אינטל רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי גרנולייט ב-650 מיליון דולר

אינטל הודיעה רשמית על רכישת הסטארט-אפ שמפתח תוכנה לאופטימיזציה של השימוש במשאבי המחשוב • העובדים צפויים לקבל כ-100 מיליון דולר מתמורת הרכישה • מדובר בניסיון נוסף של ענקית החומרה להיכנס לעולם התוכנה

אסף עזרא וטל סייג, מייסדי גרנולייט / צילום: כדיה לוי
אסף עזרא וטל סייג, מייסדי גרנולייט / צילום: כדיה לוי

למרות כמה ניסיונות עבר לא מוצלחים, אינטל לא מוותרת על עולם התוכנה. היום (ה') הודיעה החברה על רכישה של הסטארט-אפ הישראלי גרנולייט, שיצטרף לחטיבה לתוכנה וטכנולוגיה מתקדמת יעודית, שהוקמה בשנה שעברה. סכום עסקת הרכישה לא נמסר על ידי אינטל אך מוערך ב-650 מיליון דולר.

גרנולייט, שהוקמה על ידי אסף עזרא וטל סייג, בוגרי תלפיות ו-8200, מפתחת תוכנה שעוזרת לחברות להפחית את חשבונות הענן בעזרת אופטימיזציה של השימוש במשאבי המחשוב, בלי לשוב ולכתוב מחדש את הקוד.

גרנולייט נבחרה בדצמבר האחרון לרשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס. החברה הוקמה ב-2018, גייסה מאז 50 מיליון דולר ממשקיעים כמו ממשקיעים כמו רד דוט קפיטל פרטנרס, אינסייט פרטנרס, TLV פרטנרס וחץ ונצ'רס, ומעסיקה כיום כ-125 עובדים. העובדים צפויים ליהנות מהעסקה גם כן עם כ-100 מיליון דולר מהסכום שיוקצה עבורם.

בנוסף, לאור ניסיון העבר של אינטל בקליטת חברות נרכשות בעולם התוכנה, שלעיתים נתקלה בקשיים, גרנולייט צפויה להישאר כארגון אחד בתוך חטיבת התוכנה, מה שיכול לאפשר לבצע ספין-אוף שלה בעתיד, כפי שאינטל עושה כעת עם מובילאיי, שאותה היא מוציאה להנפקה.

אינטל ידועה כענקית חומרה אבל לאורך השנים עשתה כאמור ניסיונות להיכנס לעולמות התוכנה, שלא תמיד הצליחו. מקרה אחד שלא הצליח הוא הרכישה של ריפליי הישראלית (Replay), שעסקה בתחום צילומי ה-360 מעלות באירועי ספורט. הסטארט-אפ שנרכש ב-2016 הפך לחטיבת אינטל ספורטס, שמאז נסגרה. גם הרכישה של חברת אבטחת המידע מקאפי, אותה מכרה אינטל כמה שנים אחר כך, לא נחשבת להצלחה.

תהנה ממאגר הלקוחות של אינטל

עזרא וסייג שירתו יחד ואחרי שחרורם בקיץ 2017 חשבו להקים סטארט-אפ סייבר כמתבקש מיוצאי 8200. הם החלו לעבוד כיזמים בהתמחות בקרן ההשקעות בסייבר YL ונצ'רס ונפגשו עם שורת מנהלי אבטחת מידע בארגונים כדי לשמוע מה הבעיות שמפריעות להם. אלא שמהשיחות עזרא וסייג גילו בעיקר את חוסר היעילות שבה ארגונים מנצלים את משאבי המחשוב, והם החליטו להתמקד בנושא. כך קמה גרנולייט ב-2018.

אחרי שנה וחצי של עבודה, במרץ 2020, השיקה גרנולייט את המוצר - סוכן תוכנה שיושב על שרתי החברה בענן הציבורי או בארגון עצמו ומנהל את סדר הפעולות, כדי לשפר יעילות ולהפחית עלויות. באופן רגיל סדר הפעולות שיבצע השרת נקבע על ידי מערכת ההפעלה, אך זו פועלת באופן גנרי מבלי לנתח את דפוסי העבודה הייחודיים של הארגון הספציפי.

התוכנה של גרנולייט מספקת זמן תגובה מהיר יותר ליישומים לצד צריכה של פחות משאבי מחשוב. גרנולייט מדווחת על הפחתת עלויות של עד 60% בחשבון המחשוב בענן ללא השקעה בפיתוח. בדצמבר אמר עזרא לגלובס כי הכנסות החברה עומדות על מיליוני דולרים.

אחד הקשיים של גרנולייט נבע מכך שהפתרון שלה דורש התקנת סוכן תוכנה בשרתים של הארגון, מה שדורש אמון גדול מצד הלקוחות. זה לא פשוט עבור סטארט-אפ לקבל אמון כזה מצד לקוחות ענק וכאן נכנסה לתמונה אינטל. הקשר של אינטל עם גרנולייט התחיל בסוף 2019, כשגרנוליט הייתה חלק מהמחזור הראשון של אינטל איגנייט, תוכנית ההאצה של אינטל המסייעת להצלחת חברות הנמצאות בשלב מוקדם. מאז אינטל סייעה לגרנולייט בחיבור ללקוחות.

גרנולייט צפויה להמשיך לעבוד עם לקוחות חיצוניים גם אחרי הרכישה וליהנות מהמוניטין וממאגר הלקוחות של אינטל, שיקלו עליה להרחיב את הפעילות. למעשה גרנולייט תמשיך לתמוך בשרתים העובדים על כל סוגי הארכיטקטורות, לא רק של אינטל אלא גם של AMD ו-ARM, מה שמבטא את הגישה הפתוחה שמנסה המנכ"ל פט גלסינגר לאמץ לחברה. גלסינגר שואף שאינטל תייצר גם עבור מפתחי שבבים אחרים ולא רק את השבבים שלה, מה שאפיין אותה בעבר.

"יחד עם אינטל, אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לסייע ללקוחות להוריד עלויות ולשפר ביצועים בצורה משמעותית ביותר", מסר אסף עזרא, מייסד ומנכ"ל גרנולייט. "כחלק מאינטל, גרנולייט תוכל להציע את הפלטפורמה ויכולות האופטימיזציה שלה לקהל לקוחות אפילו גדול יותר ברחבי העולם ולהאיץ ולהרחיב את הפיתוח יחד עם 19 אלף מהנדסי התוכנה של אינטל".

בהודעה נמסר עוד כי הרכישה אמורה להיסגר ברבעון השני של השנה, ונתונה לתנאי סגירה סטנדרטיים.