הפסד של 6.5 מיליון שקל ליונט קרדיט בראשות כחלון, שזכה לשכר בעלות של 2.2 מיליון שקל

השכר לכחלון - על חצי שנת עבודה ו-80% משרה כיו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי • החברה העניקה אשראי בסך 172 מיליון שקל, גידול של 72% לעומת 2020

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

תנאי התגמול שאמור היה לקבל שר האוצר לשעבר, משה כחלון, בתפקיד יו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט  - עלות של יותר מ-8 מיליון שקל בשנה - עוררו אשתקד  סערה בשוק ההון. זו הובילה בסופו של דבר את החברה לשנות את תנאי האופציות לכחלון ולהתנות את הבשלתן בעליית מחיר המניה של החברה.

בעקבות אותו שינוי, עלות התגמול ההוני השנתי לכחלון נחתכה בכמעט 5 מיליון שקל, לסכום של 1.4 מיליון שקל "בלבד" (לעומת יותר מ-6 מיליון שקל לפי תנאי ההעסקה שאושרו לו באסיפה הכללית). 

ובכל מקרה מינויו של כחלון עדיין לא מספק את התפנית המיוחלת, כפי שמלמדים דוחותיה הכספיים של יונט ל-2021. 

כחלון נכנס לתפקיד היו"ר בחודש יוני אשתקד, וזכה לתגמול בעלות של 2.2 מיליון שקל עבור קצת יותר מחצי שנת עבודה, בגין היקף משרה של 80%. תגמול זה מורכב מדמי ניהול בסך 1.2 מיליון שקל, והיתרה - 994 אלף שקל, כתגמול מבוסס מניות.

מאז שמונה כחלון ירדה מניית יונט ב-36% והחברה נסחרת כיום בשווי של כ-100 מיליון שקל. 

ואילו יונט קרדיט, המשתייכת לקבוצת יונט שבשליטת נשיא לשכת סוכני הביטוח, שלמה אייזיק (לשעבר בעלי קבוצת הכדורסל הפועל חולון), מציגה בסיכום 2021 שיפור ברווח לעומת שנת 2020, ולמעשה הקטנה של ההפסד לכ-6.5 מיליון שקל, מהפסד של כ-11.4 מיליון שקל בשנה שקדמה לה. בשנת 2019 רשמה החברה רווח מזערי של 265 אלף שקל.

הוצאות כבדות עבור התרחבות הפעילות וההיערכות לכך

בסך הכל העניקה החברה אשראי בסכום של 172 מיליון שקל, גידול של 72% לעומת שנת 2020. תיק הלקוחות של החברה מורכב מאשראי לעסקים קטנים מענפים שונים שלהם ניתן אשראי בסך 149 מיליון שקל, וכן מחברות אחרות הנותנות שירותי אשראי, אשר זקוקות למימון לצורך מתן אשראי ללקוחות שלהן - ולחברות אלו העניקה יונט קרדיט אשראי בסך 22.5 מיליון שקל אשתקד.

לצד הפעילות במתן האשראי, פעילה החברה בשני מגזרים נוספים - המרת מט"ח וניכיון צ'קים.

למרות הגידול בהכנסות, ביונט מייחסים את ההפסד בשורה התחתונה להתרחבות הפעילות ולהיערכות לקראתה, ובין היתר ההוצאות על מכירה ושיווק שגדלו פי חמישה, ליותר מ-10 מיליון שקל, בעיקר עקב פתיחת סניפים חדשים. בנוסף, ההוצאות הכלליות (12.7 מיליון שקל), גדלו בשל איוש אותם סניפים והבאת אנשי מקצוע לטובת הכניסה לתחומי הפעילות החדשים, בעיקר בתחום המרת המט"ח. לצד זאת נרשם גידול בהוצאות המימון לטובת גיוס חוב ותשלום עמלות הפצה, שהסתכמו ביותר מ-11.2 מיליון שקל, כפול מבשנת 2020.