הצעיר שרוצה להפוך את עולם הקוקטיילים לפשוט יותר: "הפתרון שלנו הוא קודם כל לבעיית כוח האדם בברים"

נועם אגמון, מייסד טראגו, חברה לתמציות קוקטיילים • בן 24 מראש העין, סטודנט למינהל עסקים ויזמות בבינתחומי בהרצליה • "הניסיון שלי מראה שבדרך כלל השוק יודע יותר טוב ממך, אז כדאי שתתאים את עצמך אליו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נועם אגמון, מייסד טראגו, חברה לתמציות קוקטיילים / צילום: אלמוג רם
נועם אגמון, מייסד טראגו, חברה לתמציות קוקטיילים / צילום: אלמוג רם

בגיל 24 בלבד, נועם אגמון הוא כבר יזם עם ניסיון של שנה וחצי בחברת תמציות הקוקטיילים לעסקים שהקים - וגם סטודנט למינהל עסקים ויזמות. מה תורמים הלימודים בכיתה למי שלומד כמעט הכול בשטח? "בכיתה אני מבין את הצד התיאורטי של הדברים שאני עושה בפועל", מסביר אגמון. "נכנסתי ליזמות כילד אחרי הצבא שעובד אינסטינקטיבית, בכל שיחת טלפון שאתה מרים הלב שלך דופק, כי אתה לא משופשף.

"לאט-לאט לומדים למכור רעיון של עסק, ולהתגמש לעבר מה שהלקוח באמת צריך. הניסיון שלי מראה שבדרך-כלל השוק יודע יותר טוב ממך, אז כדאי שתתאים את עצמך אליו".

הכול החל אחרי שטס עם הצוות מהצבא לתאילנד. "אני לא מאלה שחוזרים עם מזכרות, אלא עם תבלינים וזרעים. בתור חובב אלכוהול מושבע רקחתי תערובת של תבלינים, דבש ולימון שאפשר להוסיף לסוגים שונים של משקאות אלכוהוליים. זה היה הכי חובבני שיש, אבל אנשים מאוד אהבו והחמיאו לי.

"באותו זמן עבדתי במסעדת שף בהרצליה, והצעתי למנהל המסעדה לטעום. הוא אהב, וכך התחלתי להכין שם תמציות. יום אחד תפס אותי מנהל הבר, ניר חדד, ואמר לי שזה רעיון שלא דומה לשום דבר אחר בשוק שהוא מכיר, ושאני חייב לעשות עם זה משהו. אני חלמתי אז על טיול גדול אחרי צבא, עבדתי משמרות כפולות בשביל זה, ולכן נפנפתי אותו.

"ואז הגיעה הקורונה, והוכרז הסגר הראשון, ומצאתי את עצמי עם הרבה זמן פנוי וכסף שחסכתי לטיול. חזרתי לניר, ואמרתי לו 'בוא נלך על זה'. מאז הוא השותף שלי. אם לא הייתה הקורונה, אין סיכוי בעולם שזה היה קורה. חלוקת העבודה בינינו מאוד גמישה, אבל בגדול ניר ניהל ברים למעלה מעשור, ויש לו ניסיון בכל הקשור ללוגיסטיקה, כוח-אדם ושיווק אינטרנטי. אני בעיקר מפתח את המוצר, ועוסק בשיווק ופרזנטציות ללקוחות".

במשך שמונה חודשים הם פיתחו את המוצר ואת הרעיון העסקי, שלחו לבחינת מעבדה, נפגשו עם טכנולוג מזון, ואז חיפשו מפעל לעבוד עמו. "זה היה בעייתי, כי רוב המפעלים עובדים עם חומרי טעם וריח מהונדסים - שופכים, מערבבים וממשיכים - ואילו אנחנו משתמשים בחומרים טבעיים, שצריכים השרייה, חליטה וכן הלאה. בסופו של דבר מצאנו את אמיר ממבשלת מוסקו במושב זנוח, והוא היה מוכן להתגמש איתנו ולהסכים ל'טרלול'".

באופן מעשי, טראגו הוקמה באוקטובר 2020, והיא עוסקת בהנגשת עולם הקוקטיילים לעסקים. "התחלנו עם שלושה טעמים, והייצור הוא על פי שימוש - בכל פעם אנחנו מכינים 900-1,000 ליטר של תרכיז, שהופכים ל-23 אלף קוקטיילים. כשהתחלנו, הנגלה הראשונה הספיקה ל-3-4 חודשים, אחרי זה היא הספיקה לחודשיים וחצי, ולאט לאט אנחנו מאיצים. היום אנחנו עם 5 טעמים, ולקראת השנה הבאה יהיו עוד שניים.

"הרעיון שלנו הוא לא להמציא מחדש את עולם הקוקטיילים אלא לפשט אותו - מצד אחד שהקוקטייל יהיה מהיר להכנה, ומצד שני שיהיה מיוחד ועם ארומות. היום יש המון מיקסולוגים מעולים וקוקטיילים נפלאים, הבעיה היא אצל הברמנים שצריכים לשחזר את הקוקטיילים. זה כמו מטבח - צריך ניסיון, להבין מה אתה עושה ומי הלקוחות שלך. הפתרון שלנו הוא קודם כל תפעולי, ופותר את בעיית כוח-האדם בברים.

"בפועל, המוצר עצמו הוא תרכיז שמוסיפים לאלכוהול לפי בחירה. זה מוצר מאוד גמיש, כל הזמן אפשר לעשות שילובים חדשים. יש עסקים שמבקשים מאיתנו תפריט קוקטיילים, ויש כאלה שמבקשים רק את התמציות. אנחנו עובדים עם יותר מ-40 עסקים, מאשדוד ועד חיפה, מבתי קפה ועד ברי קוקטיילים.

"היום, מרגע שלקוח במסעדה מזמין קוקטייל ועד שהוא מגיע אליו עוברות 15-20 דקות. זה יותר מדי זמן. בנוסף, אחד הדברים שהכי מדאיגים עסקים זה שלקוחות מחזירים קוקטיילים, כי זה כואב בכיס - העלות של קוקטייל מתחילה לפחות ב-150% של כוס בירה. הבעיה הזו נובעת גם מחוסר כוח-אדם וגם מחוסר מיומנות, אנחנו לא באנגליה ובאוסטרליה שבהן יש תרבות עבודה של ברמנים לאורך שנים. הרבה פעמים לקוחות מתאכזבים, ואנחנו באים עם פתרון מהיר וקל להכנה".

איזו טעות עשית בדרך?
"הנחנו שאם המוצר הוא מושלם לשוק העסקי, הוא יהיה כזה גם לשוק הפרטי. הכנו מארזים ל-23 קוקטיילים למסיבות ביתיות, בלי שהבנו מספיק בשיווק לשוק הזה. המחיר של המארז היה גבוה מדי, בסוף אתה פונה לקהל שצריך לנסות אותך פעם ראשונה. בנוסף, כמות כזו למשהו חדש זה קצת מאיים.

"כל טעות כזו כואבת ברמה התקציבית, אבל רק ככה נוכל לשפר את השירות והמוצר. עכשיו אנחנו בתהליך של פיתוח בקבוקים יותר קטנים שמותאמים ללקוח הפרטי. השאיפה היא להוציא את זה לשוק בסוף הקיץ, אבל כבר הבנתי שאם אתה מתכנן משהו לעוד חודש, זה קורה עוד חודשיים".

להקים עסק בימי קורונה זה לא פשוט.
"השוק קיבל זעזוע בתחום כוח-האדם, כמעט בכל פגישה בעלי ברים מבקשים ממני לעזור למצוא להם עובדים, או לעשות אצלם משמרת בשישי. היום בעלי עסקים מבינים כמה כל דקה של העובד היא קריטית, לכן הפתרון שלנו מתאים להם. מצד שני, הם יותר לחוצים כלכלית ואין להם פנאי לדברים חדשים. אז יש יתרון וחסרון בו זמנית".

לאן היית רוצה להגיע בעוד שלוש שנים?
"הייתי רוצה שהמוצר שלנו יתפוס לא רק בארץ, אלא גם בחו"ל. יש הרבה שווקים שהוא יכול להיות מושלם בשבילם. בנוסף, אם החזון יצליח בשוק הפרטי, זה ממש לשנות את כל התפיסה. מבחינת מספר טעמים, אין לזה סוף. כל הזמן אני מגלה שילובים חדשים".

ומה עם הטיול אחרי צבא?
"אולי עוד כמה שנים. כרגע שום חופשה ארוכה לא נראית לעין. אני בעסק ב-100 קמ"ש, יוצא ב-10 בבוקר וחוזר גם בחצות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il