חברות טק אוקראיניות עוברות מכתיבת קוד לתוכניות הצלה בחירום

מנהלי חברות שיש להם פעילות באוקראינה ממפים נתיבי מילוט ומשלמים לעובדיהם שיתגייסו לצבא: 'התוכנית שלנו היא לנצח במלחמה הזו'

קייב. במלחמה המסלימה, מנהיגי חברות האחראים על כוחות עבודה אוקראינים גדולים הפכו למתאמי פינוי / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
קייב. במלחמה המסלימה, מנהיגי חברות האחראים על כוחות עבודה אוקראינים גדולים הפכו למתאמי פינוי / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

אנטון קולמייצב עמד בגבול רומניה־אוקראינה וחיכה לאימו ולמשפחות של העובדים של חברת הטכנולוגיה שלו, שרק כמה שבועות קודם לכן משרדיה היו בקייב.

בסך הכל, הגיעו תשעה אנשים, וקולומייצב הסיע אותם באותו לילה בתחילת מרץ להונגריה. המשימה הזו של להעביר אנשים בגבולות - מציאת טרמפים, מסתור ומזון - עדיין מעסיקה אותו, יותר מחודש לאחר שהתחיל להעביר את העובדים שלו ושרתי הדאטה מחוץ לאוקראינה לפולין, מתוך ציפייה לפלישה הרוסית.

"הבנו שאנחנו די לבד במשימה להציל את העסק ולהציל את האנשים שלנו ולהציל חיי אדם", אמר קולמייצב, המנכ"ל בן 44 של StarWind Software, חברת אחסון דאטה.

במלחמה המסלימה, מנהיגי חברות האחראים על כוחות עבודה אוקראינים גדולים הפכו למתאמי פינוי, אסטרטגים צבאיים, מספקי סיוע הומניטרי ובכמה מקרים מממנים של צבא אוקראינה. חברות סטרטאפ כמו StarWind משתמשות בידע הטכנולוגי שלהן, בכוח העבודה המפוזר ובגמישות היחסית שלהן כחברות קטנות יותר בבעלות פרטית על מנת לעזור להקל על המכה לעסקים ועל האסון האנושי של המלחמה.

עבור המנכ"לים המנהלים את חברות הסטרטאפ האלה וסגנים שלהם, המשימות הרגילות של שליחת קוד והגדלת המכירות הוחלפו במיפוי נתיבי מילוט ותשלום לקולגות הנלחמים עם הצבא.

ההתכוננות שלהם למלחמה החלה כבר לפני חודשים. חברות הסטרטאפ השיגו לעובדים שלהן ולמשפחותיהם דרכונים וחיסוני קורונה, המירו כסף לדולרים אמריקאים והעבירו אנשי צוות למקומות בטוחים יותר. כעת, ממדינות שונות כולל פולין, גרמניה, ישראל, עמק הסיליקון ומקומות אחרים, מנהיגי חברות הסטרטאפ ממשיכים לנהל את החברות ומוסיפים לעצמם משימה נוספת - עזרה בהגנה על אוקראינה. StarWind הכפילה את שכרם של עובדים שהתגייסו לצבא האוקראיני, אמר קולומייצב.

"התוכנית שלנו היא לנצח במלחמה הזו"

חברת הסטרטאפ Lemon.io, שוק מקוון בו מהנדסי תוכנה מחפשים משרות, נותנת את כל רווחי החברה לצבא בסוף כל חודש - כ־124 אלף דולר בינתיים - ותורמת לארגונים הרוכשים עבור הצבא מל"טים, כך אמר המנכ"ל אלכסנדר וולודררסקי.

כשעובדים בחברת התוכנה People.ai החליטו להתגייס, הקולגות שלהם גייסו יותר מ־30 אלף דולר לרכישת שקי השינה הצבאיים ומכשירי קשר, אמר המנכ"ל אולג רוגינסקי, אוקראיני שגר בעמק הסיליקון כבר כמעט עשור.

מנהלי חברות הסטרטאפ האלה ועובדיהם אומרים שמאמצים מסוג זה מקלים על חוסר האונים שבצפייה ברחוק בביתם מושמד על ידי הרוסים.

"התוכנית שלנו היא לנצח במלחמה הזו ולעשות מה שאנחנו יכולים למען המאמץ המלחמתי, ולוודא שהמדינה שלנו יכולה לחזור לחיים בשלום", אמר אנדרו טוזוב, מנהל פיתוח עסקי ב־ StarWind.

"נתמוך בכם אלא אם תחליטו לעבור לרוסיה"

וולודרסקי מ־Lemon.io הוא אחד מבערך 10 אנשים בחברה שהוא מנהל שהצליחו לצאת מאוקראינה; הוא ברח לירושלים עם אשתו ושני ילדיו, שהם בני 6 ו־3. כדי לברוח, הם הפרו את העוצר ונהגו מקייב בשעות הבוקר המוקדמות לגבול עם הונגריה, אותו חצו ברגל ומשם טסו לישראל. הוא אמר שהוא מדבר כל יום עם 33 העובדים באוקראינה, שלושה מהם בערים הכבושות על ידי הרוסים, ומציע לעזור להם למצוא מקומות חדשים.

הם חושבים שמאוחר מדי, אמר וולודרסקי. לאנשים בגיל לחימה אסור לעזוב את המדינה, ואחרים חושבים שהמסע מסוכן מדי. "אנשים פשוט מפחדים מדי לצאת לרחוב כדי לעזוב", אמר וולודרסקי, בן 35.

וולודרסקי אמר שיש לו תוכנית למלחמה. הוא שילם מראש משכורת של חודשיים לעובדים והגדיל את התשלומים לפרילאנסרים המשתמשים ב־Lemon.io כדי למצוא עבודה, למקרה שהבנקים לא יהיו מחוברים לרשת. הוא אמר לעובדיו, שאם מלחמה מתחילה, שייקחו את תיק ציוד החירום שלהם וערכת עזרה ראשונה ויפגשו אותו במערב אוקראינה בבית של המייסד השותף של החברה. "נתמוך בכם אלא אם תחליטו לעבור לרוסיה", כתב וולדרסקי לעובדיו לפני הפלישה.

הדברים לא קרו כפי שתוכנן והעובדים נשארו במקומם וחלק מהם נסוגו למקלטי פצצות. "תחושת האשמה תקועה לי בגרון", אמר וולודרסקי.

וולודרסקי אמר שוויתר על היעדים של החברה שלו לשנה זו; המטרה שלו כעת היא שיהיה לו מספיק כסף לשלם לעובדים ולעזור למימון הצבא האוקראיני, ו"פשוט לעבור את זה".

ב־Lemon.io ,People.ai ו־StarWind אומרים שהחברות ממשיכות לפעול, בין היתר הודות להכנות המוקדמות שעשו ובגלל שהן רגילות לעבוד עם כוח עבודה עולמי מפוזר.

StarWind מבוססת במסצ'וסטס אבל נוסדה על ידי אוקראינים, ושלושה רבעים מכוח העבודה שלה נמצאים בקייב. החברה העבירה כמה שרתי דאטה מהמדינה במכוניות פרטיות; שאר הדאטה הועברה לשרתים אחרים שהחברה קנתה או שכרה.

People.io, חברה מעמק הסיליקון המשתמשת באינטליגנציה מלאכותית על מנת לעזור לחברות לשפר את המכירות והפעילות שלהן, העבירה חלק מהעבודה שלרוב נעשתה באוקראינה לסן פרנסיסקו ולטורונטו.

רוגינסקי מ־People.ai יצר כוח כח משימה ובאמצע דצמבר החל לערוך פגישות סודיות על מנת למפות עשרות תסריטים של פלישה רוסית, בעזרת מפקד פלוגה בצבא ארה"ב לשעבר, שהצטרף לחברה כמנהל הסגל של רוגינסקי. כמעט שליש מצוות המהנדסים שלו נמצא באוקראינה.

חודש אחר כך, רוגינסקי נתן לצוות שלו בקייב הוראות: תוודאו שלכם ולכל האנשים במשפחותיכם יש דרכון, תמירו את הכסף שלכם לדולרים ותצאו מאוקראינה. החברה שלחה לעובדים צילומי מסך ממפות גוגל שהראו את נתיבי היציאה הבטוחים ביותר מהמדינה לנקודת מפגש בטוחה וכן בתי מלון לאורך הדרך.

"הם חשבו שאני משוגע", אמר רוגינסקי, בן 36, שגדל בדניפרו, עיר שנפגעה רבות ממתקפות הרוסים.

רוב העובדים ב־People.ai יצאו מאוקראינה עד אמצע פברואר. החברה שילמה על דרכונים לעובדים ולמשפחותיהם הקרובות, על תחבורה, טלפונים סלולריים ודיור.

"באמת לא ציפיתי שהחברה תדאג לי כשאני כל כך צעירה"

קולומייצב מ־StarWind אמר שהוא מצפה לפלישה הרוסית מאז סיפוח חצי האי קרים ב־2014. בשנים האחרונות, הוא וכמה עובדים התאמנו במטווח ירי ברוב ימי חמישי - הגרסה שלהם לגיבוש צוות, אמר. הוא מעריך ששבעה עובדים הצטרפו לצבא האוקראיני.

קולומייצב שלח את טוזוב, מנהל הפיתוח העסקי ב־StarWind, לוורוסלב בדרום פולין להקים שם משרד חדש. באופן שגרתי, עבודתו של טוזוב כוללת עבודה עם השותפים והלקוחות של StarWind, הכוללים חנויות גדולות ואת צבא ארה"ב. אבל במשך יותר מחודש, מנהל הפיתוח העסקי בן ה־29 מסיע את העמיתים שלו ומשפחותיהם שמגיעים לגבול פולין לאכסנייה שהכין להם.

בין מי שהגיעו לאחרונה נמצאת דרינה הברדה, עובדת בשירות הלקוחות של StarWind שעשתה מסע בן 33 שעות לוורוסלבממזרח אוקראינה, שם הותירה מאחור את הוריה ואחות קטנה.

"באמת לא ציפיתי שהחברה תדאג לי כשאני כל כך צעירה", אמרה הברדה, בת 18, שהצטרפה ל־StarWind בינואר.

כ־60 מ־180 העובדים של StarWind שהיו בקייב עברו לוורוסלב. "יש גם קצת תסביך ניצולים לאנשים בגלל שאנחנו נמצאים פה", אמר טוזוב.

למריאנה לוצקה, מנהלת משאבי אנוש לפעילות של People.ai באוקראינה, יש כעת משימה לעזור לעמיתיה בחברה להתבסס בעיר חדשה. זה כולל, בין היתר, מציאת דיור חוקי ורישיונות עבודה ורשימת הילדים בבתי ספר.

בסופי השבוע, היא ועמיתיה הולכים לבתי מרקחת מקומיים וקונים ציוד עזרה ראשונה שהם שולחים לאוקראינה, אמרה לוצקה. רבים מצטרפים להפגנות תמיכה באוקראינה.

אבל לוצקה בת ה־31 תוהה אם היא ובעלה אי פעם יגורו בבית החדש בקייב שכמעט סיימו לבנות כשהמלחמה התחילה. "אנחנו לא יודעים אם נוכל לחזור", אמרה לוצקה, או "אם אוקראינה תהיה חופשית".