הכניסה לשוק האמריקאי הקפיצה את הכנסות או.פי.סי, הוצאות המימון הגדילו את ההפסד

חברת תחנות הכוח של עידן עופר מדווחת כי איחוד הפעילות של קבוצת CPV, שאותה רכשה אשתקד, תרם 163 מיליון שקל להכנסות 2021 • הוצאות המימון קפצו פי שלושה בעיקר בשל הוצאה חד-פעמית בגין עמלת פירעון מוקדם של מלוא יתרת האשראי לתחנת רותם

גיורא אלמוגי / צילום: יונתן בלום
גיורא אלמוגי / צילום: יונתן בלום

רכישת הענק של קבוצת CPV האמריקאית במהלך 2021 הביאה לצמיחה של 19% בהכנסות חברת האנרגיה או.פי.סי, ל-1.57 מיליארד דולר. או.פי.סי, שבשליטת חברת קנון של עידן עופר, מדווחת כי איחוד הפעילות של CPV תרם כ-163 מיליון שקל להכנסותיה. בנוסף, רשמה החברה גידול של כ-87 מיליון שקל בהכנסות ממכירות בישראל, לאור תחילת ההפעלה המסחרית של אתר תחנת הכוח בחדרה במהלך 2020.

או.פי.סי, שאותה מוביל המנכ"ל גיורא אלמוגי, מפיקה אנרגיה בישראל באתריה ברותם ובחדרה, ומקימה תחנות כוח נוספות בצומת פלוגות ובשורק. בנוסף, החברה מספקת שירותי הטענת רכבים חשמליים (באמצעות חברת ג'ינרג'י, שבה היא מחזיקה 51%).

בשורה התחתונה רשמה או.פי.סי אשתקד הפסד נקי של 220 מיליון שקל - פי ארבעה מההפסד ב-2020. הסיבה המרכזית לגידול בהפסד השנתי הייתה קפיצה בהוצאות המימון של החברה, שגדלו כמעט פי שלושה, לכ-457 מיליון שקל. זאת בעיקר בשל הוצאה חד-פעמית של כ-244 מיליון שקל בגין עמלת פירעון מוקדם של מלוא יתרת האשראי שניתן לתחנת הכוח הפרטית רותם (בסכום של כ-1.3 מיליארד שקל). הוצאות מימון נוספות, של כ-80 מיליון שקל, נבעו מרכישת קבוצת CPV.


הוצאה של 145 מיליון שקל ב-CPV בגין שווי הוגן

ביוני אשתקד השלימה או.פי.סי את רכישת חברת האנרגיה האמריקאית CPV בכ-648 מיליון דולר (או.פי.סי מחזיקה ב-70% ממניות CPV, כאשר ב-30% הנוספים מחזיקות כלל ביטוח, מגדל ופועלים שוקי הון). CPV פועלת בפיתוח, בהקמה ובניהול תחנות כוח באנרגיה מתחדשת ובאנרגיה קונבנציונלית (גז טבעי), מחזיקה בשותפות בחמש תחנות כוח מונעות גז טבעי, בהיקף של כ-4,050 מגוואט (מתוכם חלקה כ-1,300 מגוואט), ובתחנת כוח נוספת קטנה יותר באנרגיית רוח (כ-150 מגוואט).

או.פי.סי מדווחת כי רשמה אשתקד, בנוסף להוצאות המימון, גם הוצאה של 145 מיליון שקל בגין רישום שווי הוגן של מכשירים פיננסיים נגזרים בתוכניות גידור של קבוצת CPV. בנטרול השפעתם של אלו, היא מעדכנת, היה הרווח בגין חברות כלולות בארה"ב עומד על כ-111 מיליון שקל. 

עוד שותפה החברה בהקמת תחנת כוח מונעת גז טבעי בהספק של קרוב ל-1,300 מגוואט (חלקה כ-220 מגוואט), וכן היא מספקת שירותי ניהול לתחנות כוח, בהספק נוכחי מצטבר של כ-10,600 מגוואט. ל-CPV צבר פרויקטים בשלבי פיתוח שונים של 3,150 מגוואט באנרגיה מתחדשת, וצבר פרויקטים בהיקף של כ-4,000 מגוואט נוספים של תחנות כוח מונעות בגז טבעי.

את הרבעון הרביעי של 2021 סיימה או.פי.סי עם צמיחה של 23% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2020, ל-427 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-51 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של 77 מיליון שקל ברבעון המקביל 2020. זאת, בעיקר על רקע הפסד בסך כ-97 מיליון שקל משינויים בשווי ההוגן של מכשירים פיננסיים נגזרים בתוכניות גידור של CPV.

מניית או.פי.סי הגיבה לדוחות בירידה, אך בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 16%, ושווייה של החברה הגיע לכ-7.7 מיליארד שקל.


"צי של תחנות כוח יעילות ונקיות בארה"ב"

המנכ"ל גיורא אלמוגי ציין היום, כי "אנחנו מסכמים שנת מפנה לחברה, שבמהלכה השלמנו את הרכישה של CPV בארה"ב תוך שאנו מרחיבים את הפעילות וסל המוצרים שלנו בארץ. הכניסה לשוק האמריקאי ולתחום האנרגיות המתחדשות הזניק את התוצאות הכספיות עם הכפלה של ה-EBITDA הכולל (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) ל-634 מיליון שקל. אנו ממשיכים בהקמה של תחנות הכוח בצומת, שורק ומפעליות, אשר ביחד יכפילו את כושר הייצור שלנו בישראל לכ-1,200 מגוואט.

"בארה"ב רכשנו צי של תחנות כוח נקיות ויעילות, אשר נהנה משיפור משמעותי במחירי האנרגיה במדינה. בהמשך למספר משברים שפקדו את העולם בשנה האחרונה, חלה תפנית ביחס לתחנות כוח נקיות המונעות בגז טבעי, אשר מהוות מרכיב קריטי במהפכת האנרגיה הירוקה אשר עוברת על העולם כולו ועל ארה"ב בפרט. הפורטפוליו הכולל של החברה עומד על למעלה מ-6 ג'יגוואט, ומבטיח צמיחה משמעותית לחברה בשנים הבאות".