פסגת הנגב: שרי החוץ החליטו שהפורום האזורי יתכנס באופן קבוע

בתום פסגת הנגב סוכם על הקמתן של שש קבוצות עבודה משותפות למדינות בנושאים הבאים - ביטחון והתמודדות מול טרור, חינוך, בריאות, אנרגיה, תיירות, מזון ומים • שרי החוץ גינו שהשתתפו בפסגה גינו את פיגוע הטרור אתמול בחדרה • בסיכום המפגש רוב שרי החוץ לא התייחסו לנושא האיראני, והדגישו את חשיבות קידום הנושא הפלסטיני

שרי החוץ שהשתתפו בוועידת פסגת הנגב / צילום: לע''מ
שרי החוץ שהשתתפו בוועידת פסגת הנגב / צילום: לע''מ

בתום פסגת הנגב סוכם על הקמתן של שש קבוצות עבודה משותפות למדינות בנושאים הבאים - ביטחון והתמודדות מול טרור, חינוך, בריאות, אנרגיה, תיירות, מזון ומים. הפסגה הוגדרה כפורום קבוע, שיתקיים פעם או פעמיים בשנה, והכוונה היא שבכל פעם הכינוס יתארח במקום אחר, מדברי.

במהלך ימי הפסגה שוחחו גם על הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון, על השלכות המלחמה באוקראינה בעיקר בנוגע לענייני אנרגיה וכמובן על הסוגיה האיראנית. במהלך השיחות בין ששת שרי החוץ, כל חמשת שרי החוץ הביעו בפני שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן את התנגדותם להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור. בישראל סבורים כי עדיין לא התקבלה החלטה בנושא הזה, וכך גם בלינקן אמר לבכירים ישראלים כי לא ידוע אם ייחתם הסכם גרעין ומתי. 

באירוע הסיום שבו הצטלמו חמשת שרי החוץ, ונשאו נאומים, האווירה הייתה של אחדות מול הטרור לאחר הפיגוע הקשה אתמול (א') בחדרה, וגם של הרבה כוונות טובות לשת"פ אזורי ולהרחבתו.

כל שרי החוץ הזכירו את הפלסטינים ואת הצורך להביא לפתרון של שתי המדינות. איראן נכחה בנאומים מעט מאוד אם בכלל, וזו הפתעה מסוימת, אולי כי השרים העדיפו לשמר את מה שהוסכם עליו ולא את חילוקי הדעות.

שר החוץ הישראלי יאיר לפיד פתח ואמר כי "מטרתם של הטרוריסטים היא להטיל עלינו אימה, לגרום לנו לפחד להיפגש ולקדם את החיבורים וההסכמים בינינו. הם לא יצליחו. אנחנו לא ניתן להם. אין לנו שום כוונה לתת פרס למחבלים. אין לנו שום כוונה לתת להם לנהל לנו את החיים, לקבוע לנו את המדיניות. ישראל היא מדינה חזקה וגאה ולא תיכנע לטרור לעולם."

הוא הכריז כי הפורום ההיסטורי שנבע מהסכמי אברהם יהפוך לקבוע. לדבריו, "אתמול בלילה החלטנו להפוך את פסגת הנגב לפורום קבוע. יחד עם ידידתנו הקרובה ביותר, ארה"ב, אנחנו פותחים היום דלת בפני עמי האזור, כולל הפלסטינים, כדי להציע להם להחליף את דרך הטרור וההרס ולחלוק אתנו עתיד של קדמה והצלחה.

"לפיד הזכיר את הנושא החשוב המאחד את מדינות האזור המתונות: "הארכיטקטורה החדשה הזו, היכולות המשותפות שאנו בונים, מפחידה ומרתיעה את אויבינו המשותפים - בראש ובראשונה את איראן ושלוחותיה. יש להם ממה לפחד".

שר החוץ האמריקאי בלינקן אמר: "אני מביע השתתפותי והשתתפות הנשיא ביידן בצער משפחות הנרצחים מאמש, שניהם בני 19 בלבד. אנחנו עומדים בסולידריות עם ישראל שותפתנו, נגד הטרור. מה שאנחנו עושים כאן זה בדיוק ההפך ממה שמייצג הטרור הזה".

בלינקן הדגיש את פוטנציאל קידום הכלכלה הסחר והנושאים האזרחיים בין המדינות לרבות תיירות, חקלאות, מים ואנרגיה. בלינקן התייחס גם לסוגיה הפלסטינית ואמר כי "הסכמי השלום שמתבטאים כאן הם לא במקום התהליך מול הפלסטינים. דיברנו על איך התועלת המדינית והכלכלית שנמצאות כאן יכולות לסייע לרווחת הפלסטינים. נמשיך לעבוד על הסכם שיתבסס על פתרון 2 המדינות".

שר החוץ של בחריין עבד אל לטיף אל זיאני הצטרף גם הוא לגינויים לפיגוע הטרור וכרך אותו בטרור שמפעילים החות'ים בתימן נגד סעודיה והאמירויות. המאבק בטרור מאחד אותנו, אמר. גם הוא התייחס לתמיכת ארצו בפתרון שתי המדינות בסכסוך הישראלי פלסטיני.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה גינה בשמו ובשם מלך מרוקו את הפיגוע בחדרה ושלח תנחומים למשפחות והחלמה לפצועים. "הפסגה הזאת זו התגובה הכי טובה" אמר. הוא הדגיש את חשיבות הימצאותה של ארצות הברית עמוק בקידומם של הסכמי השלום. הוא ציין את מקומם של עולי מרוקו בישראל ואמר: "בכל ישראלי יש קצת מן המרוקאי".

לדבריו, "אנחנו מאמינים בשלום, בגלל זה אנחנו כאן, הנוכחות שלנו כאן היא המסר לעמים שלנו ולעמים באזור, אנחנו כאן כדי לייצר דינמיקה ולחזק אותה. אני בא ממדינה שכמה דתות חיים בה זה לצד זה בכבוד, רוצים חיים בכבוד לא רק בהיבט דיפלומטי אלא לתת אופק חדש לצעירים".

שר החוץ של מצריים סאמח שוכרי אמר כי הפגישות היו מועילות, והזכיר כי רק לפני יומיים נערך יום השנה לשלום בין ישראל ומצרים. לדבריו בשיחות הודגשה חשיבותו של תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ושהצדדים יחיו זה לצד זה בהתאם לקווי 67 וחלוקת ירושלים.

שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד אמר כי הסכמי אברהם מנסים לשנות את הנרטיב של היחסים בין יהודים וערבים, שדורות, גדלו עליו. "מאות אלפי ישראלים היו באמירויות, היו מיליוני מבקרים באקספו, אנחנו רוצים להכיר אחד את השני. זו התגובה שלנו נגד האירוע אתמול, רק כך נוכל להילחם בנרטיב הישן, אנחנו ננצח. מצרים הראתה לנו את הדרך לפני 43 שנה".

האירוע נתפש כאירוע דיפלומטי מוצלח מבחינתה של ישראל ובעיקר של שר החוץ יאיר לפיד השושבין העיקרי. אם כי לפחות לפי ההצהרות סוגיית איראן המאחדת את המדינות המתונות נגד עמדת ארצות הברית לא הובעה בפומבי, והפלסטינים נכחו בה בדברים באופן בולט.

בד בבד לרמאללה הגיע בצהריים מלך ירדן עבדאללה, לשיחות שנועדו לחזק את הפלסטינים וגם לנסות ולמנוע הסלמה בחודש הרמדאן הקרוב.