בעקבות חשיפות גלובס על עוקץ התיירים במוניות מנתב"ג: התנועה לאיכות השלטון דורשת מידע

התנועה לאיכות השלטון מבקשת ממשרד התחבורה לקבל מידע אודות הטיפול המתבקש במקרים שפורסמו בגלובס: "עולה חשש כי לא מדובר באירוע חד-פעמי אלא בדפוס חוזר ובעייתי המצריך טיפול ובירור מעמיק"

מוניות בנתב''ג / צילום: תמר מצפי
מוניות בנתב''ג / צילום: תמר מצפי

סביר להניח כי שני מקרי העוקץ שנחשפו בגלובס, בהם תיירים נדרשו לשלם מחיר מופקע על נסיעה במונית מנתב"ג, הם קצה הקרחון ביחס למקרים שהתרחשו אך לא נחשפו.

נזכיר כי במקרה הראשון דובר בתייר שנחת מיוון וחויב ב-700 שקל על נסיעה מנתב"ג לרחובות. לאחר חשיפת גלובס הנהג אותר והחזיר לנוסע חלק מהסכום. במקרה השני תיירת מארה"ב נדרשה לשלם 2,400 שקל על נסיעה במונית מנתב"ג לאילת, פי שניים מהיקף הנסיעה על-פי תחשיב החיוב במונה.

המקרים הועברו למשרד התחבורה, האמון על תחום הנסיעה במוניות, שבתגובה לפניות ציין כי הוא "רואה בחומרה גבייה שלא כדין עבור נסיעה במונית, ופועל למניעת הישנות מקרים אלה בפעולות האכיפה השוטפות".

בתגובה לשאלת גלובס בדבר סנקציות לנהגים שפרטיהם אף הועברו למשרד התחבורה כפי שהופיעו על גבי חשבונית שקיבלו התיירים, דוגמת התיירת מארה"ב, צוין כי "הנושא בחקירה" - תשובה שאינה מניחה את הדעת בשעה שמספר התיירים המבקרים בישראל עולה מדי שבוע, וזאת לאחר כשנתיים שלא עוצר כמעט מוחלט בכניסת תיירים לישראל. 

"לא אירוע חד-פעמי" 

כעת, בעקבות הפרסומים, התנועה לאיכות השלטון מבקשת ממשרד התחבורה לקבל מידע אודות הטיפול המתבקש במקרים שפורסמו בגלובס: "עולה חשש כי לא מדובר באירוע חד-פעמי אלא בדפוס חוזר ובעייתי המצריך טיפול ובירור מעמיק, שכן התנהלות זו פוגעת הן בתיירים שכספם נגזל והן בתדמיתה של ישראל כמדינה מארחת", כך טוענים עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה, ושקד נדיב, רכזת מחלקת פניות הציבור, במכתב ששיגרו לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולמנכ"לית משרדה מיכל פרנק.

השניים התייחסו לתגובה שהעביר משרד התחבורה לפרסומים בגלובס, בה אף צוין כי "נבחנות חלופות שונות להסדר שירות המוניות בנתב"ג".

לנוכח זאת נזכיר כי ב-2017 בוטל מכרז הפעלת המוניות בנתב"ג, שאף הסיר את הפיקוח של רשות שדות התעופה על התנהלות הנהגים, ו"מאז", כך במכתב, "תופעות מכוערות כגון עקיצת תיירים תמימים במחירים מופרזים לנסיעה במונית התגברו משמעותית, באופן המחייב לשיטתנו הגברת האכיפה וטיפול מיידי של משרד התחבורה בנושא. אשר על כן, נבקש לברר אילו פעולות וצעדים ננקטו עד כה במשרד התחבורה עבור הסדרת הנושא, והאם קיימת תוכנית טיפול רוחבית למיגור התופעה. כמו כן, נבקש לברר אם וכיצד משרד התחבורה טיפל בנהגים המתוארים בכתבות".

במקביל פנתה התנועה לאיכות השלטון, במסגרת בקשה לחוק חופש המידע, לקבלת פירוט התלונות שהתקבלו על נהגי מוניות מאז 2018 וכן מידע על הליך הטיפול בתלונות, לרבות התייחסות לכמה מההליכים הסתיימו בהטלת סנקציה על הנהגים. על-פי חוק, על משרד התחבורה לספק מענה לפניה זו תוך 30 ימים.