מנהלת משאבי אנוש במשרד מיתר: "טאלנטים? לא על חשבון שאר עורכי הדין"

רעות פרייליך-כץ, מנהלת משאבי האנוש במשרד עורכי הדין מיתר, מדברת על התחרות עם ההייטק ועל השאלות החדשות שעולות בראיונות עבודה • האנשים שמאחורי האנשים 

רעות פריליך-כ''ץ, סמנכ''לית משאבי אנוש במשרד עורכי הדין מיתר / צילום: איל יצהר
רעות פריליך-כ''ץ, סמנכ''לית משאבי אנוש במשרד עורכי הדין מיתר / צילום: איל יצהר

מסלול הקריירה שלי. "לא הגעתי מתחום HR הפורמלי, אך תמיד נמשכתי לזה. אחרי הלימודים עבדתי בהד ארצי, ולאחר מכן כמנהלת מוקד השירות בדפי זהב. בשיחה אגבית עם סמנכ"לית משאבי אנוש, היא משכה אותי לצוות שלה כמנהלת הדרכה ארגונית ושם נפתחתי לעולמות ה-HR הפורמליים. אחרי שנתיים עברתי לחברת תקשוב, שעוסקת במיקור חוץ של מוקדי שירות ומכירות. זה פתח לי דלת להיות מנהלת משאבי אנוש לראשונה בחיים המקצועיים. עבדתי שם שלוש שנים ובעקבות המיזוג של דפי זהב לזאפ חזרתי לשם לשנתיים נוספות. לאחר מכן יצאתי לדרך עצמאית כיועצת ארגונית, אבל הרגשתי שזה מאוד בודד לי. יועץ ארגוני הוא אורח לרגע, מגיע לארגון ועושה אבחון. לפני שש שנים הגעתי למיתר כמחליפה למישהי שיצאה לחופשת לידה, ומאז אני פה".

שותפים. "כשהגעתי, המשרד היה יותר קטן וגם מחלקת משאבי אנוש הייתה שונה. היו פה דברים שלא היו בזמנו במשרדים אחרים, כמו פיתוח מנהלים, הכשרות ותהליכי חניכה מאוד מסודרים. ראיתי שיש בסיס טוב וריתקה אותי העובדה שזו שותפות. במשרד עובדים 152 שותפים. הסוד להצלחה במציאות של היררכיה שטוחה הוא שיתוף פעולה, מה שמצריך אותי להיות במעורבות שיא, כל הזמן. כל השותפים משתתפים באופן שווה בקבלת ההחלטות".

מתמחים. "יש לנו צוות ייעודי להכשרה וניהול של מתמחים, והנושא לא באחריותי".

אתגר ניהולי. "לשכנע אנשים מאוד מקצוענים והכי טובים בתחומם לנהל בצורה שונה. ניהול אנשים זה ידע נרכש, אז להגיד ש-152 שותפים פתוחים לזה? יש כאלה שפחות מתחברים ויותר מוטי משימות, ויש כאלה שזה בא להם טבעי".

עבודה מהבית. "כרגע אין לנו עבודה מהבית, אלא בהתאם לצורך נקודתי. אני חושבת שבתחילת הדרך יש חשיבות מאוד גדולה להכשרה ולחניכה צמודה. אין לי דעה מגובשת בנושא, המדד היחיד שיש לי עבודה מהבית הוא התקופות של הסגרים, ואז העבודה לא הייתה רגילה - הילדים היו בבית וכולם היו בחרדה קיומית. מאתגר לשמור על המחוברות של העובדים לפירמה ולמותג. לפי הניסיון שלנו, יש המון יתרונות לעבודה מהמשרד, בהתפתחות המקצועית ובאפשרות למנטורינג".

איזון בית-עבודה. "יש תקופות עמוסות מאוד, אבל אנחנו מאוד מנסים לשמור על איזון. מ-2019 יש לנו יום קצר בשבוע, עד 15:00. כל אחד יכול לבחור יום, כולל מתמחים. בלי קשר ליום הזה, יש אנשים שיודעים לארגן לעצמם את הזמן ויוצאים בשעות נורמליות. מצד שני, משרד עורכי דין הוא מקום אינטנסיבי".

תחרות על עובדים. "יש תחרות בעיקר מול ההייטק ולא מול משרדים אחרים. במהלך השנים שלי פה ראיתי בודדים שעזבו למשרדים אחרים. התחרות מול ההייטק לא פשוטה. אני לא אהיה חברת הייטק - לא בעולמות התוכן ולא באופי ולא בשכר. המשרד שלנו תמיד שילם את רמות השכר הכי גבוהות בשוק, אבל אני יכולה להגיד כאשת HR שאנשים נשארים איפה שטוב להם ומעריכים אותם. יותר ממחצית מהגיוסים שלנו שאינם דרך מתמחים הם באמצעות חבר מביא חבר. אנשים מגיעים לפה כי הם רוצים להיות ב'היי אנד' של התחום. גם הפכנו את תהליך הגיוס למהיר ומשתדלים לא לטרטר מועמדים. בדרך כלל אחרי שני ראיונות ניתנת הצעה, אבל אם למישהו יש עוד שאלות אנחנו מארגנים פגישה עם אחד מעורכי הדין או עושים לו סיור במשרד".

המתחרה הגדול הרצוג פוקס נאמן. "אנחנו רוצים אצלנו את האנשים הכי טובים, והם באים אלינו ללא קשר מול מי אנחנו מתחרים. אנחנו נותנים להם את התנאים הטובים ביותר ובעיקר את האפשרות לעבוד על התיקים המעניינים ביותר עם האנשים המוכשרים ביותר בארץ. אנחנו נותנים להם את הכלים ואת האפשרויות הטובות ביותר להתקדם, להתפתח ולהצליח"

קווים אדומים. "לא נעשה משהו שיפגע רוחבית בשכר העובדים כדי להשיג עובד אחד. שכר עורכי הדין זהה בשנה הראשונה, השנייה והשלישית, ורק אחרי זה מקבלים חוזה אישי. שותפות אפשר לקבל סביב השנה השמינית".

מיתוג מעסיק. "אין מישהו שמטפל במיתוג מעסיק. מנהלת השיווק שלנו עושה פרסום של פעילות הרווחה ברשתות החברתיות, באינסטגרם ובלינקדאין. אני לא הייתי הולכת בכל מקרה לשלטי חוצות, כי יש דרכים אחרות להגיע לאנשים. לדוגמה, ההחלטה בקורונה שלא מוציאים לחל"ת, לא מפטרים ולא מורידים שכר, ואם מישהו ייפגע - זה קודם כול השותפים. זה עורר הדים וריגש את האנשים שלנו. במקביל, הקמנו חמ"ל של התנדבות, ומי שלא הייתה לו הרבה עבודה היה יכול לחייב שעות התנדבות כשעות לקוח. הקורונה גרמה לאנשים להבין שהם רוצים להיכנס למקום יציב, ערכי ושמהווה משענת. אני שומעת מועמדים ששמעו מה עשינו ומכירים את מערך ההתנדבות שלנו".

ראיונות עבודה. "היום אנשים הרבה יותר פתוחים, שואלים על התרבות הארגונית, אומרים שהם הורים וחשוב להם לבדוק אם יש ימים קצרים, איך נראית סביבת העבודה או לחלופין מועמדים שרוצים לצאת פעם בשנה לחופשה ארוכה כי יש להם משפחה בחו"ל. פעם אנשים לא היו מעזים להעלות שאלות כאלה בראיון עבודה".

על השולחן. "ברכה אישית של יורם המנכ"ל, שהוא כותב לכל אחד מהעובדים בכתב-יד בכל ראש השנה. זה מאוד מרגש את האנשים. אנחנו הולכים לחלק את הברכות בשני המשרדים בתל אביב ובירושלים באופן אישי". 

גיל: 45 ● השכלה: תואר ראשון בתקשורת וניהול במכללה למינהל, ולימודי ייעוץ ארגוני אדלריאני במכון אדלר ● מספר עובדים: 650, מתוכם יותר מ-500 עורכי דין