האו"ם הודיע שיש לו "יותר ויותר מידע" המאשש את קיומם של קברי אחים במריופול

האו"ם הצליח לקבל "מידע לוויני" על קבר אחים במריופול, כך לפי מתילדה בוגנר, ראש צוות זכויות האדם של הארגון באוקראינה • הקרמלין בתגובה לבקשת נשיא ארה"ב לסלק את רוסיה מהפורום G20: "שום דבר נוראי לא יקרה" • מריופול: כ-300 אזרחים נהרגו בהפגזת תאטרון הדרמה • שר האנרגיה של קטאר אמר כי האמירות "לא תבחר צד", אך תמשיך לספק לאירופה גז

הריסות במריופול / צילום: Associated Press, Mstyslav Chernov
הריסות במריופול / צילום: Associated Press, Mstyslav Chernov

22:47 

לאו"ם יש "יותר ויותר מידע" המאשש את קיומם של קברי אחים בעיר מריופול הנצורה באוקראינה. הארגון אף הצליח לקבל "מידע לוויני" על קבר אחד כזה, כך לפי מתילדה בוגנר, ראש צוות זכויות האדם של האו"ם באוקראינה. "אנחנו מעריכים שאחד מאותם קברי אחים מכיל כ-200 איש", אמרה בתדרוך עיתונאים מוקדם יותר היום.

21:41

שר האנרגיה של קטאר אומר בריאיון ל-CNN כי האמירות "לא תבחר צד", אך תמשיך לספק לאירופה גז. במהלך הריאיון הסביר השר סאעד שרידה אל-קאעבי כי "מנקודת מבט עסקית, אנחנו לא בוחרים צדדים". 

20:00

פלטפורמת הזרמת המוזיקה ספוטיפיי הפסיקה את השירות שלה ברוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, כך לפי דובר החברה. בספוטיפיי ציינו כי בעוד חשוב לשמור על השירות שלהם פעיל ברוסיה כדי לספק מקור אמין של חדשות, החקיקה החדשה ברוסיה שמונעת את חופש הדיבור שמה את בטיחות עובדי ספוטיפיי במקום הראשון. "לאחר שקילת כל האפשרויות בזהירות תחת הנסיבות, הגענו למסקנה הקשה כי עלינו לעצור את השירות שלנו ברוסיה", כך דבריי ספוטיפיי.

17:29

צבא רוסיה מודיע כי הוא ימקד את עיקר מאמציו ב"שיחרור מוחלט" של אזור דונבאס במזרח אוקראינה. בסוכנויות הידיעות הרוסיות מדווחים כי השלב הראשון של "המבצע הצבאי לשחרור אוקראינה" הסתיים וכי הכוחות יעברו למזרח אוקראינה. ייתכן כי זו רמיזה לקראת הפחתת הכוחות הרוסים סביב קייב לאחר שאלו נתקלו בהתנגדות אוקראינית לא צפויה. עוד מוסיפים בסוכנויות ברוסיה כי הצבא מוכן להמשיך את ה"מבצע" עד אשר יושגו כל המטרות שהציב נשיא המדינה ולדימיר פוטין.

סרגיי רודסקוי, ראש מחלקה מבצעית במטה הכללי של צבא רוסיה, אמר כי 93% ממחוז לוהנסק ו-54% ממחוז דונצק כבר תחת שליטה רוסית. רודסקוי הוסיף כי רוסיה השמידה את מרבית חילות האוויר והים של אוקראינה ובכך סיכמה את השלב הראשון של העימות. עם זאת, במשרד הביטחון הרוסי לא ציינו אם ימשיכו לנסות לכבוש עוד ערים אוקראיניות שכבר נמצאות תחת מצור.

בתוך כך, משרד הביטחון הרוסי הודה בהודעה רשמית כי 1,351 חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, אותה מכנה הקרמלין "מבצע צבאי מיוחד". זהו הדיווח הראשון על הרוגים ממשרד הביטחון הרוסי מאז תחילת מרץ, אז דווח על 498 חיילים הרוגים ו-1,500 פצועים. בכירים במודיעין האמריקאי העריכו בתחילת השבוע כי מעל 7,000 חיילים רוסים נהרגו בפלישה לאוקראינה מאז סוף פברואר.

16:39

מועצת זכויות האדם של האו"ם הודיעה כי מספר האזרחים שנהרגו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר עומד על 1,081. 1,707 בני אדם נפצעו. באו"ם סבורים כי מספר הנפגעים המאומת יהיה משמעותית גבוה יותר.

בתוך כך, ברשת טוויטר עלה סרטון מחרקיב בה נראה צבא רוסיה מפגיז אזרחים העומדים בתור לקבלת סיוע הומניטרי. בווידיאו המופץ נראה טיל פוגע בקהל של אזרחים.

15:15

מועצת העיר המכותרת מריופול הודיעה, כשהיא מסתמכת על עדויות ראייה, כי כ-300 אזרחים נהרגו בהפגזת התיאטרון בעיר מוקדם יותר החודש. בתיאטרון בעיר הסתתרו יותר מ-1,000 תושבי כאשר הוא הופגז ע"י הצבא הרוסי ב-16 במרץ. 

"תיאטרון הדרמה היה ליבה של מריופול ותמיד היה סמל של העיר", נכתב בהודעת מועצת העיר בטלגרם, "וכעת אין יותר תיאטרון דרמה. במקומו, יש נקודת כאב חדשה לתושבי מריופול, הריסות שהפכו למקום המפלט האחרון עבור מאות אנשים".

15:03

הקרמלין הגיב רשמית לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמש, על תמיכה בסילוקה של רוסיה מהפורום הכלכלי G20, ומבחינת מוסקבה לא מדובר באסון.

"הפורמט של G20 הוא חשוב אבל בנסיבות הנוכחיות, כשמרבית המשתתפות בו במלחמה כלכלית עמנו, שום דבר נוראי לא יקרה", כך אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב במסיבת עיתונאים. פסקוב הוסיף כי העולם גדול יותר מארה"ב ואירופה וכי כל המאמצים לבודד את מוסקבה ייכשלו.

11:00

ארה"ב הודיעה כי תעבוד עם שותפותיה הבינלאומיות כדי לספק לפחות 15 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי נוזלי לאירופה עוד השנה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנציבה האירופית אורסולה פון דר ליידן הודיעו כי יקימו צוות משימה מיוחד כדי להפחית את התלות האירופית בדלקי מאובנים רוסים, כל עוד הקרמלין ממשיך לפלוש לאוקראינה.

10:25

על פי דיווח מרויטרס, צפוי להיפתח היום מסדרון הומינטרי ממריופול שיאשפר לאזרחים בעלי רכב פרטי לצאת מהעיר. 

על פי המודיעין הבריטי, צבא אוקראינה כבש מחדש ערים מזרחיות לקייב. על פי המודיעין, ככל הנראה שהצבא האוקראיני ימשיך במתקפה שלו להלום את רוסיה לאחור. 

על פי הפרקליטות האוקראינית, מתו מאז תחילת הלחימה 135 ילדים, ו-184 ילדים נוספים נפצעו. 

08:10

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להכריז היום כי ארה"ב תגביר את משלוחי הגז הטבעי שלה לאירופה, במטרה להוריד את התלות האירופית בגז הרוסי. 

07:30

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שהוא "אינו אופטימי לגבי זה שפוטין רוצה שלום. אני חושב שהוא רוצה להעמיק את המלחמה ולהפציץ את הערים באוקראינה כמו שקרה בצ'צ'ניה ב-1999. אני חושב שזאת טעות טרגית". 

בכיר בפנטגון האמריקאי אמר כי רוסיה "תצא חלשה יותר" מהמלחמה עם אוקראינה: "חלשה יותר צבאית, כלכלית, פוליטית וגיאו-פוליטית. היא תהיה מבודדת יותר מדינית". הבכיר הוסיף ואמר שהפלישה הפכה את רוסיה ל"נטל" עבור סין: "אני חושב שרוסיה היא נטל אסטרטגי גדול יותר לסין מאשר שהיא הייתה לפני הפלישה". הדברים באים לאחר נאום של ביידן שבו הצהיר ש"עתידה הכלכלי של סין קרוב יותר למערב מאשר לרוסיה". 

הבכיר המשיך ואמר שהוא לא חושב שפוטין רצה להיכנס לקונפליט מלחמתי מלא עם נאט"ו, וכן שההערכה היא שלרוסיה נגמרים הטילים מונחי מטרה. לפני כן, אמרו בפנטגון כי רוסיה סובלת מאחוזי כישלון של 60% ומעלה עבור טילים מהסוג הזה. 

סגנית ראש ממשלת אוקראינה דיווחה על מקרה ראשון של החלפת שבויים בין רוסיה לאוקראינה, עם החלפה של 10 חיילים שבויים בעבור 10 עובדים הומינטריים שנתפסו בידי הרוסים. 

יפן מצטרפת לסנקציות ותקפיא את הנכסים של 25 אוליגרכים רוסיים בשטחה, וכן תאסור  ייצוא ל-81 חברות רוסיות.