פילבר לא יוכרז "עד עוין", אך התביעה תחקור אותו בחקירה נגדית

המשמעות היא שהתביעה יכולה לשאול את עד המדינה שלמה פילבר שאלות מדריכות ושאלת סגורות שהתשובה עליהן היא כן ולא, להבדיל מחקירה ראשית • מהיום הראשון לעדותו פילבר צמצם את הגרסה שמסר במשטרה, עידן את התיאורים והפחית מעוצמתם בנוגע למעורבותו של בנימין נתניהו באירועים • הסנגורים התנגדו לבקשה

שלמה פילבר בבית המשפט, היום / צילום: אורן בן חקון
שלמה פילבר בבית המשפט, היום / צילום: אורן בן חקון

משפט נתניהו: השופטים אישורו לפרקליטות לחקור את עד המדינה שלמה פילבר בחקירה נגדית, אך הוא לא יוגדר עד עוין. זאת לאחר שהפרקליטות ביקשה היום (ג') לראשונה מתחילת עדותו של פילבר לחקור אותו כעד עוין. 

המשמעות היא שהתביעה יכולה לשאול את פילבר שאלות מדריכות ושאלת סגורות שהתשובה עליהן היא כן ולא, להבדיל מחקירה ראשית.

קודם לכן התנגדו הסנגורים נחרצות לאפשר חקירה נגדית על ידי התביעה. התובעת, עו"ד יהודית תירוש, הסבירה: "אני רוצה שהעד יעיד עדות אמת, ושבית המשפט יזכה לברר את גרסתו. אני חושבת שעל מנת לעשות את זה, הכלי הנכון לברר את עמדתו של העד היא החקירה הנגדית".

סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, התנגד לבקשת התביעה לחקור את פילבר בחקירה נגדית, ואמר כי פילבר אישר את הדברים שאמר במשטרה, וכי אין שום סיבה לחקור אותו כעד עוין בחקירה נגדית. גם סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, התנגד לבקשה ואמר: "זו תכסיסנות גרידא. אני מתנגד להכרזתו כעד עוין".

השופטים החליטו לערוך הפסקה של 10 דקות, שלאחריה אמר פילבר: "אני לא רואה את עצמי עד עוין, ואני לא מתכוון לסתור את דבריי במשטרה. היה לי אתמול יום קשה מאוד, והקפדתי להיות נאמן לדברים. ניסיתי לדייק, נקודה. חשבתי שהנושא הוצג בצורה מאוד כוללנית. ככל שזה אפשרי, אמשוך את תשובתי האחרונה ואנסה להמשיך להיות צמוד לגרסתי במשטרה. זה קשה לי נפשית". בתגובה השיבה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן כי לא ניתן למשוך תשובות.

סנגורו של נתניהו אמר כי "לבית המשפט אין את הכלים לקבוע אם הוא עד עוין או לא. על בסיס נקודה קטנה לבסס מסקנה. העד נחקר אלפי עמודים, והוא עוין אותנו בנקודות המהותיות ביותר בהליך. יש פה סיפור שלם שהוא בדה אותו. הוא מאמץ בחקירה שלו את האמירות הקיצוניות ביותר. במשך יומיים וחצי הוא בהתמסרות כמעט מוחלטת לתביעה ובחוסר התמסרות לאמת".

הפערים בין העדות במשטרה לעדות בבית המשפט

עו"ד תירוש ביקשה לחקור את פילבר כעד עוין בשל פערים בין גרסתו בבית המשפט לגרסתו בחקירת המשטרה בעניין ניגוד העניינים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. מהיום הראשון לעדותו פילבר צמצם את הגרסה שמסר במשטרה, עידן את התיאורים והפחית מעוצמתם בנוגע למעורבותו של נתניהו ולהתנהלותו שלו כמנכ"ל משרד התקשורת.

עו"ד תירוש שאלה את פילבר למה לא סיפר בבדיקה לעניין הסדר ניגוד עניינים נתניהו-אלוביץ' ב-2016 על "הערוץ הסודי" מול בזק. בעוד בחקירה במשטרה אמר פילבר כי הוא לא סיפר על הערוץ הסודי מול בזק כיוןן שזה לא היה תקין. באולם בית המשפט השיב פילבר כי הוא אמר שהעניין לא רלוונטי, ולא חשב שצריך לשתף את עו"ד דינה זילבר (המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז - נ.ש) בדרך העבודה שלו מול בזק. בשאלה נוספת אמר כי אינו זוכר. בשלב זה, ולאור תשובותיו החל מהיום הראשון, החליטה עו"ד תירוש לבקש לחקור אותו כעד עוין.

אתמול (ב') ביקשה עו"ד תירוש להגיש את כל חקירותיו של פילבר במשטרה, והן הוגשו בהסכמת ההגנה. נתניהו נכח בשני ימי העדות הראשונים של פילבר, אך היום הוא לא התייצב בבית המשפט.

שאול אלוביץ' בבית המשפט היום / צילום: אורן בן חקון
 שאול אלוביץ' בבית המשפט היום / צילום: אורן בן חקון

עו"ד תירוש אמרה לבית המשפט כי פילבר "מוסיף אמירות שיש בהן כדי לשנות את התמונה. יש כאן תמונה חזותית שונה".

במהלך החקירה, שהחלה היום בתשע בבוקר, ניסתה עו"ד תירוש לעמת את פילבר עם גרסאותיו בעדותו במשטרה, ללא הצלחה. פילבר אומנם חזר על הנתונים אך נתן להם פרשנות אחרת - מה שהוביל מספר פעמים את התובעת לבקש הבהרות חוזרות ונשנות. ניכר היה שהיא לא מרוצה מהעדות שלו היום.

עדי המדינה ראש בראש: סמרטוט חדל אישים

במהלך עדותו היום התייחס פילבר לבקשות שקיבל מניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של נתניהו ועד מדינה בתיק, דרך אלי קמיר, היועץ של בזק. חפץ כתב לו :"תזדרז עם ההמלצה שלך".

בבית המשפט הסביר פילבר כי חפץ ניסה להעביר לחץ מסוים דרכו אך התעלם. פילבר העיד כי ראה את חפץ "כפוטנציאל נזק". "ידעתי שאם אתעמת איתו, אקבל שיחה מראש הממשלה או רעייתו ובנו", אמר.

חפץ הגיב לכך בטוויטר וכתב: "מעניין אם הסמרטוט חדל האישים יספר גם על הקומבינה הכספית המסריחה שעשה עם חברו י' בבחירות 2015".

עדות מרכזית לתיק 4000

זהו היום השלישי לעדותו של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר במשפטם של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ובני הזוג איריס ושאול אלוביץ'. 

עדותו של פילבר, שהיה ראש המטה של נתניהו ואיש אמונו, נחשבת למרכזית בתיק 4000, לצד עדותו של עד המדינה ניר חפץ ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. פילבר העיד על "שיחת ההנחיה" - מפגש עם נתניהו המתואר בכתב האישום, במהלכו הנחה אותו נתניהו, בסוף השיחה, למתן את ירידות המחירים לבזק במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי ולסיים את עסקת בזק-yes. בהמשך פעל בהתאם לבקשתו של נתניהו והפעיל לחצים לסיים את עסקת המיזוג, כך על פי עדותו.

פילבר אמור לבסס לתביעה את עבירת השוחד בתיק 4000 בכך שפעל, לטענת התביעה, כדי להיטיב עם בזק על פי בקשתו של נתניהו. עדותו עוסקת בטיפול בענייניה של בזק במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת בנושאים שהיו בעלי ערך כלכלי רב עבור אלוביץ'. העדות נועדה להוכיח כי נתניהו הפעיל את סמכויותיו כשר התקשורת כדי להיטיב עם בזק, בתמורה להטיית הסיקור באתר וואלה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

לפי כתב האישום, פילבר קיים ערוץ חשאי מול אנשי בזק ואלוביץ' לקידום עסקת בזק-yes ונושאים נוספים, ופעל להוצאת העסקה לפועל ללא תנאים, לאחר שבזק התעקשה על כך תוך עמידה בלוח זמנים שהיה חשוב לאלוביץ'.

ההגנה דוחה מכל וכל את הטענות כי התנהלותם של נתניהו ובני הזוג אלוביץ' הייתה פלילית. בחקירה הנגדית של פילבר ינסו הסנגורים להראות כי ההתנהלות בענייניה של בזק, של נתניהו ושל אלוביץ', היו מטעמים מקצועיים ובהתאם לגורמי מקצוע שונים.

 *** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.