אנבידיה | שאלות ותשובות

בדרך למהפכה בעולם השבבים? כל מה שצריך לדעת על הכרזות אנבידיה

ענקית החומרה אנבידיה הכריזה השבוע במסגרת כנס GTC על שורה של טכנולוגיות ופיתוחים: "מחשב העל החזק בעולם", מעבד CPU שדומה למעבד שאפל חשפה בתחילת החודש ופיתוחים בתחום המטא-וורס • מה היו הבשורות ועד כמה מרכז הפיתוח הישראלי היה חלק מהפיתוחים? • שאלות ותשובות

מנכ''ל ומייסד החברה, ג'נסן הואנג / צילום: באדיבות אנבידיה
מנכ''ל ומייסד החברה, ג'נסן הואנג / צילום: באדיבות אנבידיה

ענקית החומרה אנבידיה קיימה השבוע את כנס הבינה המלאכותית הראשון שלה לשנת 2022, GTC, ובמסגרתו חשפה שורה של פיתוחים וטכנולוגיות חדשות: מחשב על לחישובי AI, שבבים חדשים, ארכיטקטורה חדשה למעבדים גרפיים ועוד. חלק מההכרזות שפורסמו על ידי מנכ"ל ומייסד החברה, ג'נסן הואנג, פותחו במרכז הפיתוח של אנבידיה בישראל, המונה כ-3,000 עובדים. גלובס עושה סדר.

אנבידיה הכריזה על מחשב על. מה זה אומר?

אחת ההכרזות המשמעותיות השבוע של החברה היא NVIDIA Eos - מחשב על לביצועי בינה מלאכותית. אנבידיה מתפארת בכך שמדובר במחשב העל החזק ביותר בעולם לחישובי AI, והוא צפוי לעבוד כבר השנה. כיום, המחשב החזק ביותר הוא מחשב העל היפני Fugaku של חברת היטאצ'י, ובאנבידיה מציינים כי מחשב העל שלהם יספק ביצועים של עד 18.4 אקסהפלופס (Exaflops, עשר בחזקת 18) עבור חישובי בינה מלאכותית, שזה פי ארבעה מהמחשב העל היפני. עבור ביצועי מחשוב מדעיים סטנדרטיים, מחשב העל יספק עד ל-275 פטהפלופס (Petaflops, עשר בחזקת 15).

נסביר - FLOPS זה ראשי תיבות ל-Floating Point Operations Per Second, משמע פעולות נקודות צפות לשנייה, יחידת המידה למחשבים שעוסקים בעיבודים כבדים. נקודה צפה זו שיטה לייצוג מספרים ממשיים שמצד אחד נועדו לרישום מדויק אך מצד שני הם מספרים גדולים מדי וצריך להתחשב במקום המוגבל עבורם.

לפי החברה, מחשב העל החדש שלה יבוסס על ארכיטקטורת Hopper החדשה של אנבידיה, ויכיל 576 מערכות חדשות מסוג DGX H100 - בשימוש המעבד הגרפי החדש H100 (בהמשך הכתבה). בכל מערכת DGX H100 יש שמונה מעבדי H100, מה שמרכיב בסך הכל 4,608 מעבדים גרפיים במערכת הכוללת.

צילום: באדיבות אנבידיה
 צילום: באדיבות אנבידיה

מחשב העל ישלב גם את טכנולוגיית התקשורת המהירה שפותחה במרכז הישראלי. במערכת משולבים 1,152 שבבי NVIDIA BlueField-3 DPU - יחידות עיבוד מידע שנועדו לטפל בנתונים עצומים - ותפקידם להפחית את עמוסי העבודה מהמעבד המרכזי וכך אפשר להאיץ את העיבוד ולאחסן את הנתונים בצורה מאובטחת ומהירה. המחשב העל ישלב 500 מתגי Quantum-2 NDR שיאפשרו קצב העברת נתונים של עד 400GB לשנייה. המחשב הזה יניע את עבודתם של חוקרי אנבידיה הפועלים בתחומי מחקר אקלים, ביולוגיה דיגיטלית ועתיד הבינה המלאכותית.

מה זה ארכיטקטורה חדשה?

הכרזה נוספת שהוצגה השבוע זו ארכיטקטורה חדשה בשם NVIDIA Hopper. אנבידיה אומרת שכדי להצליח להניע את מחשב-העל החדש שלה, כמו גם את כל מרכזי עיבוד נתונים לבינה מלאכותית, היא צריכה ארכיטקטורה למעבדים גרפיים משופרת יותר. נבהיר - מדובר למעשה בתכנון המבנה הביצועי של המעבד. הארכיטקטורה החדשה קרויה על שמה של גרייס הופר, מחלוצות מדעני המחשב בארה"ב.

הארכיטקטורה החדשה הופר תשמש כבסיס למעבד הגרפי (GPU) החדש של אנבידיה למרכזי נתונים NVIDIA H100. לפי הודעת החברה, המעבד החדש כולל 80 מיליארדי טרנזיסטורים ומיותר בהליך 4nm של חברת TSMC. אנבידיה מתפארת בעוצמה של המעבד החדש, ואומרת ש-20 מעבדי H100 יכולים לספק כוח עיבוד השקול לתעבורת האינטרנט העולמית כולה. במילים אחרות - מדובר בכרטיס המסך החזק ביותר בעולם כיום.

אנבידיה כבר חושפת מי השותפות עם שרתים מבוססי H100 שלה - חברות כמו סיסקו, דל, גיגהבייט, לנובו ועוד, לצד תמיכה מספקי ענן שונים כמו מיקרוסופט, AWS , אורקל ועוד. המעבד החדש יהיה זמין החל מהרבעון השלישי של השנה.

לצד זאת, החברה הציגה גם את הדור הרביעי למערכות DGX, מערכות מחשוב העל NVIDIA DGX H100, המבוססות על המעבד הגרפי המדובר. כל אחת ממערכות הללו כוללת 8 מעבדי H100 המחוברים בין האחד לשני באמצעות חיבור NVIDIA NVLink עם ביצועי AI של 32 פטהפלופס. לפי החברה, מדובר בפי שישה בהשוואה לדור הקודם. המערכת יודעת להעביר 400GB בשנייה לתקשורת עם המחשב ויחידות האחסון, כפול מהמהירות מהדור הקודם, ו-900GB לשנייה של תקשורת בין כל המעבדים הגרפיים במערכת. השילוב בין הרכיבים מניב 70 טרה-בייט לשנייה של רוחב פס - פי 11 מהדור הקודם.

איך מעבד העל החדש של אנבידיה דומה ל-M1 Ultra החדש של אפל?

הכרזה שללא ספק מגיעה ברקע ההכרזה האחרונה של אפל, היא מעבד חדש (CPU) למרכזי נותנים ומחשוב מואץ בשם NVIDIA Grace CPU Superchip. המעבד החדש, הראשון שמבוסס על ארכיטקטורת Arm, מכיל 144 ליבות Arm ו-1 טרה-בייט לשנייה של זיכרון - מה שמספק ביצועים טובים יותר, משמע רוחב פס גבוה וזמני שהייה נמוכים. המעבד החדש מורכב משני שבבי CPU המחוברים יחד באמצעות טכנולוגיית NVLinke-C2C. הרעיון הזה הוצג בתחילת החודש על ידי אפל, כשחיברה שני מעבדי M1 Max למעבד Ultra אחד גדול.

צילום: באדיבות אנבידיה
 צילום: באדיבות אנבידיה

צריכת האנרגיה של השבב תעמוד על 500 וואט בלבד (כולל הזיכרון), והוא יבוסס על ארכיטקטורת מרכזי הנתונים Arm v9. לפי החברה, המעבד החדש, שיהיה זמין בתחילת שנה הבאה, יריץ את כל חבילת התוכנה של אנבידיה, כולל האומניוורס שלה (המטא-וורס, המציאות המדומה והרבודה, של חברת אנבידיה).

מה אנבידיה הכריזה לעולמות המטא-וורס?

אחד המונחים שעלו בחודשים האחרונים יותר ויותר, בעיקר בזכות ההכרזה השאפתנית של חברת מטא (פייסבוק לשעבר), זה מטא-וורס. מדובר בעולמות הווירטואליים - המציאות המורחבת, מציאות מדומה ומציאות רבודה. לחברת אנבידיה יש את האומני-וורס - שזו התשתית שלה לעולם הווירטואלי, במילים אחרות: סימולציות במציאות המדומה לשימושים שונים. למעשה על פי השימוש הנדרש על ידי החברה או הארגון, אנבידיה מספקת את התשתית לשם המימוש הזה.

השבוע אנבידיה הכריזה על שירות NVIDIA Omniverse Cloud - שירותי ענן שיאפשרו ליוצרים ואמנים לשתף פעולה בפלטפורמות האומני-וורס שלה. לדוגמה, בין הכלים השונים יש את Nucleus Cloud - כלי המאפשר ליוצרים לגשת ולערוך סצנות תלת ממד גדולות מכל מקום, בלי להידרש להעביר מערכי נתונים גדולים.

צילום: באדיבות אנבידיה
 צילום: באדיבות אנבידיה

לצד זאת, אנבידיה הכריזה על NVIDIA OVX - מערכת מחשוב ליצירת תאומים דיגיטליים בקנה מידה גדול. הכוונה היא ליצירת מודל מקבילה דיגיטלית של חפץ, מוצר, מיקום או כל דבר אחר בעולם הווירטואלי. לפי הודעת החברה, זה יאפשר לבנות מודלים של בניינים שלמים, מפעלים, ערים ואפילו תאום דיגיטלי של כדור הארץ כדי לבחון וורטיקליים ומאפיינים שונים לפני הקמתם בעולם הפיזי.

אנבידיה למעשה הכריזה על NVIDIA Scientific Modulus for Digital Twins, פלטפורמה ליצירת תאומים דיגיטליים מדויקים פיזיקלית לצורך מחקר מדעי. ככה אפשר ליצור סימולציות מבוססות AI בזמן אמת שמשקפות באופן מדויק את מה שקורה במציאות. כך, לדוגמה, מדענים יוחלו לבחון אירועי מזג אוויר קיצוניים.

בשורה התחתונה, מה הבשורה כאן?

ברמה הרעיונית, ההכרזות של אנבידיה השבוע מסתכמות בשני סיפורים מעניינים: הראשון - מחשב על, שלפי החברה הוא החזק בעולם לשימוש חישובי AI, והוא מוצף בטכנולוגיה ישראלית - מאות שבבים שפותחו כאן בישראל, DPU שהגיעו מכאן ומגוון רכיבים נוספים. השני - יישור קו מסוים כדי לפתח "סופר-שבב", שזה בעצם שילוב של שבבים בעזרת טכנולוגיית חיבור, בדומה למה שאפל הציגה בתחילת החודש. אנבידיה מציגה כאן יכולות משופרות שיכולים להשפיע על כל התעשייה, דווקא בגלל העוצמה שלה בשוק והשימוש הרחב במעבדים שלה.