תיקי נתניהו | פרשנות

למרות הדרמה במחוזי: הסיכוי לכתב אישום נגד פילבר שואף לאפס

התביעה אומנם ביקשה היום לקבוע כי עד המדינה שלמה פילבר הוא עד עוין, אבל פילבר אינו עד שמפר את הסכם עד המדינה • בסופו של יום הוא מספק את הסחורה לה התחייב

שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון
שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון

דרמה התרחשה היום (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים, כשהתובעת בתיקי נתניהו, עו"ד יהודית תירוש, ביקשה מהשופטים לקבוע כי עד המדינה שלמה (מומו) פילבר הוא עד עוין, כדי לחקור אותו בחקירה נגדית.

תירוש לא ביקשה לתת לפילבר כינויים או לצאת בכותרות, אבל היא הבינה שהתשובות שמספק פילבר ממזערות מהתרחשות האירועים כפי שתיאר אותם במשטרה, והדרך לברר את האמת היא בחקירה נגדית. "אנחנו מחפשים כלי אפקטיבי לסייע לבית המשפט לברר את האמת", אמרה.

בסופו של דבר, לאחר התנגדות נחרצת של הסנגורים, בית המשפט אפשר לתירוש לחקור את פילבר בכל דרך שנראית לה, אך לא הכריז עליו עד עוין. נראה היה כי השופטים ביקשו לשחרר את פילבר מחשש שהוא לא משתף פעולה ומהפחד להגשת כתב אישום נגדו. הסנגורים טענו לא פעם וגם בדיון זה כי פילבר מפחד שיוגש נגדו כתב אישום.

אבל פילבר אינו עד שמפר את הסכם עד המדינה. הוא עומד מאחורי אמירותיו במהלך החקירה, מוסר אמירות מפלילות המחזקות את התביעה, ובסופו של יום מספק את הסחורה לה התחייב. אומנם לא במלואה, אומנם התובעת צריכה לרענן את זכרונו ולהקריא לו את הודעותיו בחקירה פעם אחרי פעם - אבל האמירות החשובות שעל בסיסן הוגש כתב האישום נאמרו והוא עומד מאחוריהן.

הוא העיד על "פגישת ההנחיה" שבה הנחה אותו נתניהו, אז ראש הממשלה ושר התקשורת, לפעול למיזוג בזק־יס, ולמיתון ירידת המחירים לבזק במסגרת הרפורמה. הוא גם העיד איך אותה שיחה הבהירה לו את גבולות הגזרה בעבודתו. כיצד הסיר סעיף מהסכם בזק יס, במטרה לזרז את המיזוג. והכל, כדי לעמוד בדרישת הבוס בשל דרישות של בעל השליטה בבזק - שאול אלוביץ’.

פילבר ממזער מהאמירות שמסר בחקירה, אך הוא מתאמץ לא להיות באמת עוין. "אני לא רואה את עצמי עד עוין ואני לא מתכון לסתור את דבריי במשטרה", הבהיר בדיון.
האם התנהלות זו תוביל את הפרקליטות להחליט שמדובר בהפרת הסכם עד מדינה כך שיוגש כתב אישום נגדו? להערכתי - הסיכוי שואף לאפס. הוא רחוק מהפרת הסכם עד המדינה נגדו.

ניסיון העבר מלמד כי המקרים שבהם הפרקליטות קבעה כי עד מדינה הפר הסכם עד מדינה הם בודדים וחריגים, ורחוקים מההתנהלות של פילבר. אפשר לספור על כף יד אחת את המקרים. כך, למשל, זה התרחש כאשר העמידו לדין את מיקי גנור בפרשת הצוללות לאחר שחזר בו מההסכם, עוד לפני שהוגש כתב אישום ולפני שהעיד בבתי המשפט. מקרה קיצוני נוסף היה בתיק הרצח בבר נוער, שבו התגלה כי עד המדינה שיקר והפליל לשווא את מי שהוגש נגדו כתב אישום על שני מעשי רצח.

כל אלו הם מקרי קיצון, ופילבר רחוק משם. הוא לא באמת עוין. לא כל שינוי מגרסתו במשטרה משמעותה שהפר את הסכם המדינה. וטוב שכך.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.