ההשתלטות המוצלחת של אפריקה ישראל עשתה ללוקסנברג תיאבון: במגעים לרכישת פקר פלדה

לפידות קפיטל חידשה לאחרונה את המגעים לרכישת חברת המתכות מידי נושיה של אפריקה תעשיות • פקר פלדה ביקשה להנפיק את פעילותה בת"א אשתקד, על רקע הגאות במחירי המתכות, אך המהלך לא יצא בסופו של דבר לפועל

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'
יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

חברת פקר פלדה מחפשת רוכש לאחר שניסיונה להנפיק את מניות החברה הבת לציבור המשקיעים בבורסה, לא הבשיל. חברת ההחזקות לפידות קפיטל  שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי) דיווחה ביום ב' על מגעים שהתנהלו בין נציגיה לנציגי פקר פלדה, אשר טרם התממשו לכדי הסכם מחייב עקב פערי מחיר, אך חודשו לאחרונה.

בהודעה לבורסה מציינת לפידות כי "לפני מספר חודשים פנו נציגי פקר פלדה לחברתנו לבחון עסקה אפשרית לרכישת השליטה בפקר. במגעים שנוהלו בין הצדדים התגלעו פערים משמעותיים ולכן המגעים הופסקו לפני למעלה מחודש.

"במהלך היומיים האחרונים, בעקבות פנייה מחודשת מטעמה של פקר פלדה בוחנים הצדדים אפשרות לשוב ולנהל מו"מ, אולם לפי שעה מדובר בשלבים ראשוניים בלבד, ועל פניו נראה שעדיין קיימים פערים ניכרים בין הצדדים. 

"ככל שיחולו התפתחויות בהקשר זה המחייבות דיווח לפי דין, החברה תדווח בהתאם", מדווחת לפידות, שלפני כשנתיים השלימה רכישה מוצלחת מאוד מבחניתה של חברת אפריקה ישראל (לשעבר בעלת השליטה בפקר)  מידי נושי האג"ח שלה.

פירעון חובותיה של אפריקה תעשיות

פקר פלדה היא מחלוצות תעשיית הפלדה ומוצרי המתכת בישראל. החברה, שנוסדה בשנת 1934, מתמחה באספקת חומרי גלם ומוצרי מתכת ומעסיקה כ-280 עובדים במפעלים הפזורים בארבעה מיקומים ברחבי הארץ.

החברה נמצאת בבעלות חברת אפריקה ישראל תעשיות , כאמור בעבר חלק מקבוצת אפריקה ישראל, אשר קרסה לפני שנים אחדות ועברה לניהולם של נאמנים מטעם ביהמ"ש. מאז, מבקשים הנאמנים למכור את פעילויותיה של פקר פלדה לצורך פירעון חובותיה של אפריקה תעשיות.

בנובמבר האחרון חתמה פקר פלדה על עסקה למכירת החברה הבת, פקר מתכות איכות, לידי חברת מנדלסון תשתיות . עסקה זו הושלמה כעת בתמורה לתשלום של 68 מיליון שקל במזומן.

במקביל, ביקשה פקר פלדה להנפיק בבורסה את יתרת פעילותה, על רקע הגאות במחירי המתכות בעולם, באמצעות חברה בת נוספת, פקר פלדות וגלוון. בנובמבר האחרון הגישה החברה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה ראשונית של מניות לציבור, עם שאיפה לגייס כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל "לפני הכסף",  אולם המהלך לא יצא לפועל. 

פקר פלדות, שהוקמה בשנת 1992, עוסקת בגלוון מתכות, בעיבוד ושיווק מוצרי פח ופלדה, פרופילים וצינורות, שיווק מוצרי בנייה, וייצור עמודי תאורה". מטיוטת התשקיף עולה, כי בפברואר 2020 נחתם הסדר מול הבנקים לאומי, הפועלים, אגוד, מזרחי טפחות, הבינלאומי ודיסקונט, במסגרתו נפרס החוב הבנקאי של קבוצת פקר פלדה.

נהנתה מעליית מחירי הפלדה בעולם

בחודש ספטמבר האחרון העניקו הבנקים את הסכמתם להנפקה בכפוף לפירעון חוב של 40 מיליון שקל מתוך תמורת ההנפקה, ובתנאי שהחברה תישא בחוב של 143 מיליון שקל אחרי הפירעון האמור סמוך לאחר ההנפקה. עוד תידרש פקד פלדה לחתימה על תיקון להסדר מול הבנקים, לרבות שעבוד מניות החברה (שלא תוחזקנה בידי הציבור) בשעבוד קבוע וקביעת התניות פיננסיות חדשות.

מוצרי פלדה של פקר פלדה / צילום: אתר החברה
 מוצרי פלדה של פקר פלדה / צילום: אתר החברה

בסיכום המחצית הראשונה של 2021 הכנסותיה של פקר פלדה צמחו ב-36% ל-256 מיליון שקל והרווח הנקי שלה זינק פי 11 והגיע ל-47 מיליון שקל. החברה הסבירה, כי "תקופת הדוח מתאפיינת בגידול בהכנסות וברווחיות אל מול שנים קודמות, הנובעת בעיקרה מעלייה במחירי הפלדה בעולם, אשר השפיעה באופן חיובי ומשמעותי על רווחיות החברה בשל מימוש פריטי מלאי שנרכשו בעלויות נמוכות ממחירי הרכש העדכניים".

עוד הדגישה החברה, כי "הן ברווח הגולמי והן ברווח התפעולי חל שיפור, בין היתר, הודות להמשך פעולות יזומות של התייעלות וחיסכון בהוצאות שננקטו בעיקר בשנת 2020".

כאמור, לפידות קפיטל כבר מחזיקה במניות השליטה (80%) בחברת אפריקה ישראל, ששלטה בעבר בפקר פלדה (באמצעות אפריקה תעשיות).

דרך אפריקה ישראל, שולטת לפידות בחברת הבנייה והתשתיות דניה סיבוס ובחברת ייזום הבניה למגורים אפריקה ישראל מגורים. את שנת 2021 סיימה לפידות עם רווח נקי לבעלי המניות של 190 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי לבעלי המניות של 193 מיליון שקל, שרשמה החברה ב-2020.

נכון לסוף 2021 הציגה לפידות קפיטל הון עצמי לבעלי המניות של 1.25 מיליארד שקל, לעומת 734 מיליון שקל בלבד בסוף 2020. הגידול המשמעותי בהון נבע בעיקר מהרווח הנקי לשנה החולפת, הנפקת דניה והפצת מניות שבוצעה במהלך השנה.

אריק שפיר, סגן יו"ר קבוצת לפידות קפיטל, הדגיש כי החברה השכילה בשנת 2021 להשביח באופן מהותי את פורטפוליו ההשקעות שלה, כולל הנפקת דניה. "הנזילות הגבוהה והמינוף הנמוך מאפשרים ללפידות להתמקד בהרחבת הפעילויות של חברות הקבוצה הקיימות. בשנה הנוכחית לפידות פועלת להשבחת חטיבות הקרקע ברמת אביב, סביון ויהוד ובפיתוח חברת תשתיות המים, אשר זכתה לאחרונה, במכרז משמעותי וכן לאיתור רכישת חברות נוספות אשר מתאפיינות בפוטנציאל צמיחה ותזרים מזומנים משמעותי", אמר שפיר.

"ללפידות יתרות נזילות של 1.35 מיליארד שקל"

בקבוצה ציינו, כי יתרות נזילות של 1.35 מיליארד שקל מאפשרות לה להעמיק ולפתח את פעילויותיה העסקיות הקיימות ולהרחיב את תיק ההשקעות לתחומים נוספים, כמו השבחת חטיבות הקרקע של החברה, פיתוח חברת תשתיות המים ואיתור חברות נוספות לרכישה. בשנת 2022 לפידות תתמקד בהשבחת שלושה נכסי מקרקעין באזורי ביקוש בתל אביב, מבואות סביון ויהוד, בהם היא פועלת לקידום תב"ע שיאפשר פיתוח של נכסים אלו, וכן בקידום הפעילות בתחום תשתיות המים.

לפידות נסחרת בבורסה לפי שווי של 3 מיליארד שקל, לאחר שהניבה למשקיעים תשואה של 308% בשלוש השנים האחרונות. בעל השליטה לוקסנבורג מחזיק ב-76.7% ממניות החברה.

לפידות מחזיקה (בשרשור) ב-60% ממניות דניה סיבוס, שהציגה ב-2021 עלייה של 14% בהכנסות ל-4 מיליארד שקל וצמיחה של 33% ברווח מפעילות נמשכת ל-132 מיליון שקל; באפריקה מגורים, שמוחזקת ב-41%, שמכרה 908 יחידות דיור ב-2021 בהיקף כספי של כ-3.1 מיליארד שקל והציגה רווח נקי של 220 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת 2020.

בנוסף, מחזיקה לפידות ב-49% ממניות סאני תקשורת, שעוסקת ביבוא והפצה של טלפונים סלולריים מתוצרת סמסונג. את 2021 סיימה סאני עם הכנסות בסך 915 מיליון שקל ורווח נקי מתואם של 45 מיליון שקל.