כשמשרד התחבורה כל כך חלש, מפעילות התחבורה הציבורית מרוויחות על גבם של הנוסעים

לא רק שחברות האוטובוסים לא נקנסות, הן גם מסובסדות מהמדינה כאילו הנסיעות בוצעו • התחרות על הפעלת התחבורה הציבורית הפכה על פי החשד למרמה - דווקא על גבם של הנוסעים, מי שאמורים לעמוד בראש הפירמידה

תנועת אוטובוסים שעברה מרחוב דיזנגוף לרחוב ריינס / צילום: כדיה לוי
תנועת אוטובוסים שעברה מרחוב דיזנגוף לרחוב ריינס / צילום: כדיה לוי

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה".

בתגובה למדד גלובס ומוביט שפורסם השבוע, הצהיר משרד התחבורה ש-98% מהאוטובוסים יוצאים בזמן מתחנת המוצא, אך משתמשי האוטובוסים מכירים מציאות שונה בתכלית: המתנה מרובה לאוטובוסים מבלי קשר ללוחות הזמנים שמפרסם המשרד. והנה, המשרד מודה בכך שמדובר בנתון שנוצר כתוצאה ממניפולציה שכן חלק מהאוטובוסים יוצאים מתחנת המוצא, אך חוזרים חזרה אליה או מסיימים את הקו מבלי לעצור בתחנות - כל זאת כדי לעמוד בתנאי ההסכם מול משרד התחבורה ולא להקנס על אי ביצוע נסיעות ועל איחורים. כך האוטובוסים, שמופעלים תוך מחסור חמור של 4000 נהגים ונת"צים שלא קיימים או נאכפים, מצליחים לעמוד בזמנים שמודד משרד התחבורה.

לא רק שהחברות לא נקנסות, הן גם מסובסדות מהמדינה כאילו הנסיעות בוצעו. ומה הפלא? משרד התחבורה בודק רק את יציאתן מהתחנה ולא מנטר, בודק ומפרסם את תנועת האוטובוסים כשזמן ההגעה לתחנה הסופית רחוק לעיתים חצי שעה מהזמן המתוכנן.

לצמרת משרד התחבורה היה נוח להפיל את תחלואי התחבורה הציבורית על מינוי שביצעה רגב לראש הרשות לשעבר יעקב נתניהו. מאז שעזב את המשרד לפני יותר מארבעה חודשים לא החל הליך איתור לראש רשות חדש, הנהלת הרשות מחוררת וממלאי מקום ממלאים את מקומם של ממלאי מקום אחרים. הרשות לא משמשת כרגולטור, לא מצליחה להניע תהליכים ומדשדשת במקום. המשרד, שפתח את הפעלת התחבורה הציבורית לתחרות לפני שנים כה רפה וחסר יכולות, עד שהתחרות הפכה על פי החשד למרמה - דווקא על גבם של נוסעי התחבורה הציבורית, מי שאמורים לעמוד בראש הפירמידה.