2,500 יחידות דיור, אפס חניות: התוכנית להתחדשות אבן גבירול יוצאת לדרך

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה על הפקדת התוכנית, החולשת על פני 198 דונם •
50% מהבנייה החדשה תוקצה למגורים • "תוכנית שתעודד את האופי העירוני של הרחוב"

תוכנית ההתחדשות ברחוב אבן גבירול / הדמיה: דני לזר אדריכלים
תוכנית ההתחדשות ברחוב אבן גבירול / הדמיה: דני לזר אדריכלים

עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה, ודגש על הריסה ובנייה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הודיעה כי החליטה להפקיד את תוכנית ההתחדשות לרחוב אבן גבירול, מהחשובים והמרכזיים ביותר בעיר.

התוכנית חולשת על פני כ־198 דונם משני צידי הרחוב, וכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור לכל אורכו. מטרתה, על פי מנהל התכנון, "התחדשות הרחוב על ידי העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו, והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק של הרכבת הקלה, תוך שמירה על ערכי הרחוב ועל הבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3 ו־4, שלא כללה בתחומה את הרחוב.

"התוכנית מגדירה את השטחים ברחוב בייעוד מעורב של מגורים, מסחר ותעסוקה, מחייבת חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב ומעליה קומת תעסוקה ומסחר, וכן מאפשרת ניצול של תת הקרקע בקביעת שימושי מסחר ותעסוקה בקומות אלה". את התוכנית יזמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א־יפו, והיא נערכה על ידי דני לזר אדריכלים.

נפחי הבנייה המוצעים ברחוב נקבעו לפי חלוקת תחום ההכרזה של העיר הלבנה: מחוץ לאזור ההכרזה מאפשרת התוכנית הריסה ובנייה מחדש עד לגובה של שמונה קומות, בתוספת קומת גג חלקית; באזור ההכרזה מתירה התוכנית שני מסלולים להתחדשות: הריסה ובנייה מחדש עד גובה שש קומות, בתוספת קומת גג חלקית, או מסלול תוספת לבניין קיים, המאפשר תוספת קומה טיפוסית וקומת גג חלקית עד לגובה חמש קומות, וקומת גג חלקית.

25% יהיו דירות קטנות, בגודל של 50 מ"ר

עוד קובעת התוכנית כי לפחות 50% מהבנייה החדשה יהיו למגורים, ו־25% מיחידות הדיור יהיו דירות קטנות, בגודל 50 מ"ר (שטח עיקרי ושירות). נוסף על כך היא קובעת שלל שימושים ראשיים בעלי אופי ציבורי לרווחת תושבי האזור, כגון מרפאות, מעונות יום, גני ילדים, סדנאות פעילות לחוגים וחדרי כושר, וכן מאפשרת שימוש מלונאי.

"לתוכנית חשיבות בהעצמת נפחי הבנייה ברחוב מרכזי זה ובהתאמתו לתכנון הקו הירוק העובר לאורכו ולמדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) לעניין עירוב שימושים ודיור מכליל", עוד נכתב בהודעת המנהל, "לרבות תקן חניה 0 לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות ניצבים. התוכנית משלימה את הפקעת המדרכה הקיימת כחלק מתכנון הקו הירוק, ואף קובעת הפקעה נוספת של שלושה מטרים לטובת מדרכה מצפון לשדרות נורדאו, כחלק מתכנון פורטל תחנת הקו באזור זה".

רחוב מהמשמעותיים ביותר במרכז תל אביב

רחוב אבן גבירול הוא מהמשמעותיים ביותר במרכז תל אביב ובעיר כולה, ואחד המפורסמים שבה. הוא נסלל על תוואי הדרך שהובילה, לפני קום המדינה, מיפו אל אזור זה שבו שכן הכפר הערבי סומייל. שטחו של אותו הכפר נמצא כיום בגבולות אחד המתחמים היוקרתיים לאורך הרחוב, בסמוך למגדל המאה, שגם נקרא על שמו: מתחם סומייל, שבו מתוכננות להיבנות כ־2,000 יח"ד.

הרחוב חוצץ כיום בין אזור הצפון הישן של העיר לבין אזור הצפון החדש, ומשמש כגבול המזרחי של "העיר הלבנה" מהכרזת אונסק"ו.

הוא מתאפיין בעירוב שימושים בין מסחר למגורים, ולאורכו נמצאים אתרים מרכזיים כמו ה"לונדון מיניסטור", כיכר רבין, מתחם גן העיר, בית עיריית תל אביב, בית וואלה ועוד. לאורך הרחוב, בתת הקרקע, מתוכנן לעבור הקו הירוק העתידי של הרכבת הקלה, אשר יקשר בין ראשון לציון להרצליה. את אבן גבירול יחצה הקו הסגול של הרכבת הקלה, על גבי רחוב ארלוזורוב.

"תוכנית הדגל מאפשרת התחדשות עירונית"

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "תוכנית אבן גבירול היא תוכנית דגל של תל אביב, שמאפשרת לקדם התחדשות עירונית מעודכנת המוטה לטובת פינוי-בינוי, ומבוססת על קו הירוק של הרכבת הקלה שצפוי לעבור מתחת לרחוב. התוכנית מאפשרת לחדש את הרחוב המרכזי מחד אך לשמור על אופיו המיוחד מאידך, תוך העדפת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונת"צ".

אדריכל ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: "התוכנית מעודדת את התחדשות רחוב אבן גבירול באופן אשר ימשיך לעודד את האופי העירוני שלו, תוך צמצום עדיפות לרכב פרטי, תמהיל דיור מגוון ומסחר - כל זאת ברגישות ובאיכות המתבקשת, לנוכח מקומה של חלק מהתוכנית בתחום ההכרזה של העיר הלבנה".