות גדולה עבור העיר טבריה לחזק ולאחות את המרקם הקיים בלב העיר. זוהי הזדמנות לצמוח מבפנים ולהפוך את הרובע העירוני לשוקק חיים ומשגשג. על אף מורכבותה של התוכנית, חשיבותה היא בראייה הכוללת שהיא מעניקה לכל לב העיר, וממנה ייגזרו תוכניות מפורטות, במטרה לפשט את התהליך ולקדם את מימוש התוכנית".