הקוסמטיקאית שהגיעה לתחום כדי לפרנס את הבנות שלה והמציאה את עצמה מחדש בתקופת הקורונה

דורית יהל קטש, בת 55 מנתניה • גרושה+2 • בעלת דורית קטש קוסמטיקס • "בתקופה הקשה הייתה ירידה של 40% מההכנסה בעסק, זה מאוד משמעותי. אבל בסופו של דבר הצלחתי לעמוד על הרגליים ולפתח את עצמי ואת העסק" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

דורית יהל קטש, בעלת דורית קטש קוסמטיקס / צילום: פרטי
דורית יהל קטש, בעלת דורית קטש קוסמטיקס / צילום: פרטי

ב-17 השנים האחרונות עובדת דורית יהל קטש כקוסמטיקאית פרא רפואית. היא מתעסקת בקוסמטיקה מתקדמת, טיפול אנטי אייג'ינג ונזקי עור (פנים). הקליניקה שלה ממוקמת בשכונת פולג בנתניה. בעברה הייתה דורית מורה במשרד החינוך, היא חינכה ולימדה במשך 20 שנה תלמידי גן חובה וכיתות א', ב'. "את ההסבה לקוסמטיקה עשיתי בעקבות גירושין קשים, וכדי לפרנס את בנותיי שהיו נערות החלטתי ללמוד קוסמטיקה פרא רפואית", מספרת דורית על דרכה לתחום עיסוקה כיום.

"טרום הקורונה נסעתי לכנסים ברחבי העולם לפחות אחת לחודשיים, ארה"ב, המזרח ואירופה. עשיתי הכל כדי להתמקצע ולהישאר בלופ, היה לי חשוב להתחדש כל הזמן ולהביא את הבשורה", היא אומרת "מה שהחל מעסק קטן, נסק. רכשתי לאורך השנים מכשור בשווי מאות אלפי שקלים, והעסק היה בשיאו כשמגפת הקורונה הגיחה לפתע לחיינו", היא משתפת ומוסיפה כי "תקופת הקורונה הביאה עמה המון חרדיות קיומיות".

לדבריה, "בתחילת הקורונה זה הרגיש הרבה יותר חמור, כי אף אחד לא הבין מה קורה וזו הייתה ממש תקופה של אי ודאות, כאילו סוף העולם הגיע. תחום הקוסמטיקה היה מהראשונים להיפגע, שהרי מדובר בענף שמצריך את המפגש פנים מול פנים וגם לא נחשב כתחום 'חיוני'. התחושה הייתה מאוד קשה במיוחד עבורי כאישה שמפרנסת את עצמה ואת בתה לבד. כל התשלומים מסביב גרמו למצוקה של 'איך אסיים את החודש?', 'איך ממשיכים מכאן?' ו'האם יש עתיד למפגש הבלתי אמצעי?' הפחד מאי הידיעה של העתיד לבוא גרמה לאנשים להסתגר בבתים. יחד עם כל ההגבלות, הסגרים והבידודים, יצא שבשלושה חודשים הראשונים לא קיבלת מטופלות בכלל, מה שהוריד את הרמה הכללית של הבית שלנו".

דורית מספרת כי "כל העולם עבר לזום, ואני ניסיתי להמציא את עצמי מחדש, התחלתי לייצר אבחון דרך הוואטסאפ ובווידאו, נערכתי להפעיל מערך משלוחים של המוצרים שלי, בניתי מארזים לבידודים וניסיתי למצוא את הדרך להשאיר את הראש מעל המים. ההתעסקות הבירוקרטית הייתה מורכבת, עד שלא דובר על מענקים, העובדים העצמאיים נאבקו ברמה היום יומית, ראיתי את זה גם בסביבה שלי וכמובן שמעתי על זה בתקשורת".

"מבחינה בנקאית", מסבירה דורית "הייתה בעיה של מינוסים בבנק. היו התחייבויות, הורדות וחיובים קבועים שיורדים בכל מקרה, ללא קשר להכנסות. כתוצאה מהוצאת כספים לתשלומי העסק והבית, יחד עם הירידה בכמות העבודה עקב הביטולים הרבים - נוצר מצב של גירעון גדול. אמנם קיבלנו מענקים אבל בסופו של דבר היה צריך גם להחזיר אותם. בתקופה הקשה הייתה ירידה של 40% מההכנסה בעסק, שזה מאוד משמעותי. אבל בסופו של דבר הצלחתי לעמוד על הרגליים ולפתח את עצמי ואת העסק".

לסיכום היא אומרת כי "השאיפות לעתיד הן להרחיב את העסק, לצאת מהמקום הקטן ולחשוב בגדול ולחשוב גם על הגיל שאצטרך להעסיק אחרות כי אני מתבגרת".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il