התעשיין ואיש העסקים איתן ורטהיימר הלך לעולמו בגיל 70

ורטהיימר, בן 70 במותו, הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים לאחר התמודדות עם מחלה קשה • יחד עם אביו סטף ורטהיימר, הקים את קבוצת ישקר שנמכרה לברקשייר האת'ווי עבור כ-6 מיליארד דולר, וניהל במשך שנים רבות את החברות ישקר וטכנולוגיית להבים

איתן ורטהימר / צילום: ארכיון ישקר
איתן ורטהימר / צילום: ארכיון ישקר

התעשיין, איש העסקים והמיליארדר איתן ורטהיימר הלך לעולמו אחרי שהתמודד עם מחלה קשה. איתן ורטהיימר ייסד עם אביו, סטף ורטהיימר, ניהל במשך שנים רבות את החברות "ישקר" ו"טכנולוגיית להבים" שהיו בעבר בבעלות משפחתו. החברות נמכרו לברקשייר הת'וואיי ול-Pratt & Whitney, בהתאמה.

ההלוויה תתקיים מחר (יום ג' - 5.4) בשעה 12:00 בבית העלמין בקיסריה.

ורטהיימר נולד וגדל בנהריה, בנם של מרים וסטף ורטהיימר. הוא למד בבית הספר הטכנולוגי בסמ"ת בחיפה ושירת ביחידת פיתוח בחיל החימוש. ורטהיימר הותיר אחריו אישה, האמנית אריאלה ורטהיימר, וחמישה ילדים. 

ממפעל משפחתי בנהריה, לאחת החברות המובילות בייצור כלי חיתוך ממתכת קשה

בשנת 2006 ורטהיימר ואביו ביצעו את אחת העסקאות הגדולות במשק, כשהחליטו למכור את החברה המשמעותית ביותר שלהם, ישקר, למיליארדר וורן באפט - 80% תמורת 4 מיליארד דולר. ה-20% הנותרים נמכרו לבאפט ב-2013, תמורת 2 מיליארד דולר. המשפחה הפכה לאחת העשירות בישראל בעקבות מכירת אימפריית התעשייה ישקר, שהוקמה כמפעל משפחתי קטן בנהריה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ובחלוף השנים הפכה לאחת החברות המובילות בעולם בייצור כלי חיתוך ממתכת קשה.

מניות ישקר נמכרו בשני שלבים לידי ברקשייר הת'וואיי - חברת ההשקעות של "האורקל מאומהה", וורן באפט. ב-2006 רכשה ברקשייר הת'וואי 80% מהחברה תמורת 4 מיליארד דולר, ושבע שנים לאחר מכן רכשה את ה-20% הנותרים תמורת כ-2 מיליארד דולר - כלומר, לפי שווי כפול לחברה, של 10 מיליארד דולר.

ב-2006, כשברקשייר רכשה את השליטה בישקר, סיפר איתן ורטהיימר לתקשורת כי הספיקו 10 דקות של שיחה אישית עם באפט כדי לסכם את עקרונות העסקה. לדבריו אז, "לא היה חסר לנו גרוש, אבל הגענו למקסימום שהגענו ורצינו לעבור עוד שלב". ורטהיימר חזה אז שיחד עם באפט תוכל ישקר להכפיל את עצמה - ואכן, לפחות בכל הקשור לשווי החברה, הוא הוכפל בין 2006 ל-2013.

ורטהיימר אמר באותו ראיון כי "כחלק מהגוף הזה (ברקשייר הת'וואיי) נוכל להכפיל את עצמנו. הוא נותן הכרה בינלאומית אדירה, מבטיח לקוחות שהן חברות גדולות, שאני לא אצטרך להסביר להם מי אנחנו ומה אנחנו ושנהיה פה גם מחר. יש דברים שקל יותר לעשות יחד איתו". אביו, סטף ורטהיימר, 93, סיפר באותה עת על הקמת החברה, ואמר כי "לא הייתה לי עבודה, היו לי ילדים קטנים, וגרתי בנהריה בצריף. בנהריה לא הייתה תעשייה, ובעבודה שלי ברפאל חשבו שאני לא מהנדס, אז אני לא מספיק טוב. הייתי צריך לעשות משהו בבית".

לאחר מכירת ישקר, ביצעה משפחת ורטהיימר אקזיט נוסף, צנוע יותר. המשפחה מכרה במאי 2014 את השליטה (51%) בחברת טכנולוגית להבים (BTL) לידי שותפתה, חברת Pratt & Whitney, שהחזיקה ביתרת המניות, וזאת תמורת סכום המוערך במאות מיליוני שקלים. טכנולוגית להבים היא יצרנית מובילה של מדחפים ולהבים בחישול מדויק לתעשיית התעופה. טכנולוגית להבים הוקמה בשנת 1968 בנהריה ע"י סטף ורטהיימר ונקראה בשם "להבי ישקר". החברה התפתחה והפכה ממפעל קטן שהוקם במטרה לספק חלקי חילוף לחיל האוויר, לתאגיד רב-לאומי המספק רכיבים ליצרניות ענק ברחבי העולם.

ורטהיימר פעל במשך שנים במיזמים חינוכיים שנועדו לקדם את החברה הערבית והחרדית, ואף הקים בשנת 2000 ביחד עם שאול מופז את תוכנית "עתידים", שפועלת לשילוב צעירים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. בשנת 2011 הטכניון העניק לו את התואר דוקטור לשם כבוד בעקבות פעילותו הפילנתרופית בתחום החינוך.