החוסן הלאומי בגל הטרור הנוכחי ייקבע על פי חוסנה של משטרת ישראל

הרבה לפני שב"כ וצה"ל, במשבר הנוכחי החוסן הלאומי תלוי בראש ובראשונה ביכולתה של המשטרה לתת תחושת ביטחון - לא רק במצבי חירום, אלא גם בשגרה • המשוואה פשוטה: השקעת משאבים וכוח האדם הנדרש יובילו למשטרה חזקה יותר ובכך, נגביר את תחושת הביטחון ולחיזוק החוסן הלאומי

פיגוע סמוך לנווה דניאל / צילום: דוברות זק''א
פיגוע סמוך לנווה דניאל / צילום: דוברות זק''א

הכותב הוא סמפכ"ל משטרת ישראל לשעבר, ועמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. מיוזמי התוכנית ללימודי התמחות בחוסן לאומי וארגוני בקריה האקדמית אונו

במרץ 2002 שימשתי כסגן מפקד היחידה למשא ומתן במצבי משבר של משטרת ישראל. ערב ליל הסדר, כאשר כל עם ישראל סמוך לשולחן הסדר, לפתע התחיל הביפר לטרטר ללא הפסקה. מהר מאד הבנתי שמשהו חריג מאוד קרה. הקפצתי את היחידה כולה ונסעתי לנתניה. הדרך מיהוד לנתניה נראתה כדרך אין סופית ואת המראות הקשים מהפיגוע במלון פארק לא אשכח לעולם. לא על הפיגוע הנורא ההוא אדבר. אלא על התחושה. באותו חודש "מרץ השחור" אירעו 23 פיגועים ב-27 ימים. מאות נרצחו ונפצעו. תחושת הביטחון האישי, המשפחתי, הקהילתי והחוסן הלאומי עמדו במבחן עצום.

המראות והקולות בימים האחרונים - בסמיכות לא מקרית לפסח, לרמדאן, ליום האדמה - מעוררים את אותה תחושה מאז. אל מול איום הטרור המכה בעורף האזרחי, ניצבת בחזית משטרת ישראל. מאז ומתמיד היה חודש הרמדאן, החודש בו חל גם חג הפסח - תקופה רגישה באופן מיוחד. תקופה בה המשטרה מתוחה עד קצה גבול היכולת. שוטרים שעובדים משמרות כפולות ומשולשות. שוטרים שנדרשים להמשיך לתת שירות ולהילחם בטרור במקביל. אותה משטרה שנהוג לחבוט בה על בסיס יומי - היא אותה משטרה שמשמשת שכפ"צ אנושי מול גלי הטרור ברחובות ישראל.

חוסנה של מדינת ישראל יקבע לא רק על פי חוזקם של הצבא, המוסד והשב"כ עתירי התקציבים והמשאבים, חשובים ככל שיהיו. חוסנה של המדינה - בעת הזו - ייקבע בנראות של המשטרה, בנוכחותה, ביכולתה להגיב בזמן קצר ביותר לכל אירוע בכל מקום. מקומה של המשטרה בסדר היום הלאומי חייב לעלות מדרגה באופן משמעותי! בעת הזו - חוסנם של האזרחים הוא זה שייקבע את יכולתה של המדינה להגיב בשיקול דעת. חוסנם של האזרחים תלוי בראש ובראשונה ביכולתה של המשטרה לתת תחושת ביטחון.

שלושה שוטרים נרצחו בגל הפיגועים האחרון. שוטרים חיסלו את המחבלים בשני פיגועים ואף שילמו על כך בחייהם. חתרו למגע - נלחמו, נפצעו ונהרגו. חוסנה של המשטרה גם הוא עומד למבחן. של המפקדים ושל השוטרים. תחת הנהגתו של המפכ"ל והמפקדים האחרים - שאותם אני מכיר היטב - המשטרה חווה משברים גדולים ( שומר חומות, פגאסוס ועוד), ותמיד מוצאת את הדרך להתקדם קדימה ולהמשיך ולהילחם על איכות חייו של האזרח.

המשוואה פשוטה. לא רק במצב חירום. גם בשגרה. משטרה חזקה, חותרת למגע, שירותית שוות ערך לאיכות חיים טובה יותר. לתחושת ביטחון טובה. ולחוסן קהילתי ולאומי חזק יותר. ואלו - יאפשרו למקבלי ההחלטות לקבל החלטות שקולות ונכונות.