יועצת משאבי האנוש שיצאה לדרך עצמאית בקורונה: כולם חשבו שהשתגעתי, זה דרש התגייסות של כל המשפחה

חמוטל כהן, תושבת מודיעין בת 52 • נשואה +3 • מייעצת לארגונים ומסייעת להם בניהול הידע והתשתיות בעולמות משאבי האנוש והשכר • "בגלים הראשונים של הקורונה הארגונים היו קצת ב'הלם' ולמדו את המצב החדש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

חמוטל כהן / צילום: עודד משולם
חמוטל כהן / צילום: עודד משולם

לאחר קריירה של מעל 25 שנה בניהול יחידות משאבי אנוש ושכר במגזר הציבורי והפרטי, ובסיומן של 7 שנים כמנהלת אגף משאבי אנוש במרכז הרפואי שערי צדק, החליטה חמוטל כהן לצאת לדרך חדשה ולהביא את הניסיון שצברה לארגונים אותם היא מלווה. כיום היא מסייעת לארגונים לבנות ולארגן את התשתיות ואת תהליכי העבודה של מערך משאבי האנוש והשכר בארגון, להטמיע חדשנות ולשפר את השירות ואת חווית העובד.

הניסיון הניהולי שצברה כמנהלת משאבי אנוש מאפשר לה להביא ערך לארגונים משני המגזרים גם יחד .כיום היא מייעצת לארגונים ממגוון תעשיות. בנוסף לעבודתה כיועצת היא מרצה ביחידה לקידום עובדי הוראה של האוניברסיטה הפתוחה ומייעצת לצוות הפיקוח של משרד החינוך במגמות ניהול עסקי, תעשייה וניהול ומנהיגות ויזמות בנושאים שבליבת תכנית הלימודים ובהתאמתם לעולם העבודה העתידי; עשייה בה היא מרגישה שהיא תורמת ומביאה ערך לעיצוב דור העתיד והכנתו לעולם העבודה המשתנה.

חמוטל מספרת שכשהיא החלה את דרכה העצמאית, "כולם חשבו שהשתגעתי" אך היא האמינה שדווקא עכשיו, בתקופה בה קיימת עזיבת עובדים גדולה, ארגונים מבינים עד כמה ניהול הידע בארגון הוא חשוב. "אין ספק שלהתחיל דרך עצמאית בתקופה זו זהו אתגר גדול אך הוא גם טומן בתוכו לא מעט הזדמנויות. מצד אחד ארגונים רבים צמצמו פעילות למינימום והתאימו עצמם לשינויים הרבים שהתקופה זימנה, אך מהצד השני יש לא מעט ארגונים שצמחו בתקופה זו. המשותף לכל הארגונים הוא שהם הבינו ששוק העבודה השתנה, האתגר בניהול המשאב האנושי בעת הזאת גדל ויש חשיבות רבה בהשקעה בתהליכי משאבי האנוש במטרה לגייס ולשמר את העובדים הטובים בארגון. פרקטיקות ותהליכים שהתאימו לארגונים בעבר כבר לא מספיקים היום ויש צורך בשיפור תהליכי העבודה והשירות לעובדים ובהטמעת כלים חדשים", היא אומרת.

"התקופה הזו היא תקופה מאתגרת. בגלים הראשונים של הקורונה הארגונים היו קצת ב'הלם' ולמדו את המצב החדש. בחודשים אלו לא היה עם מי לדבר. ככל שהתקדמה המגפה, נוצרו שגרות עבודה חדשות, הארגונים התארגנו וגיבשו את תורות ההפעלה ומתכונות עבודה המותאמות לארגון, לסוג הפעילות שלו ולמצב. בתהליך זה הארגונים הבינו עד כמה תשתיות משאבי האנוש חשובות לשימור הידע, לשיפור השירות לעובדים, לשימור הקשר איתם ולחיזוק המחוברות שלהם לארגון ביחוד בתקופה בה שוק העבודה חווה גל גדול של עזיבות עובדים. כיום ארגונים רבים, גדולים כקטנים, מפנים משאבים רבים לטיפול וקידום נושאים אלו".

לדבריה, "מכיוון שיצאתי לדרכי כעצמאית במהלך תקופת הקורונה, לא הייתי זכאית למענקים מהמדינה והייתי צריכה לדאוג להכניס כסף כבר מהיום הראשון. לשמחתי יצרתי תמהיל פעילות שאפשר לי לייצר תזרים הכנסות מסוים עד לביסוס הפעילות. אין ספק שזה דרש התגייסות של כל המשפחה לתהליך והם עומדים מאחורי לאורך כל הדרך".

לסיכום היא אומרת כי "השאיפה שלי היא להגיע לארגונים שרוצים לקדם ולפתח את מערך משאבי האנוש שלהם. לסייע לארגונים שנמצאים בתהליכי צמיחה וצריכים ליווי בהקמה, קידום ובנייה של מערך משאבי האנוש כמו גם לארגונים שקיים בהם כבר מערך משאבי אנוש ורוצים לשפר את תהליכי העבודה והשירות לעובדים, לארגן, להנגיש ולשמר את הידע ולקדם חדשנות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il