יצרנית השוקולד ריטר ספורט תייעל את גידול הקקאו באמצעות טכנולוגיה ישראלית

חברת השוקולד הבינלאומית חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת האגרוטק הישראלית אגריטסק • וגם: הפתרון הישראלי לנפילות מבוגרים • אירועים ומינויים

שדה קקאו בניקרגואה / צילום: יח''צ
שדה קקאו בניקרגואה / צילום: יח''צ

מחיר הקקאו עלה בשנה האחרונה ביותר מ־7%. על כן, חברות שתלויות בקקאו מחפשות כלים לשיפור התוצרת החקלאית. אחת מהן היא חברת השוקולד הבינלאומית ריטר ספורט (Ritter Sport) שחתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת האגרוטק הישראלית אגריטסק (Agritask), שהיא בעלת ניסיון עם יצרניות קפה ושוקולד מובילות.

במסגרת המיזם, שתי החברות יישמו בניקרגואה, שם חברת השוקולד רוכשת קקאו מכ־3,000 חקלאים דרך 16 איגודים חקלאיים, את הטכנולוגיה הישראלית. הפרויקט, בעל פוטנציאל של מיליוני דולרים בחמש השנים הקרובות, מתבצע בהשתתפות ובמימון של Inter-American development bank.

אגריטסק מפתחת פלטפורמה לניהול חכם של ייצור חקלאי, באמצעות בינה מלאכותית. היא ממנפת מידע המגיע מהשטח ומהאוויר, ומסייעת לעסקים חקלאיים לנהל את הליך הגידול באופן מחושב ויעיל יותר. בין לקוחותיה הגדולים נמנים סטארבקס והייניקן, שאיתם חתמה על הסכמים ב־2020-2019.

החברה נוסדה ב־2010, מתוך יוזמה של חקלאים ישראלים לעקוב אחרי מזיקים - כדי לשפר את קבלת ההחלטות החקלאית ולייצר מערכת שיתוף מידע חקלאי. מטה החברה נמצא בתל אביב, והיא מעסיקה 80 עובדים ברחבי העולם, עם משרדים נוספים בברזיל ובבולגריה. החברה, שנמצאת בבעלות פרטית, גייסה עד כה 38 מיליון דולר.

"בכוונתנו לייעל את תהליכי הגידול החקלאיים בעזרת מערכות טכנולוגיות ובשילוב הידע המקצועי של חברת ריטר ספורט, וכן לאפשר מעקב ותיעוד של גידולי הקקאו מהחקלאי ועד למפעל", סיפר אופיר ארדון, מנכ''ל אגריטסק. "המערכת שלנו מאפשרת ניהול של סרטיפיקציה (מתן תעודה רשמית) לקיימות בתהליך הגידול - המאפשרת לנו לוודא שהמוצר המגיע לצרכן גודל בצורה הוגנת לאדם ולסביבה".

הפתרון הישראלי לנפילות מבוגרים

כאלף אנשים מעל גיל 65 נופלים מדי יום במדינת ישראל. בעקבות זאת, משרד הבריאות החליט לפתוח את התוכנית הלאומית למניעת נפילות.

במסגרת המיזם, שמתבצע בשילוב עם ישראל דיגיטלית, נפתח מכרז שחיפש פתרונות דיגיטליים למניעת נפילות.

מי שזכתה מבין עשרות המתמודדים במכרז היא החברה הישראלית GaitBetter, שנבחרה להטמיע את המערכת החדשנית שלה לאימון מוטורי־קוגניטיבי במציאות מדומה במכוני מכבי, במטרה לבחון את הפתרון בקרב הקהילה.

מערכת GaitBetter הופכת כל הליכון סטנדרטי למערכת לשיקום הליכה שמאפשרת אימון מוטורי־קוגניטיבי במציאות מדומה. המערכת פותחה לראשונה במעבדה לחקר תנועה וקוגניציה באיכילוב, שבראשה עומדים מי שהובילו את המחקרים: פרופ' ענת מירלמן, פרופ' ג'ף האוסדורף ופרופ' ניר גלעדי.

את החברה הקימו עידן אבקסיס וחיליק הררי באוקטובר 2017, וכיום החברה הישראלית כוללת שישה עובדים, ואילו החברה האמריקאית, שהיא בבעלות מלאה של החברה הישראלית, כוללת שלושה עובדים.

פלוריסטם ותנובה סגרו את נאסד"ק

חברת הביוטכנולוגיה פלוריסטם ת'רפיוטיקס אינק' וקבוצת תנובה השתתפו בטקס של נאסד"ק לציון סגירת יום המסחר בניו יורק. בטקס השתתפו נציגי החברות וחגגו את המיזם המשותף של החברות לפיתוח, ייצור ושיווק מזון מתורבת.

החברה המשותפת תתבסס על הטכנולוגיה של פלוריסטם לריבוי תאים, ותתאים אותה לעולם המזון המתורבת. מדובר בפלטפורמה לתמיכה בפיתוח וייצור מגוון מוצרי מזון מתורבת ממקורות שונים. בשלב הראשון, החברה המשותפת, בראשותו של אייל רוזנטל, תפתח בשר מתורבת.

פלוריסטם תעניק רישיון לשימוש בטכנולוגיה שלה לגידול מגוון התאים כחומר גלם, ותנובה תספק את מעטפת המו"פ לפיתוח המוצרים הסופיים לצרכן, ובהמשך את מערך ההפצה והשיווק.

"פלוריסטם פיתחה את אחת הפלטפורמות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לגידול תאים, שבאמצעותה אנו יכולים לספק מוצרים תאיים במסות גבוהות וביעילות כלכלית", אמר יקי ינאי, מנכ"ל ונשיא פלוריסטם. "במהלך השנה האחרונה, מיקדנו את האסטרטגיה כדי שנוכל למנף את הטכנולוגיה והניסיון כדי לייצר מוצרים תאיים עבור מגוון תעשיות".

חדשות טובות

"דרך העיניים שלהם": 42 יוצרים ומאיירים נטלו חלק בפרויקט של וראייטי ישראל, שבמסגרתו איירו הגדה של פסח דרך עיני ילדי וראייטי. כל הרווחים מהמיזם ייתרמו לעמותה.