הישג תודעתי ומוראלי לפני עדות פילבר: הרשעה ראשונה בתיק 4000

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם חברת יורוקום אחזקות, לפיו החברה תודה בעובדות כתב אישום שהוגש נגדה בתיק המכונה "בזק-ניירות ערך" וכן באישומי פרשת "תיק 4000" שבגינה זומנה לשימוע, ותשלם קנס בסך 400 אלף שקל • לפני כשנה נחשף בגלובס כי בין הצדדים מתנהל מו"מ להסדר

שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה ויו"ר יורוקום / צילום: יוסי זמיר
שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה ויו"ר יורוקום / צילום: יוסי זמיר

יום לפני תחילת עדותו של עד המדינה שלמה פילבר בפרשת 4000, הפרקליטות רושמת לעצמה הישג, שהוא בעיקר תודעתי ומוראלי: הפרקליטות הודיעה לבית המשפט המחוזי כי הגיעה להסדר טיעון עם חברת יורוקום אחזקות, המצויה בפירוק.

על-פי ההסדר, חברת יורוקום תודה בעובדות כתב אישום שהוגש נגדה בתיק המכונה "בזק-ניירות ערך" וכן באישומי הפרשה המכונה "תיק 4000" שבגינה זומנה לשימוע, ותשלם קנס בסך 400 אלף שקל שישולם בתוך שנה מתוך נכסים שימומשו.

את העובדה שהצדדים מנהלים משא-ומתן מתקדם לפיו יורוקום תודה בשתי הפרשות ותשלם קנס סמלי, חשפנו בגלובס לפני כשנה.

על-פי כתב האישום שהוגש נגד יורוקום בתיק "בזק-ניירות ערך", בין 2013 ל-2017 היה שאול אלוביץ' בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון של חברת יורוקום אחזקות 1979 בע"מ, שהחזיקה קבוצת חברות שעיקר עיסוקן בתחום התקשורת. באמצעות יורוקום החזיק אלוביץ' בשליטה בקבוצת בזק, ובכלל זאת בחברת וואלה תקשורת שהפעילה את אתר החדשות וואלה. אלוביץ' כיהן כיו"ר דירקטוריון בזק ויכו"ר דירקטוריון וואלה. כן היה בעל שליטה בחברת חלל תקשורת וכיהן כדירקטור בחברה.

כתב האישום מייחס ליורוקום אחזקות עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת מרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך בהתייחס לשתי פרשות, המנויות בכתב האישום נגד שאול אלוביץ' ואחרים בתיק "בזק-ניירות ערך": מרמה ביחס לתשלום התמורה עבור רכישת מניות חברת yes על-ידי בזק, ומרמה ביחס להתנהלות הוועדות הבלתי תלויות שהוקמו בבזק לצורך בחינת עסקאות של החברה שלבעל השליטה אלוביץ' היה עניין אישי בהן - עסקת בזק-yes ועסקת yes-חלל.

על-פי כתב האישום, אחריותה הפלילית של יורוקום אחזקות נובעת ממעשיו ומחשבתו הפלילית של אלוביץ', שהיה נושא משרה בה.

בנוסף, כתב האישום מייחס ליורוקום אחזקות עבירות של מתן שוחד והלבנת הון בפרשת "4000", מכוח פעולותיו ומחשבתו הפלילית של שאול אלוביץ', שהיה נושא משרה בה.

כזכור, שאול אלוביץ' מואשם בכך שנתן שוחד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באמצעות היענות חריגה באתר וואלה לדרישות סיקור של נתניהו ובני משפחתו, בתמורה לפעולות שלטוניות שהיטיבו עם עסקיו של אלוביץ' ועם חברת בזק.

תיק בזק מנוהל על-ידי עורכי הדין אמיר טבנקין, ניצן וולקן, סתיו גינת והדס נאמן ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. 

פרקליט שאול אלוביץ': "מהלך תכסיסני וחסר משמעות משפטית"

עו"ד ז'ק חן מסר בשם שאול אלוביץ': "מדובר במהלך תכסיסני, חסר משמעות משפטית, שנועד להשיג הישג 'תודעתי ומוראלי' בקרב הציבור ולהשפיע בכך בעקיפין ובצורה פסולה על בית המשפט. חברת יורוקום אחזקות היא חברה בפירוק. קליפה ריקה. היא לא נאשמת בתיק 4000 אשר מתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"כזכור, הפרקליטות נזכרה, לאחר הגשת כתב האישום בתיק 4000 ובעקבות פניות עיתונאים, לזמן גם מספר חברות לשימוע בפרשה זו. ברור לכל בר-דעת כי לא ניתן ולא היעתה כוונה לנהל משפט מקביל ונפרד נגד החברות, לא מטעמים פרקטיים ולא מטעמים מהותיים. כבר מהטעם הזה ברור שההסדר עם החברה בפירוק הוא מהלך טקטי של הפרקליטות, שנועד להשפיע בצורה לא הוגנת על ההליך שמתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. גם עיתוי ההגעה להסדר מדבר בעד עצמו ומביא לאותה מסקנה.

"דבר ההסדר מפורסם היום ערב עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, בעוד שבית המשפט לפירוק אישר למנהלים המיוחדים להתקשר בו כבר ביום 2/2/22, והוא נחתם ביום 16/3/22. עיתוי לא מקרי זה נועד לייצר רעשי רקע בלתי רלוונטיים ולנסות להשיג לתביעה 'הישג' תודעתי ומוראלי, מקום בו היא נכשלת פעם אחר פעם בזירת בית המשפט.

"מלבד העובדה של'הודאה' של החברה בפירוק אין כל משמעות משפטית, אין לה גם כל משמעות אחרת. היטיב לתאר זאת דווקא עו"ד פנחס רובין, המנהל המיוחד של החברה שחתום על הסדר הטיעון, בדבריו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בדיון המקדמי שהתנהל בתיק בזק שהתקיים ביום 2 בפברואר 2021, שבו אמר, בין היתר: 'הטעמים של הסדר מסוג זה לטעמנו לא טעמים של מהות או של עניין'; וכן: 'אם אכן נגיע להבנה, ואם אכן בית המשפט לפירוק יאשר את אותו הסדר מטעמים פרקטיים של המצוקה שהסברתי לכבודו, ולא מטעמים פרקטיים של ממש ושל מהות'.

"הדברים מדברים בעד עצמם. זו גם הסיבה שבהסדר הטיעון דאגה המאשימה להוסיף סעיף חריג, ולפיו 'הצדדים ימנעו מכל הצהרה פומבית, במישרין או על-ידי מי מטעמם, שאינה מתיישבת או סותרת את ההסדר בין הצדדים ואת העובדות בהן הודתה הנאשמת במסגרת ההסדר'.

"אוי לנו שככה מתנהלת המאשימה במצוקתה נוכח כישלונה מלהוכיח בבית המשפט את טענותיה בהליך סדור והוגן. מר אלוביץ' כופר באופן מוחלט בכל הטענות נגדו, וממילא לא הסמיך אף אחד להודות בדבר מכוח 'פעולותיו ומחשבותיו' כביכול".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.