העורך שרצה לכתוב ביוגרפיה לכל משפחה בישראל, אבל נבלם בקורונה: "נאבקתי כדי לשרוד כלכלית"

אודי מקסימוב, תושב פתח תקווה בן 52 • אב ל-6 • הבעלים של "ביוגרפיה קטנה" • "הקורונה עצרה לתקופה מסוימת את התפתחות העסק, כי לא התאפשר אז לראיין אנשים מבוגרים פנים אל פנים בגלל הבידודים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

אודי מקסימוב, הבעלים של ''ביוגרפיה קטנה'' / צילום: שילה אראלי
אודי מקסימוב, הבעלים של ''ביוגרפיה קטנה'' / צילום: שילה אראלי

במשך 18 שנה, עד 2019, עבד אודי מקסימוב כעורך וכותב בעיתון "מקור ראשון", ולפני כשלוש שנים וחצי ייסד את "ביוגרפיה קטנה". "חצי שנה לאחר הקמת העסק פוטרתי מהעיתון עקב קיצוצים, כך שלמזלי הייתה לי רשת ביטחון ראשונית, שהפכה בהמשך למקור הכנסתי", מספר אודי.

"ביוגרפיה קטנה" נולדה במטרה לאפשר לאנשים להעביר ולספר את סיפור חייהם באופן מהנה לקריאה לכל המשפחה, כולל הדור הצעיר. אודי אומר ש"הרעיון עלה אחרי ששמתי לב מניסיון משפחתי, שהפורמט המוכר של ביוגרפיה שאורכה 80 עמודים ומעלה הוא ארוך, מגושם, לא נגיש ובאופן כללי בלתי מתאים לדור המסכים של היום. חשבתי שנכון יותר לקחת את הפורמט של עיתון ולפיו לבנות ביוגרפיה שמעוצבת ונקראת כמו כתבה ארוכה, וכוללת כותרות ראשיות וכותרות ביניים, ציטוטים של המרואיין, תמונות שלו וכיתובי תמונה. לשמחתי, הרעיון הקסים לא מעט אנשים".

לדבריו, "הקורונה עצרה לתקופה מסוימת את התפתחות העסק, כי לא התאפשר אז לראיין אנשים מבוגרים פנים אל פנים בגלל הבידודים. אמנם בני המשפחה שהזמינו עבור הוריהם את הביוגרפיה הציעו לי לראיין אותם ב"זום", ואכן עשיתי את זה מעט, אבל אני מעדיף את המגע האישי והאנושי עם המרואיינים המבוגרים ולכן עשיתי ככל שיכולתי כדי להגיע איתם לפגישה של אחד על אחד. צריך לזכור, מדובר בחוויה יוצאת דופן עבור המרואיינים, שכן המראיין מגיע אליהם הביתה, מטה להם אוזן, מתעניין בהם ונותן להם הרגשה שהסיפור שלהם חשוב. זו הסיבה שגם המבוגרים עצמם העדיפו את המפגש האמיתי, ולא דרך מסך".

"מאחר שהעסק קם רק זמן קצר לפני הקורונה", הוא משתף "לא הייתי זכאי למענקים ולכן עיקר המאבק שלי היה לשרוד כלכלית. במשך שנתיים עבדתי קשה ועסקתי הרבה בשיווק אבל למזלי חשתי איך לאט-לאט, אולי גם בזכות הקורונה שגרמה להבנה שהמוות יכול להגיע ללא התראה מוקדמת, אנשים התחילו להפנים את חשיבות התיעוד".

"כעצמאי חדש יחסית", משתף אודי "הבעיה המרכזית שאני חש בה היא קושי מאוד גדול להתרומם ולהתרחב בגלל מיסים רבים ושונים שמושתים על עצמאים, ומשאירים אצלם רווח קטן מאוד אחרי כל ההוצאות. אי אפשר להתכחש לזה, השורה התחתונה מתסכלת".

אודי מסביר ש"תהליך הפקת ביוגרפיה קטנה נע בין שלושה לארבעה חודשים - תלוי אם זו ביוגרפיה ליחיד או ביוגרפיה זוגית, ומושקעות בה עשרות שעות של כתיבה ועיצוב. למרות זאת, עלותה היא נמוכה יחסית כ-8,000 שקל, במטרה מוצהרת להנגיש אותה לכל שכבות הציבור ולא רק לבעלי אמצעים. עד היום כתבתי למעלה מ-50 ביוגרפיות, ומעבר לפרנסה אני רואה בכך גם שליחות. כשאתה עושה משהו שגורם לאנשים להתרגש ולשמוח זה מכניס הרבה דלק לעשיה שלך".

לסיכום הוא אומר כי "החזון שלי הוא שבכל בית יהיה את הסיפור המשפחתי השורשי, כתוב בצורה מהנה ונגישה לכל המשפחה - כולל לחבר'ה הצעירים. בסופו של דבר לכל אדם יש סיפור מעניין - צריך רק לדעת לשאול נכון ולכתוב אותו בצורה נגישה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il