אושר מסלול ירוק לקליטת פליטים מאוקראינה ומרוסיה המועסקים בהייטק הישראלי

בשלב זה תפנה התוכנית לפליטים המועסקים בחברות הייטק ישראליות שהגיעו לישראל או מועסקים מרחוק - זכאי חוק השבות וכאלה שאינם זכאי חוק השבות • התוכנית היא יוזמה משותפת של ח"כ רון כץ, יו"ר ועדת המשנה להייטק וחדשנות, ושל יוזמת Reboot Startup Nation

ח''כ רון כץ / צילום: יח''צ
ח''כ רון כץ / צילום: יח''צ

החל מיום ג' הקרוב תחיל רשות ההגירה והאוכלוסין "מסלול ירוק" לפליטים מאוקראינה ומרוסיה המועסקים בחברות הייטק ישראליות - בין שהם זכאי חוק השבות או שאינם כאלה, ותאיץ עבורם את תהליך בדיקות הרקע והנפקת אישורי העבודה לימים בודדים. נכון להיום, אורכים תהליכי הבדיקות והאישורים עבור הפליטים כמספר שבועות, גם עבור זכאי חוק השבות.

בשלב זה תפנה התוכנית לפליטים המועסקים בחברות הייטק ישראליות שהגיעו לישראל או מועסקים מרחוק - זכאי חוק השבות וכאלה שאינם זכאי חוק השבות, ולפליטים שגויסו לחברת הייטק ישראלית לאחרונה. הכללתה של הקבוצה האחרונה נועדה לעודד חברות הייטק ישראליות לגייס פליטים בעלי רקע טכנולוגי שהגיעו או המעוניינים להגיע לישראל, ללא קשר למוצאם.

המסלול הירוק עבור הפליטים זכאי חוק השבות יכלול את סיום בדיקות הזכאות לעלייה בתוך ארבעה ימים לאחר הגשת כל המסמכים הנדרשים - עבור הפליטים ובני משפחותיהם. פליטים אלה יקבלו אישורי עבודה מידיים, במקביל לניהול תהליך העלייה בערוצים המקובלים במשרד הקליטה.

עבור פליטים שאינם זכאי חוק השבות יכלול המסלול הירוק הנפקת אישורי כניסה לישראל ואישורי עבודה זמניים בתוך ארבעה ימים. במידה והפליט והחברה המעסיקה אותו יבקשו להאריך את העסקתו בישראל לאחר 90 יום, יאושר כל מקרה לגופו של ידי רשות האוכלוסין וההגירה. בני משפחה יוכלו גם הם לעבוד בישראל במידה והעובד מתכנן שהיה בישראל של מעל ל- 90 יום.

לאתר פליטים בעל רקע טכנולוגי

התוכנית היא יוזמה משותפת של ח"כ רון כץ, יו"ר ועדת המשנה להייטק וחדשנות, ושל יוזמת Reboot Startup Nation שהוקמה על ידי עולים חדשים מרוסיה ואוקראינה במטרה לסייע לפליטי מלחמה להיקלט בענף ההייטק בישראל. היוזמה החדשה תסייע באיתור הפליטים בעלי רקע טכנולוגי שמעוניינים להיקלט בחברות ישראליות, ובגיוס חברות שמוכנות לקלוט אותם.

"בחודש האחרון חברות הייטק ישראליות נלחמות להעביר את עובדיהן ובני משפחותיהם למקום מבטחים במהירות האפשרית," אמר ח"כ כץ. "בשיתוף עם רשות האוכלוסין וההגירה מצאנו דרך לסייע להם. בשלב הראשון, תוכל ישראל להציע מסלול ירוק לבעלי מקצועות ההייטק ולבני משפחותיהם, ללא קשר לזכאותם במסגרת חוק השבות. הדבר יאיץ תהליכים וייפנה עבורם זמן לשקול את צעדיהם בהמשך".

סופיה טופולב-לוז, עולה מארה"ב שגדלה ברוסיה ומובילה את יוזמת ריבוט הוסיפה כי התוכנית החדשה תסייע להפוך את ישראל למקום בטוח לפליטים בסיועם של חברות ההייטק המקומיות. עד כה נרשמו ליוזמה מעל לאלף מועמדים בעלי רקע טכנולוגי.

סופיה טופולב-לוז, יזמת פרויקט ריבוט סטארט-אפ ניישן / צילום: כדיה לוי
 סופיה טופולב-לוז, יזמת פרויקט ריבוט סטארט-אפ ניישן / צילום: כדיה לוי

אלכס שיינרמן, מנהל הפעילות של חד הקרן הישראלי לייטריקס באוקראינה מספר כי החברה קיבלה לעבודה פליט שמצא מקום מפלט בארמניה. "המועמד ומשפחתו ממתינים לראיון בשגרירות ישראל במדינה על מנת לקבל ויזות כניסה לישראל מתוקף היותם זכאי חוק השבות, ולאחר שזה יקרה, יוכל המועמד לעלות לארץ ולהתחיל לעבוד אצלנו באופן מיידי."

קרוב ל-4 מיליון פליטים אוקראינים נמלטו מהמדינה. בישראל נחתו בנתב"ג 11,263 פליטים מאוקראינה ללא זכאות לעלייה ו- 3,502 בעלי אשרות; מרוסיה הגיעו ללא זכאות לחוק השבות 9,694 פליטים ועוד 2,054 בעלי אשרות.