לא רק בהייטק: גם התאחדות התעשיינים מכינה חבילת קליטה לעולים פוטנציאלים מאוקראינה

במסגרת התוכנית, "תעשייה מעודדת עלייה", ימופו צורכי התעשייה הישראלית ובהתאם כישורי העולים החדשים, שלהם יוצעו המשרות עוד טרם הגעתם לישראל

עולים חדשים נוחתים מאוקראינה, לפני כחודש / צילום: סיוון שחור, לע''מ
עולים חדשים נוחתים מאוקראינה, לפני כחודש / צילום: סיוון שחור, לע''מ

במצב של מחסור כרוני בעובדים במשק, ובשעה שחברות ההייטק מחזרות אחרי עובדים פוטנציאלים מקרב העולים מאוקראינה, רוסיה בלארוס ומולדובה, התאחדות התעשיינים כבר רקמה שיתוף-פעולה עם ארגון אופק ישראלי לקליטת עולים בתעשייה. במסגרת התוכנית, "תעשייה מעודדת עלייה", ימופו צורכי התעשייה הישראלית ובהתאם כישורי העולים החדשים, שלהם יוצעו המשרות עוד טרם הגעתם לישראל.

את התוכנית מקדם בהתאחדות אגף חינוך, הכשרה ותעסוקה, יחד עם "אופק ישראלי", החברה הלאומית לעידוד עלייה (חל"צ). אופק ישראלי מפעילה עבור הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה פעילויות שונות לעידוד עלייה באחד עשר מדינות עבור זכאים מכוח חוק השבות.

לשם קליטת העובדים בתעשייה הישראלית באופן מהיר ויעיל, הוכן נוהל חירום מקוצר הכולל מיפוי מהיר ועדכני של המשרות הפנויות בתעשייה ובהייטק לצד תהליך איתור וקליטה מהיר. כל עולה ילווה על ידי מנטור מטעם המעסיק, דובר שפת האם של העולה, שילווה את העולה בהיבטים המקצועיים והיבטים נוספים הנוגעים להסתגלות בחיי הקהילה.

לפי סקר שערכה ההתאחדות, חסרים במיוחד מפעילי מכונה, הנדסאים, מהנדסים, חשמלאים, מסגרים ורתכים. 32% מכוח-האדם החסר הם מהנדסים והנדסאים. בהתאם למקצועות של העולים ולפוטנציאל ההעסקה, תיעשה התאמה לעולה במקביל לקבלת סל קליטה, ותוך שבועיים מעלייתו יוכל העולה להתחיל לעבוד במפעל בליווי מנטור, במקביל להכשרה מפעלית ולימודי עברית. התוכנית מיועדת להימשך שנה, מרגע קליטת העולה לחברה המעסיקה.

במסגרת שיתוף-הפעולה, בהתאחדות התעשיינים ובאופק ישראלי מקדמים בימים אלו כנסי חירום בשיתוף הרשויות המקומיות, במטרה לגייס כוח משותף להשמה מהירה של העולים בשטח. בנוסף הוציאה ההתאחדות סקר משרות בתעשייה על מנת לבחון את הביקושים הגיאוגרפיים אשר יקל על קידום התעסוקה לעולים.

לדברי יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, "כתעשייה אנחנו זוכרים את שנות התשעים כשנות הרנסנס. העלייה הקפיצה את התעשייה הישראלית: הגיעו אנשי מקצוע מצוינים שמילאו את השורות של האנשים שמדינת ישראל לא מצליחה להכשיר בחינוך טכנולוגי.

מצד שני כולנו יודעים שחלק מתהליכי קליטת העלייה היו לא מעט בעיות ואנשים הלכו לאיבוד, והפעם נעשה את זה אחרת.

"העולים יכולים לתת לנו פתרונות למחסור בעובדים וגם לתרום לחברה בישראל. יש לא מעט יהודים שחיים במדינות בריה"מ לשעבר שמתלבטים אם כדאי לעלות ותקופות מלחמה נותנות להם עוד סיבה לעלות. זו הזדמנות שלנו לקלוט עלייה ולהגדיל את מספר התושבים במדינת ישראל. אבל כדי שזה יעבוד נכון אנחנו יוצרים חבילה מוכנה מראש, שמי שמעוניין לעלות יוכל לדעת מראש לאן הוא מגיע, איפה הוא הולך לגור, מה תהיה סביבת העבודה שלו. זה יוצר ביטחון אצל אחד שיושב על המזוודות.

"לאנשים שיש להם הכשרה, המשכורות הן הרבה יותר גבוהות מהשכר הממוצע במשק, וזה אטרקטיבי למדינות שבהן השכר הא הרבה יותר נמוך. אדם כזה בונה קריירה וחיים הופך להיות מקור חוזק למשפחה שלו".

דימי אפרצב, יו״ר אופק ישראלי מסר בתגובה כי ״המגזר העסקי בישראל הוא עמוד התווך של הכלכלה והחברה הישראלית לכן להשתתפות פעילה של התעשיינים משמעות מכרעת בהצלחת קליטת העולים. כיו״ר אופק ישראלי לעידוד עלייה לישראל וכראש רשות מקומית אני מצדיע לכל מי שתמך ואומר תודה בשם כל עמיתי ראשי הרשויות״.