הסכם היסטורי: ישראל ואיחוד האמירויות הערביות השלימו את המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי בין המדינות

ההסכם יאפשר יבוא מוצרי חקלאות ומזון בפטור מכס מלא •  נפתלי בנט: "זהו רגע חשוב ביחסים בין מדינת ישראל לאמירויות"

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, ושר המדינה לסחר חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר ת'אני אל זאיודי, הכריזו הבוקר (ו'), על סיום המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי מקיף בין המדינות. ההסכם צפוי להיכנס לתוקף לאחר חתימת השרה ברביבאי והשר אל זאיודי ותהליך אישרור בשתי המדינות.

בגלובס פרסמנו בפברואר על התקדמות המגעים בין הצדדים והצפי להשלמת ההסכם בזמן קצר מכרגיל. הדיונים המעשיים החלו בנובמבר האחרון, יותר משנה לאחר החתימה על הסכמי אברהם, שפתחו עידן חדש ביחסים בין המדינות לרבות אלה הכלכליים והמסחריים. הנושא נדון גם בפגישתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ויורש העצר, שייח' מוחמד בן זאיד, באבו דאבי בדצמבר האחרון, שבה סוכם על האצת המגעים לחתימה, וכן בפגישתם במצרים בשבוע שעבר - בה סיכמו המנהיגים על השלמת ההסכם בתוך ימים. הוא צפוי לסייע בהגדלת היקף הסחר הבילטרלי, הרחבת הקשרים הכלכליים בין המדינות ומימוש פוטנציאל הסחר הכלכלי הגדול הטמון בקשרים בין ישראל לאיחוד האמירויות.

זהו הסכם סחר חופשי מלא ראשון, אל מול מדינה ערבית, המתקיים זמן קצר כל כך לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים. לאמירויות הסכמי סחר חופשי מעטים, רק עם מדינות המפרץ ומדינות אפט"א - האירופיות שאינן באיחוד, ההסכם עם ישראל הוא השלישי. מבחינת ישראל החשיבות הגדולה היא בגישור סחר חופשי אל מדינות המפרץ כולן, שוק שכבר בתהליכי פיתוח מהירים בעקבות הסכמי אברהם.

ההסכם כולל בין היתר סוגיות הנוגעות לסחר בסחורות לרבות רגולציה ותקינה, מכס, סחר בשירותים, שת"פ, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני. 95% מהמוצרים הנסחרים בין המדינות כלולים בהסכם ויהיו פטורים ממכס באופן מיידי או הדרגתי: מוצרי. מזון, חקלאות, קוסמטיקה, ציוד רפואי, תרופות ועוד. כלומר הסרת מכסים מלאה על מוצרים הסובלים ממכס גבוה בישראל, שממדינות אחרות נדרשת חקיקה או תקנות ורפורמות כדי להסיר את המכס.

היקף ההטבות ההדדיות על מוצרים אשר הוסכמו בין הצדדים מכסה למעלה מ-95% מספרי המכס של שני הצדדים וכולל בין היתר הורדות מכסים על כמעט כל המוצרים התעשייתיים וכאמור גם במוצרי מזון וחקלאות.

ההסכם גם מקדם את תחום הסחר בשירותים בין המדינות, זאת על ידי הבטחת וודאות רגולטורית בתחומים כגון סחר אלקטרוני, שירותים מקצועיים ועסקיים, שירותי הפצה (סיטונאות וקמעונאות), מחשוב ועוד.

בצד היצוא הישראלי יזכו לפטור מלא מוצרי מזון וחקלאות כמו זרעים, דבש, מיצים, מוצרי בשר ודגים, פרחים וצמחי נוי, ירקות קפואים, תבלינים. במוצרי תעשיה פטור מלא והדרגתי על פני מספר שנים במוצרי כימיקלים, דשנים, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי פלסטיק, מוצרי קרמיקה, מכונות ורכיבים אלקטרונים וציוד רפואי.

כך גם בתחום התכשיטים והיהלומים, אחד מענפי הסחר הבולטים, שכן הבורסה האמירתית ליהלומים היא אחת מהגדולות בעולם.

"רגע חשוב ביחסים בין מדינת ישראל לאמירויות"

בראש המשא ומתן מהצד הישראלי עמד אוהד כהן, ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. כהן אמר בראיון לגלובס כי יתרונו הגדול של ההסכם הוא היותה של האמיריות מרכז סחר עולמי גדול הן לאזור המפרץ ומרכז אסיה והן למזרח הרחוק, היצואנים הישראלים לדבריו יהנו כאן מיתרון של ממש. בהודעת משרד הכלכלה מצוטט כהן: "הצלחנו, תוך זמן קצר, לסיים מו"מ רחב ומקיף עם מדינה שלא היו לנו עמה יחסים כלכליים עד לפני שנה וחצי. הרצון ששני הצדדים הפגינו כדי לסיים את המו"מ במהירות וביעילות, תוך שמירת האינטרסים של שתי המדינות, מוכיח כי מדובר בשותפות ארוכת טווח שתוכל להמשיך, להתפתח ולהתרחב לתחומים נוספים".

בגלובס הרחבנו בשנה וחצי על פוטנציאל הקשר הכלכלי-מסחרי העצום בין המדינות, בין היתר בשל הקירבה הגיאוגרפית והתרבותית בין העמים וכן בשל מאפייניה הייחודיים של איחוד האמירויות, שהינה הכלכלה השנייה בעולם הערבי (אחרי ערב הסעודית) ושוק המייבא בהיקף של מאות מיליארדי דולרים עם משקל גדול למוצרי טכנולוגיה ופתרונות מתקדמים בהם לישראל יש יתרון יחסי.

מאז כינון הסכמי אברהם, יש גידול של ממש בסחר בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל .בשנת 2021 הסחר ההדדי להיקף של כ- 900 מיליון דולר . לבד מיצוא ויבוא הסחורות הפוטנציאל משתרע על פני תחומים רבים לרבות יצוא פתרונות בתחום האנרגיה, הבריאות הדיגיטלית והציוד הרפואי, מים (התפלה \ טיהור \ חיסכון וניהול חכם), פתרונות חקלאיים, פתרונות סייבר, טכנולוגיות בתחום הפינטק ויצוא יהלומים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בירך: "זהו רגע חשוב ביחסים בין מדינת ישראל לאמירויות, היחסים הטובים שכבר נרקמו בין המדינות מקבלים היום חיזוק בדמות הסכם סחר חופשי, שישדרג משמעותית את שיתוף הפעולה הכלכלי לרווחת אזרחי שתי המדינות: יותר מסחר, יותר מקומות עבודה, מוצרים טובים במחירים נמוכים יותר. בפגישתי האחרונה עם יורש העצר, השייח' מחמד בן זאיד, בשארם א-שייח', סיכמנו להאיץ את התהליך ולהביאו לידי סיכום בתוך ימים, וכך היה".

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ההסכם העולה בקנה אחד עם רוח פיסגת הנגב שקבעה שיתוף פעולה רציף, המשכיות בקשר והבאת הישגים מוחשיים שישפרו את חייהם של אזרחי מדינת ישראל ושל עמי האזור.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי סיכמה: "סיום המו"מ הינו אבן דרך משמעותית והיסטורית במערכת היחסים בין המדינות ואנו נמשיך לסייע לקהילת העסקים הישראלית לכונן קשרים מסחריים באיחוד האמירויות באמצעות הסכם הסחר החופשי, הנספחות הכלכלית של המשרד וכלי הסיוע הנוספים שהמשרד מעמיד לרשותם".