פועלים חוששים ודחיית עבודות: השלכות גל הטרור על ענף הבנייה

השלכות המתיחות הביטחונית מורגשות היטב בענף הבנייה והשיפוצים: עבודות נדחות או מבוטלות, והעובדים מהשטחים נשארים בבית • בענף זועמים על ראשי הערים: "עצירת הבנייה – צעד פופוליסטי; אין בזה שום היגיון"

פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock
פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock

סדרת הפיגועים הנוראה שפקדה את ישראל בימים האחרונים הביאה לנקיטת צעדים שונים, הן מצד הממשלה וצה"ל והן מצד ראשי ערים ורשויות מקומיות. ענף הבנייה הושפע מהצעדים הללו ישירות: ראשית, מההחלטה על בידוק קפדני במחסומים בכניסה לישראל מהשטחים, ועל איסור כניסת פועלים פלסטינים לעבודה ביישובי יהודה ושומרון; שנית, מהחלטתם העצמאית של כמה מראשי הערים בישראל, שלא לאפשר כניסה של פועלים לתחומיהן, או לכל הפחות להגביל את עבודתם. מהלכים כאלו מורגשים בשטח מייד.

"אומנם לא הוטל סגר, אבל היה בידוק נרחב יותר, ולחץ רב יותר בכניסות לישראל, לכן פועלים רבים שעובדים איתי התעכבו בהגעה לעבודה הבוקר", מספר קבלן השיפוצים וחבר הנהלת התאחדות קבלני השיפוצים, רן כהן, ומפתיע: "עובדים מפחדים להגיע. יש לי צוות שאני עובד איתו כבר 18 שנים, והם לא הגיעו היום לעבודה באחת השכונות בירושלים, הם מפחדים מנקמה.

"מצד שני, יש גם עבודות שבוטלו על ידי הלקוחות, כמובן, בעיקר ביישובי עוטף ירושלים - גם לי וגם לשיפוצניקים אחרים שאני מכיר נעצרה העבודה שם. שיפוץ של חדר אמבט שאני מבצע באחד היישובים בעוטף נעצר ונדחה, כי בעלי הבית לא רצו שייכנסו אליהם פועלים פלסטיניים. הם כבר קנו את הקרמיקה, חתמו על הסכם העבודה, הקציתי עובדים לעניים - ועכשיו ביקשו לעכב. הפגיעה מורגשת משני הצדדים, כולם מפחדים היום".

"כבר אתמול בערב התקשרו מעיריית ראשון לציון וביקשו לסגור מכל פעילות את אתר הבנייה שלנו, שבו אנחנו מקימים עבור העירייה את מעונות הסטודנטים", מספר עידו פדלון, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת שפונדר פדלון. "הייתה אמורה להיות לנו היום ביקורת אינטגרציה של כיבוי אש, שאנחנו מחכים לה כבר חודש - וגם זה בוטל. זו פאניקה מוחלטת.

עידו פדלון, בעלים ומנכ''ל משותף של קבוצת שפונדר פדלון / צילום: ירון מינץ
 עידו פדלון, בעלים ומנכ''ל משותף של קבוצת שפונדר פדלון / צילום: ירון מינץ

"באתר שלנו באלקנה ביהודה ושומרון הקב"ט הודיע שאין כניסה לעובדים מהשטחים עד ליום שני, בהנחיית הצבא. בבוקר סמנכ"ל התפעול שלנו עדכן אותי שחלק גדול מערביי ישראל העובדים אצלנו לא הגיעו, מפחד לפעולות נקם. האתרים כמעט מושבתים. אני גם בונה בימים אלו את הבית הפרטי שלי, ושכנים התקשרו וביקשו לעצור פעילות. זו אווירה נוראית".

יום האדמה מגביר את המתיחות

כידוע, היום חל יום האדמה, אשר בשילוב הפיגועים הרצחניים של הימים האחרונים הוביל להגבלות השונות. כהן טוען כי אם ההגבלות יימשכו יום אחד, הפגיעה בו תהיה נקודתית בלבד - אך אם אלו יימשכו, ההשפעה תורגש היטב.

"המצב עדיין לא מגיע לכדי עצירת עבודות", הוא מספר. "עדיין לא הקפאתי לגמרי פרויקטים, למעט אלו שמושהים מצד הלקוח. אני משתדל להראות נוכחות בכל מקום. העצירה היום היא לא מכה רצינית, הפגיעה מינימלית. יום אחד לפה או לשם לא משפיע עליי מהותית, בעיקר כי אנחנו עומדים בדרך כלל בזמנים ואפילו מקדימים את הלו"ז. אם זה יימשך לכמה ימים, בהחלט ניפגע מזה, וצריך לזכור שקבלנים קטנים מרגישים את ההשפעה הזו הרבה יותר, גם כשמדובר בעצירה של יום אחד בלבד.

"בשנים האחרונות לא הייתה סיטואציה כזו, היה יחסית רגוע. אני מתורגל במצבים כאלו, כי אני כבר 20 שנה במקצוע, ועובד עם אותם אנשים לאורך אותם שנים - עובדים טובים, שבסך הכול רוצים להתפרנס. צריך לזכור שכל העובדים שלי הם ערביי השטחים, אין חבר'ה יהודים בענף שרוצים ומסוגלים לעבוד בעבודה הזאת".

"אני מקווה שיהיה מדובר ביום־יומיים בלבד של עצירה, וכך נוכל להדביק את הפער", אומר פדלון. "זה מדכא, ומהווה מכה מוראלית, אבל נעבוד עוד שעתיים בימים שאחרי, ונגשר על כך. אבל אם זה יהיה כמו לפני שנה, סביב אירועי 'שומר חומות', זה לא יהיה פשוט. מדובר בנזק כספי שמתחיל בתקורות האתר, ממשיך לאובדן הכנסות ומתגלגל לפיצויים - זה יכול להגיע לנזק של מיליארדים.

יום הוא יום חריג יותר, בגלל יום האדמה, ובשבת הרמדאן - אלו ימים חריגים של מתיחת גבולות אבל הצהרות ראשי הערים הן כדור שלג שאסור שיתחיל להתגלגל. מדובר בצעד פופוליסטי שאין בו שום היגיון. מפגע שסגרת לו את אתר הבנייה - רק נתת לו לגיטימציה לפגע, יש לו יום פנוי. פעולות הסגירה משדרות מצוקה, וזה פוגע בסוף במי שלא קשור לעניין. זה מיותר".

"תעסוקת פלסטינים מפחיתה את הטרור, לא מגבירה אותו"

מכל רחבי ענף הבנייה התקבלו לאורך הבוקר תגובות זועמות, בעיקר סביב מהלכיהם של ראשי הרשויות. מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר כי "בענף הבנייה והתשתיות הישראלי מועסקים עובדים ישראלים, זרים ופלסטינים, זה לצד זה. בניגוד לשוהים בלתי חוקיים, שאסור בשום אופן להעסיק בישראל, העובדים הפלסטינאים הרשאים לעבוד בענף הבנייה והתשתיות נבחנים במסרקות על ידי מערכת הביטחון לפני קבלת אישור העבודה. אלה עובדים מיומנים שמגיעים בכל יום לעבודה בישראל כדי להתפרנס. העבר מלמד שהתעסוקה של הפלסטינים מפחיתה את הטרור ולא מגבירה אותו".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים בישראל: "זוהי החלטה בשליפה מהמותן, טעות כפולה ומכופלת: ראשית, היא מהווה פגיעה קשה בענף הבנייה, הסובל בלאו הכי מקשיים גדולים. שנית, זו פגיעה שלא לצורך ברבבות עובדים מהשטחים המגיעים בשביל לעבוד ולפרנס את משפחתם, לא כדי לפגע. דווקא פעולת ענישה קולקטיבית שכזו עלולה לגרום למקצתם לשנות כיוון לטרור".

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב: "החל מהבוקר קבלני שיפוצים רבים מדווחים על עובדים פלסטינים שביקשו לא להגיע לעבודה היום, ומנגד ישנה עלייה של יותר מ־200 אחוזים בפניות להתאחדות, בכל הנוגע לעובדים פלסטינים ולהגעתם לשיפוץ בבית הלקוח. אנחנו נמצאים רגע לפני חג הפסח, ואנחנו צופים עיכובים במסירת עבודות לקראתו".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז: "לאחר כל הטלטלות שענף הבנייה עבר בשנים האחרונות, לעצור את העבודה באתרי הבנייה תוביל לפגיעה אנושה בהתקדמות העבודה. עצירה מוחלטת של הפעילות בערים שונות תוביל בהכרח להארכה נוספת של הבנייה והמשך האמרת מחירי הדירות".