אופציות בשווי 55 מיליון שקל הקפיצו את יו"ר טקטונה לצמרת שיאני השכר

יריב גילת מוביל את החברה שהציגה הפסד גדול אשתקד • תגמול של 25 מיליון שקל לנעם וימן, מנכ"ל דיפלומט ומבעליה • שלושת בכירי אלוני חץ בבריטניה זכו לשכר של כ-20 מיליון שקל כל אחד

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ
יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

עוד ועוד בכירים שעלות העסקתם ב-2021 הייתה גבוהה מרף של 10 מיליון שקל מאכלסים את טבלת שיאני השכר, וגבוה מעל כולם ניצב נכון להיום יריב גילת, יו"ר דירקטוריון חברת טקטונה (לשעבר ווייטסמוק) ובעל המניות הגדול בחברה.

טקטונה, שפעלה בעבר בתחום התוכנה, שינתה אשתקד את המיקוד העסקי של פעילותה, והחלה לעסוק בתחום הבלוקצ'יין והנכסים הדיגיטליים. בינואר 2022 השלימה החברה את מכירת פעילותה בתחום התוכנות, ונותרה רק עם פעילות הבלוקצ'יין, שעדיין אינה מניבה לה הכנסות מהותיות (283 אלף דולר בלבד בשנה החולפת). מאידך גיסא, הוצאות גדולות בגין מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, עיקרן בגין תשלומים מבוססי מניות, הובילו את החברה, שנסחרת בשווי של 220 מיליון שקל, להציג הפסד של כ-40 מיליון דולר בשנה החולפת.

גילת עצמו זכה ב-2021 לחבילת תגמול בשווי של 17.7 מיליון דולר (54.7 מיליון שקל נכון לסוף 2021), המורכבת בעיקר מתשלום מבוסס מניות בשווי של 17.7 מיליון דולר. תשלום זה נרשם בדוחות הכספיים של החברה בגין 9.4 מיליון אופציות שהוענקו לו, ואשר ניתנות למימוש למספר זהה של מניות, במחיר מימוש של 0.5 שקל למניה.

מניית טקטונה נסחרה היום בבורסה במחיר של 2.69 שקלים, כך שהאופציות של גילת מצויות עמוק בתוך הכסף. גילת מכהן מאז פברואר 2021 כיו"ר דירקטוריון פעיל של החברה, בהיקף משרה של כ-70%. בגין כהונתו כיו"ר פעיל אישרה אשתקד האסיפה הכללית של בעלי מניות החברה את הענקת חבילת האופציות לגילת.

יש לציין כי עד כה העניקה החברה לגילת רק 2.95 מיליון אופציות מתוך החבילה שאושרה לו, אולם ההוצאה בסך של 17.7 מיליון דולר שנרשמה בדוחות 2021 היא בגין כל האופציות שאושרו לגילת. בנוסף, מחזיק גילת ב-8.6% ממניות טקטונה בעלות שווי שוק נוכחי של כ-19 מיליון שקל.

שינוי בהסכם ההעסקה של מנכ"ל דיפלומט

שם חדש נוסף בצמרת השיאנים הוא זה של נעם וימן, מנכ"ל חברת מוצרי הצריכה דיפלומט ואחד מבעליה, שזכה ב-2021 לתגמול של כ-25 מיליון שקל (שכר בסיס של 2.2 מיליון שקל, מענק בהיקף של 14.4 מיליון שקל ותגמול מבוסס מניות של 8.1 מיליון שקל).

נעם וימן, מנכ''ל דיפלומט / צילום: קרן בן ציון גפני
 נעם וימן, מנכ''ל דיפלומט / צילום: קרן בן ציון גפני

בדיפלומט, העוסקת ביבוא, בשיווק ובהפצה של מוצרי צריכה בישראל ובחו"ל, הסבירו כי הסכם ההעסקה של וימן שונה סמוך למועד ההנפקה הראשונית שלה בבורסה בת"א (במרץ 2021), והוא עבר לקבל שכר ישירות מהחברה ולא מחברת "דיפלומט מפיצים". בין היתר נכתב, כי "בתקופת הדוח מר וימן קיבל מענק בסך כולל של 11.5 מיליון שקל, אשר שולמו במזומן סמוך למועד ההנפקה ולמועד סיום העסקתו בדיפלומט מפיצים".

שלושה בכירים בענקית ההשקעות בנדל"ן מניב אלוני חץ, כולם בחברה הבת Brockton Everlast הפועלת בבריטניה (ג'ייסון בלמנק, ריצ'רד סלבי ודיוויד מרקס), זכו לשכר בעלות של כ-20 מיליון שקל כל אחד בשנה החולפת. בכיר נוסף בקבוצה, אוליבר קאר, המנהל את החברה הנושאת את שמו (Carr) בארה"ב, זכה לתגמול בעלות של 10 מיליון שקל. עלות שכרו של מנכ"ל אלוני חץ , נתן חץ, עמדה על כ-6 מיליון שקל. 

מנכ"ל אטריום בראש משתכרי גזית גלוב

בחברת הנדל"ן גזית גלוב, גם היא בעלת פעילות ענפה בחו"ל, התייצב בראש רשימת המשתכרים בקבוצה ב-2021 מנכ"ל החברה הבת אטריום, ליעד ברזילי, עם שכר ותגמולים בשוי של 8.7 מיליון שקל. רשימת המשתכרים הארוכה כוללת גם את סמנכ"ל הכספים של אטריום, ריאן לי (6.4 מיליון שקל), מנכ"ל גזית הורייזון ארה"ב, ג'פרי מועלם (6 מיליון שקל), מנכ"לית גזית ברזיל, מיה שטרק (5.9 מיליון שקל), המנכ"ל וסגן היו"ר חיים כצמן (5.6 מיליון שקל) והמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל התפעול, אורן הוד (5.4 מיליון שקל).

 
  

חגיגת שכר גם בחברת התקשורת בזק, שחזרה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות על רקע השיפור במצבה העסקי והפיננסי. עלות שכרו של מנכ"ל בזק דודו מזרחי עמדה על 9 מיליון שקל, בעוד שהיו"ר גיל שרון זכה לשכר בעלות של 8.1 מיליון שקל. רן גוראון, המנהל את החברות הבנות של בזק, זכה לתגמול גבוה יותר משל שניהם, של 9.3 מיליון שקל. 

עוד מצטרפים חדשים לרשימת שיאני השכר, מנכ"ל החברה לישראל יואב דופלט 12.5 מיליון שקל, יו"ר ובעל השליטה בחברת רב בריח שמואל דורנשטיין (11.1 מיליון שקל) ובכירי חברת תחנות הכוח או.פי.סי: המנכ"ל גיורא אלמוגי (9.1 מיליון שקל) ובכירים נוספים בפעילות החברה בחו"ל - גארי למברט (12.3 מיליון שקל) ושרמן נייט (8.2 מיליון שקל).

גיורא אלמוגי, מנכ''ל או.פי.סי אנרגיה / צילום: באדיבות החברה
 גיורא אלמוגי, מנכ''ל או.פי.סי אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

עלות שכרו של הראל ויזל, המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בקבוצת פוקס, עמדה על 8.7 מיליון שקל, ואילו זו של תמיר כהן, המוביל את קבוצת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי, עמדה על 7.7 מיליון שקל. יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, זכה לשכר בעלות של 7.4 מיליון שקל.