פילבר לאלוביץ': הייתה לי הנחיה לטפל בך כמו שצריך

עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, שהיה ראש המטה של בנימין נתניהו ואיש אמונו, התחדשה היום • בעקבות סתירות בין עדותו במשטרה לעדותו בבית המשפט, הוגשו בהסכמת ההגנה כל הודעותיו של פילבר • פילבר: הסרתי סעיף בהסכם בזק-yes בשל לחץ לאשר את המיזוג • על יום הבחירות ב-2015: נתניהו חשש שהוא עומד להפסיד

שלמה פילבר על דוכן העדים היום / צילום: אוהד צויגנברג
שלמה פילבר על דוכן העדים היום / צילום: אוהד צויגנברג

עדותו של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, במשפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני הזוג איריס ושאול אלוביץ', התחדשה הבוקר (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

נתניהו התייצב לשמוע את עדותו של פילבר לאחר שנכח גם ביום העדות הראשון. הוא נשאר עד השעה 11 ואז עזב את בית המשפט. שאול אלוביץ' נוכח גם הוא בדיון.

העדות הראשית של פילבר תימשך כ-9 ישיבות, ואחריה תתקיים חקירה נגדית.

הדיון הסתיים בשעה 15:30. 

בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' בבית המשפט היום / צילום: אוהד צויגנברג
 בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' בבית המשפט היום / צילום: אוהד צויגנברג

15:30
פילבר: העברתי מעטפה עם ניתוח סיקור לאלוביץ'

פילבר העיד כי בזמן שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, היועץ המדיני של נתניהו, יונתן שכטר, ביקש ממנו להעביר מעטפה לשאול אלוביץ'. המעטפה כללה שלושה עמודים ונשאה את הכותרת "מאמרי דעות וואלה".

"לא שאלתי שאלות. ככה מתנהלים. הוא נותן לי מעטפה, התבקשתי לעשות שליחות", אמר פילבר בבית המשפט.

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה את פילבר מה הוא ראה שפתח, והוא השיב: "הסוגיה שקראתי בחטף. הטיה תקשורתית. המסמך מתאר סקירה, מאמרים של 'מעריב', וואלה. כמה חיוביים, כמה שליליים לראש הממשלה".

פילבר ציין כי כל סוגיית העוינות התקשורתית הייתה אישיו אצל נתניהו, "גם במינוי שלי. גם ברמת המדיניות". פילבר אמר כי לא היה מדובר בבקשה חריגה מבחינתו.

15:25
פילבר על יום הבחירות ב-2015: נתניהו חשש שהוא עומד להפסיד

התובעת, עו"ד תירוש, סיימה את החקירה בעניין ההטבות הרגולטוריות הנטענות בפרשה 4000 ועברה לחקור על זווית אחרת הקשורה לתיק 4000 - החשיבות של אתר וואלה בעיני נתניהו.

פילבר תיאר בעדותו כי נאמר לו - הוא חושב שעל-ידי היועץ של נתניהו שי חייק - כי "הייתה אמירה כללית שוואלה הוא מאוזן יותר. יותר קל לנו לדבר איתו. כמו 'ישראל היום'. בניגוד ל-ynet ואחרים שהיו עוינים. רוב גופי התקשורת היו נגדנו, אבל שני הגופים האלה (וואלה ו'ישראל היום') היו יותר אובייקטיבים, שאפשר להכניס ידיעה או תגובה". על ynet אמר פילבר כי הוא נחשב ל"סמן הקיצוני - אתר שיעשה כל מה שאפשרי להכפיש".

פילבר העיד על יום הבחירות בשנת 2015, אז ניהל את הקמפיין עבור הליכוד. "נתניהו היה פסימי", העיד, וסיפר כי שוחח עמו פעמים רבות לאורך היום. "בדיעבד שמעתי מאנשים שלקראת הצהריים הוא חשש שהוא הולך להפסיד".

פילבר סיפר על הרקע להפצת סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות" שפרסם נתניהו. "זה היה תהליך, לא רגע. שכשאין לך מה להפסיד, אתה עושה מה שצריך ובסוף מנצח", אמר.

לדבריו, "מיום שלישי התחלנו לנהל קמפיין הפחדה, בידול, קמפיין שעבד סביב 'אנחנו והם'. מרגע שהבנתי שהמומנטום שלילי, הפעלנו הרבה מאוד שיחות המלצה שכוונו לקהל של הליכוד". 

13:30
פילבר: הסרתי סעיף בהסכם בזק-yes בשל לחץ לאשר את המיזוג

האם הוסר סעיף מהסכם בזק-yes משיקולים מקצועיים? פילבר נשאל על-ידי התובעת, עו"ד תירוש, על הסרת סעיף שהיה במקור בטיוטת הסכם העברת מיזוג בזק-yes, שהלשכה המשפטית ביקשה להכניס.

לפי כתב האישום, בשל דרישות אנשי בזק, פילבר הביא לכך שמנוסח הסכם מיזוג בזק-yes הוסר סעיף המאפשר לנקוט אמצעי אכיפה נגד בזק בקשר למהלך של מימוש אופציה לרכישת מניות yes. מימוש המהלך בוצע לפני האישור ממשרד התקשורת בד-בבד עם אישורה של עסקת בזק-yes, והביא לכך שבזק החזיקה ב-58.4% ממניות yes במקום 49.8% והפכה לבעלת השליטה בה.

פילבר נשאל למה ביקש להסיר את הסעיף, והשיב: "זה היה מעיקרו מתוך האילוץ שפעלתי לאשר את המיזוג. לא עצמתי עיניים. למדתי את הנושא וניסיתי להתמודד איתו. בהחלט על בסיס לחץ של קמיר ובזק". בהמשך הוסיף: "מבחינתי זה היה אילוץ. הייתי צריך לפתור את הסוגיות. לקחתי סיכון גדול מדי".

פילבר גם העיד כי לא שאל את הגורמים המקצועיים ולא התייעץ עם עורכות הדין בלשכה המשפטית אלא עם קמיר והמשנה שלו מימון שמילה. "קיבלתי החלטה עם עצמי מתוך מערכת ההחלטות והאילוצים שלי". עוד אמר פילבר כי "לא התכוונו לוותר להם על ההפרה אלא לשמור על האופציה".

בזק דרשה מפילבר להסיר את הסעיף בשל תנאים שהציב דריקטוריון בזק למיזוג ללא כל סייג. "אלי קמיר אמר לי - אני חושב שאם האישור יבוא עם דיסקליימר, אז הליך המיזוג לא יאושר", אמר פילבר.

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', טען בנקודה זו, וגם מספר פעמים במהלך היום, כי התביעה מציגה עובדות באופן חלק. "מציגים מצג כאילו הסעיף ירד והתפוגג. יש להציג את המזכר המלא מה קרה אחרי שהסעיף ירד. זו שיטה שאנחנו מכירים. הצגת התמונה החלקית".

על ההתנהלות בין פילבר לבין קמיר שהיה חלק מגוף מפוקח של משרד התקשורת, אמר פילבר: "קמיר היה אגרסיבי, ואני הרבה פחות תקיף". פילבר הוסיף כי  הואהתבקש לקדם את המיזוג בשיחה הראשונה עם ראש הממשלה. "רציתי להראות שאני מביא את התוצאה", והוסיף כי זה היה המרכיב הדומיננטי. מבחינת הזמנים הוא תיאר "שוט גודל" על "הסוסים העצלים" במשרד התקשורת, כדי לקדם את מיזוג בזק-yes.

פילבר תיאר כי הוא פעל בתפקידו כמנכ"ל בשני קווים: הראשון, מה שראש הממשלה הנחה - להגיע להסכמות עם בזק ולא לפגוע בתחרות.  בהמשך תיאר לגבי פעילותו במיזוג בזק=yes:  "אירוע כזה לא חזר על עצמו בהמשך התפקיד".

על החקירה במשטרה אמר פילבר: "היטלטלתי - בין זה שהייתי אידיוט, טעיתי וכשלתי, מול הרצון להסביר לחוקרים איך פעלתי בצורה עניינית ומקצועית כמי שאחראי על שוק התקשורת".

11:50
פילבר: סמנכ"ל משרד התקשורת הרן לבאות הביע טרוניה אבל קיבל את דין המנכ"ל

הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה של משרד התקשורת, היה אחד הגורמים המקצועיים שביקשו להתנות את מיזוג בזק-yes בתנאים שיקדמו את רפורמת השוק הסיטונאי לפתיחת התחרות בשוק התקשורת. גם לבאות וגם המנכ"ל הקודם אבי ברגר החזיקו בעמדה זו.

"הרן היה נושא הדגל של המאבק והגישה הלעומתית בנושא הרפורמה הסיטונאית", אמר פילבר בעדותו. "הוא ואבי ברגר (המנכ"ל הקודם- נ.ש.). הרן היה מפקד הסיירת במובן זה".

פילבר אמר כי הוא הטיל פצצה על ההנהלה של משרד התקשורת עם כניסתו לתפקיד. "אמרתי בשיחה הראשונה שאנחנו משנים את הכיוון של הספינה - שם התחילו ניצני המרד". פילבר הוסיף כי מבחינתו של לבאות, הוא רצה "להיכנס בבזק, ואני (באתי) לפתור בעיות".

פילבר סיפר כי הבין שאפשר להתמודד עם הטיעונים המקצועיים של לבאות. "הוא רצה להגן על אינטרסים בשוק הסיטונאי", העיד. "ראיתי שיש דרך אחרת לדאוג לאינטרסים אלה, וקיבלתי החלטה להפריד את הדברים", הסביר פילבר.

"אני לא הסכמתי לקבל שורות תחתונות מהעובדים אלא להבין את הסוגיה. התנאים שהציג לי לבאות לא היו קשורים למיזוג אלא ניסיון לנצל הזדמנות. אמר לי שהסוגיות לא קריטיות לעכשיו, והביע טרוניה. הוא יודע להביע את זעמו, הוא ג'ינג'י.

"ניצני המרד הלכו והחמירו. עד שהרן נאלץ להתפטר, כי התגלה שהוא היה חפרפרת של אחת החברות. הוא מאוד מוחצן. ג'ינגי' עצבני. הוא קיבל את דין המנכ"ל".

פילבר: היועמ"שית נויפלד לא הייתה מרוצה מהוויתור על התנאים למיזוג

פילבר תיאר בעדותו את התנהלות הלשכה המשפטית של משרד התקשורת כאשר קידם את מיזוג בזק-yes. "הלשכה המשפטית אוהבת רשתות ביטחון, שלייקסים, אבל קיבלו את עמדתי".

פילבר הוסיף כי הוא בהשכלתו משפטן ובעל הרבה שנות ניסיון מול לשכות משפטיות. "אני מכיר את הקונפליקטים בין קובעי המדיניות לבין המשפטנים. אם אתה רוצה לקדם משהו - אתה מותח את החבל לכיוון השני ורואה איפה יכול לקבל ויתורים מהיועצים".

"בסוף אני לוקח את ההחלטות" הבהיר פילבר. "אני מתייעץ עם היועצת המשפטית אבל בודק את הגבולות. לא בניגוד לעמדתה. אני אומר שאני עושה. יועצים משפטיים אף פעם לא מרוצים. היא (עו"ד דנה נויפלד, יועמ"שית משרג התקשורת דאז) הייתה פחות מרוצה".

התובעת שאלה את פילבר על הנוהג להעביר מסמכים פנימיים לבזק ללא ידיעת גורמי משרד התקשורת. פילבר השיב כי לחברות אחרות העביר "הרבה פחות אם בכלל". וכי במקרה של בזק "זה היה הרבה יותר דומיננטי. עבדתי איתם בשיתוף פעולה ובניתי איתם מערכת יחסים".

הדיון יצא להפסקה.

10:30
"נתניהו ביקש שאסיים את המיזוג. מבחינתי אני צריך לסיים אותו"

פילבר אמר בעדותו כי היו שלושה נושאים שהוא צריך לטפל בהם במשרד התקשורת, ועם זה הוא יצא לדרך. "ראש הממשלה אמר לי את שלוש הסוגיות - אני מניח שהן כולן בקונטקס אחד. תטפל בבעיות. ההבנה שלי הייתה שאני צריך לפתור את הבעיות (של בזק)".

פילבר תיאר את הפגישה הראשונה שלו עם שאול אלוביץ' ביוני 2015: "לא הכרתי אותו לפני כן. הפגישה בחלקה הקצר הייתה בארבע עיניים. אחר-כך היועצת נכנסה ורשמה פרוטוקול מסודר".

על החלק הראשון בארבע עיניים סיפר פילבר כי דיברו על "לטפל במענות ובסוגיות. הדגשתי בחקירה שלא נתתי לו שום תשובה אופרטיבית. אני בא עם רצון טוב - אנחנו נטפל בבעיות. ניתן את האוזן הקשבת. השתמשתי בפגישה עם ראש הממשלה. אמרתי שדיברתי איתו. אמרתי שקיבלתי את ההנחיה שלו (נתניהו)".

התובעת, עו"ד תירוש: "למה השיח היה בארבע עיניים?"
פילבר: "לא אגיד ליד עדי (היועצת המקצועית) - דיברתי עם ראש הממשלה, והוא ביקש ממני. ויש גם את האינטראקציה הבין-אישית. הגישה שלי הייתה שאני צריך להסתכל בלבן שבעיניים וליצור את האמון והקשר האישי. העובדה שאני בא עם גב רחב של שר שהוא גם ראש הממשלה - אמור לשדר את המסר.

"ברגע שראש הממשלה אמר לי שאלוביץ' דיבר איתו, הבנתי שיש ביניהם קשר. ראש הממשלה נתן לי אור ירוק לטפל בצורה אוהדת בבעיות. זה בא על רקע גישה לעומתית של המשרד".

התובעת: "למה לא הרגשת לדבר פתוח מול עדי היועצת המקצועית?"
פילבר: "חלק ממערכת היחסים ביני לנתניהו בנויה על דיסקרטיות ונאמנות. אני לא מספר לכל העולם מה אני מדבר איתו, מה התוכניות. לא קיבלתי הוראות פליליות או אסורות מבחינתי. אחר-כך אמרתי את זה לחלק מעובדי המשרד".

התובעת הקריאה מתוך העימות של פילבר עם אלוביץ': "פעם ראשונה בחיי שפגשתי אותך פנים מול פנים. הרגשתי מספיק קרוב וחבר, כי הייתה לי הנחיה לטפל בך כמו שצריך, וזה מה שעשיתי".

פילבר: אמרתי לאלוביץ' שבנושא המחירים לא יהיה שינוי

התובעת: "כמה עלה בפגישה הזו נושא המיזוג?"
פילבר: "עלה בוודאות. זה גם נרשם בסיכום הדיון. אמרתי לו שאנחנו נטפל במיזוג ובשוק הסיטונאי, אמרתי לאלוביץ' שבנושא המחירים לא יהיה שינוי. הבדיקה שהתבקשתי לבדוק על-ידי ראש הממשלה, והתברר שעשו מניפולציות במחירים. הגעתי למסקנה שכעת בלתי אפשרי לעשות משהו בנושא הזה. זה חלק מהכנות והפתיחות ויחסי האמון, שמתי את זה על השולחן. ראש הממשלה ביקש לבדוק, אבל אם לא יהיו, לא נשנה את זה.

"ראש הממשלה ביקש שאסיים את המיזוג (בין בזק ל-yes), מבחינתי אני צריך לסיים אותו. אם לא היה את הבקשה האישית, אז הייתי מנסה לדחות את זה. למרות שבהמשך, לא באותו הרגע הבנתי שהמשרד יוצא משלוותו כדי לעמוד בלוח זמנים שהחברות מבקשות".

9:55
אמרות העד בחקירה הוגשו לאור שינוי בגרסה של פילבר

בעקבות שינוי בין עדותו במשטרה לעדות בבית המשפט, הוגשו בהסכמת ההגנה כל הודעותיו של פילבר. התובעת תירוש אמרה: "העד אומנם מאשר את הדברים, אבל לצד זאת מוסיף דברים אחרים, הסברים נוספים שיש בהם ליצור תמונה שונה. חשוב שהדברים יהיו בפני בית משפט".

עו"ד תירוש ציינה כי ייתכן שבהמשך התביעה תבקש להעדיף את הנאמר על פני העדות בבית המשפט, בנקודות מסוימות. עורך דינו של נתניהו, בעז בן-צור, התרעם על אופן החקירה של התובעת, המעמתת את פילבר עם אמירותיו במשטרה לאחר שהוא לא חוזר עליהן בבית המשפט. "מקריאים לו, והוא מאשר", אמר. התובעת השיבה לו: "אם משהו לא אמת - העד יגיד את עדותו ואת האמת בלבד. שאלתי שאלה פתוחה".

9:40
הפגישה של פילבר עם אלי קמיר

הדיון נפתח בנושא הפגישה של פילבר עם אלי קמיר, היועץ של בזק, עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת. הפגישה נערכה במוצאי שבת בביתו של קמיר. התובעת, עו"ד תירוש, הציגה את אמירותיו של פילבר בעימות שנערך בחקירה מול קמיר: "זו הייתה הפגישה הכי משמעותית אצלך בקריית אונו. אני מייצג את העניינים של שאול אלוביץ'. נתניהו אמר לי יש לשאול (אלוביץ') הרבה בעיות - טפל בהם. אני באתי בשליחות של ראש הממשלה. זו 'ברית של גנבים'. היה ברור לנו שאנחנו שליחים של שני אנשים. הנושא המרכזי היה שחייבים לגמור את המיזוג. אני העברתי לך את העניין שזה מה ששאול מצפה. זה היה הפתיח לכל הפגישות שלנו. אתה אמרת לי 'שאול וביבי חברים'. אמרת לי בצורה ברורה. השבתי - כן אני יודע, ראש הממשלה אמר לי לטפל".

בעימות המשיך פילבר והסביר: "אחרת מנכ"ל משרד התקשורת לא הולך להיפגש עם לוביסט במוצאי שבת על חשבון הזמן היחיד שיש לו להיות עם המשפחה. לא עשיתי את זה עם אף אחד אחר".

פילבר אישר את אמירותיו בדיון והסביר: "הפגישה הזו הייתה הבסיס ליחסים שלנו בהמשך: שנינו הבנו - הוא הנציג של קבוצת בזק. אני נציג שר התקשורת (נתניהו). רוב הפגישות היו בבתי קפה, שיחות טלפון ואצלו במשרד. לא פורמליות".

פילבר אמר על התחושה שהגיע לעימות עם קמיר: "זה משקף באופן כללי את ה'סטייט אוף מיינד' בפגישה. אני מגיע לעימות בתחושה טעונה וכועסת".

פילבר: עדות מרכזית 

עדותו של פילבר, שהיה ראש המטה של נתניהו ואיש אמונו, נחשבת למרכזית בתיק 4000, לצד עדותו של עד המדינה ניר חפץ ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה.

ביום הראשון לעדותו העיד פילבר על "שיחת ההנחיה" - מפגש עם נתניהו המתואר בכתב האישום, במהלכו הנחה אותו נתניהו, בסוף השיחה, למתן את ירידות המחירים לבזק במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי ולסיים את עסקת בזק-yes. פילבר גם העיד כי להבנתו, הבקשה של נתניהו בנוגע לבזק, הייתה בשל בקשתו של אלוביץ'. פילבר גם ציין כי החוקרים היו חדורי מטרה וסירבו לשמוע על המורכבות של הסיטואציות.

המשך החקירה יתמקד בפעולות של פילבר במשרד התקשורת מול הגורמים המקצועיים במשרד ומול בזק ואלוביץ', לאחר הנחייתו של נתניהו.

פילבר אמור לבסס לתביעה את עבירת השוחד בתיק 4000, בכך שפעל, לטענת התביעה, כדי להיטיב עם בזק על-פי בקשתו של נתניהו. עדותו עוסקת בטיפול בענייניה של בזק במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת בנושאים שהיו בעלי ערך כלכלי רב עבור אלוביץ'. העדות נועדה להוכיח כי נתניהו הפעיל את סמכויותיו כשר התקשורת כדי להיטיב עם בזק, בתמורה להטיית הסיקור באתר וואלה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

לפי כתב האישום, פילבר קיים ערוץ חשאי מול אנשי בזק ואלוביץ' לקידום עסקת בזק-yes ונושאים נוספים ופעל להוצאת העסקה לפועל ללא תנאים לאחר שבזק התעקשה על כך, תוך עמידה בלוח זמנים שהיה חשוב לאלוביץ'.

ההגנה דוחה מכל וכל את הטענות כי התנהלותם של נתניהו ובני הזוג אלוביץ' הייתה פלילית. בחקירה הנגדית של פילבר ינסו הסנגורים להראות כי ההתנהלות בענייניה של בזק, של נתניהו ושל אלוביץ' היו מטעמים מקצועיים ובהתאם לגורמי מקצוע שונים.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.