אוקראינה: כל אזור קייב שוחרר; ליטא הפסיקה להשתמש בגז רוסי

הכלכלה האוקראינית התכווצה ב-16% ברבעון הראשון של 2022 • טילים רוסיים פגעו בשתי ערים במרכז אוקראינה • לפחות 158 ילדים נהרגו מאז תחילת הפלישה • זלנסקי: הכוחות הרוסיים שנסוגים מקייב משאירים מאחוריהם מוקשים • ליטא הפכה למדינה הראשונה באיחוד האירופי שהפסיקה להשתמש בגז רוסי

תושב של העירייה דמיטריבקה, שליד קייב, בוחן טנק רוסי הרוס. הצבא האוקראיני שיחרר מעל 30 יישובים באזור / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
תושב של העירייה דמיטריבקה, שליד קייב, בוחן טנק רוסי הרוס. הצבא האוקראיני שיחרר מעל 30 יישובים באזור / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

21:50

לפי דיווח של "Interfax Ukraine", המקום שבו תתקיים פגישת נשיא רוסיה פוטין ונשיא אוקראינה זלנסקי תהיה בטורקיה. 

לפי חבר בצוות המו"מ של אוקראינה דויד ארחמיה, נשיא טורקיה ארדואן התקשר אתמול לפוטין ולזלנסקי ונראה כי הוא קיבל אישור לכך שהצדדים מעוניינים לקיים מפגש בעתיד הקרוב. 

21:10

סגנית שר ההגנה האוקראיני אנה מליאר הודיעה היום כי אוקראינה השיגה שליטה בכל השטח שבאזור קייב. "אירפין, בוצ'ה, הוסטומל וכל אזור קייב - שוחרר מהכובש", מליאר כתבה בפייסבוק. 

20:35

משרד האנרגיה של ליטא הודיע הערב שהמדינה הפסיקה להשתמש בגז רוסי - המדינה הראשונה באיחוד האירופי שעושה זאת. "בחיפוש אחר עצמאות אנרגטית מלאה מרוסיה, בתגובה לסחטנות האנרגיה הרוסית באירופה ולמלחמה באוקראינה, ליטא נטשה לחלוטין את הגז הרוסי", אמר המשרד בהצהרה שפורסמה אתר האינטרנט שלו.  ב-2019, כ-63% מהגז הטבעי המיובא של ליטא הגיע מרוסיה.

משרד ההגנה האוקראיני דיווח היום כי כ-17.8 אלף חיילים רוסיים נהרגו ואלפי כלי רכב צבאיים נהרסו מאז שרוסיה פלשה למדינה. 

20:20

4,217 אזרחים אוקראינים חולצו מהיישובים שנמצאים בקו החזית עם המלחמה ברוסיה, כך לפני סגנית ראש הממשלה אולגה סטפנישינה.  

סרטון שעלה הבוקר מראה את מצבה של העירייה בורודיאנקה, אחת מהעיריות ששוחררו על ידי הצבא האוקראיני. הצבא הרוסי השאיר הרס נרחב במקום.

19:00

אוקראינה הודיעה היום כי הצבא שיחרר יותר מ-30 ערים ויישובים באזור קייב מידי הצבא הרוסי. שירותי החירום ביקשו מהתושבים באזורים ששוחררו לשמור על עירונות וציינו כי באחד היישוב נמצאו מעל 1,500 חומרי נפץ. מוקדם יותר היום, נשיא אוקראינה זלנסקי האשים את הצבא הרוסי בכך שהחיילים משאירים בכוונה מוקשים תוך כדי נסיגה. 

17:20

קרבות קשים התחוללו במהלך היום במזרח ובדרום אוקראינה, כך לפי הרשויות. ראש המינהל הצבאי האזורי במחוז דניפרופטרובסק, שנמצא במזרח המדינה, ציין היום כי תקיפות רוסיות שיבשו את פעילות הרכבות באזור וגרמו לשרפה. 

היקף המתים לאחר שהרוסים תקפו בניין ממשלתי בעיר מיקולאייב עלה ללפחות 35, כך לפי מושל האזורי ויטלי קים. המושל ציין כי עבודות החילוץ במקום נמשכות לאחר שטיל רוסי פער חור בבניין שנמצא במרכז העיר. 

10:50

משרד הכלכלה האוקראיני דיווח הבוקר כי הכלכלה האוקראינית התכווצה ב-16% ברבעון הראשון של 2022. על פי הערכות, בכל 2022 הכלכלה האוקראינית צפויה להתכווץ ב-40%.

9:25

לפחות 158 ילדים נהרגו ויותר מ-254 נפצעו מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, כך נמסר הבוקר ממשרד התובע הכללי במדינה.

9:15

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הבוקר כי הכוחות הרוסיים שנוסגים מאזור קייב משאירים מאחוריהם "אסון מוחלט". זלנסקי טען כי הצבא הרוסי משאיר מוקשים ב"כל האזור", כולל סביב בתים וגופות שנשארו במקום. הנשיא הוסיף כי הכוחות הרוסיים אמנם נסוגים באטיות מהאזורים סביב קייב וצ'רניהיב אך עושים זאת באופן ניכר.

הצבא האוקראיני ציין כי הוא שיחרר 29 יישובים באזור קייב וצ'רניהיב מהכיבוש הרוסי. בנוסף, הצבא העריך ש-20% מהכוחות הרוסיים סביב קייב נסוגו. עם זאת, הממשלה האוקראינית ומערכות ביטחון נוספים הזהירו מלחשוב שרוסיה נמצאת בנסיגה.

בנוסף, הצבא האוקראיני אמר כי הוא מנע אתמול 9 תקיפות של הצבא הרוסי, והרס 8 טנקים, 44 כלי רכב משוריינים, 16 כלי רכב נוספים ו-10 מערכות ארטילריה. בפוסט שפורסם בטלגרם, נכתב שחיילים רוסים ניסו לפגוע בתשתיות קריטיות באודסה, אך נכשלו בכך. 

טילים רוסיים פגעו הבוקר בשתי ערים במחוז פולטבה שנמצא במרכז אוקראינה, וגרמו לנזק לתשתיות ולבתי מגורים, כך לפי דיווח של "רויטרס". הטילים פגעו בעיר פולטבה, בירת המחוז, ובקרמנצ'וג, אחת הערים הגדולות באזור. 

ארה"ב תפעל עם בנות בריתה כדי להעביר לאוקראינה טנקים סובייטים, שיעזרו לה לחזק את ההגנה בחבל דונבאס, כך פורסם אמש ב"ניו יורק טיימס". מדובר בפעם הראשונה במלחמה שארה"ב תעזור בהעברת טנקים. בנוסף, ארה"ב הודיעה כי תעביר לאוקראינה 300 מיליון דולר לרכישת ציוד צבאי, שכולל רחפנים, מערכות טילים ושירותי צילומי לוויין מסחריים. 

בכיר סיני במשרד החוץ התייחס הבוקר למלחמת רוסיה-אוקראינה, ואמר כי "סין אינה צד במשבר אוקראינה. אנחנו לא חושבים שהמסחר הרגיל שלנו עם כל מדינה אחרת צריך להיות מושפע. אנחנו מתנגדים לסנקציות, וההשפעות שלהן עלולות להתגלגל לשאר  העולם, ולהוביל למלחמות מטבעות וסחר ולסכן את שרשראות ההובלה, הגלובליזציה ואפילו הסדר הכלכלי העולמי". 

הצלב האדום ינסה היום לחלץ אזרחים ממריופול, זאת לאחר שאתמול הוא נאלץ לבטל את ניסיונות החילוץ. הצלב האדום תיכנן לשלוח אתמול שיירת חילוץ של 54 אוטובוסים וכלי רכב לעיר הנצורה, שלפי הערכות לכודים בה 160 אלף בני אדם. עם זאת, תנאי השטח לא איפשרו את מעבר השיירה והיא בוטלה. 

זלנסקי אמר אתמול כי יותר מ-3,000 בני אדם חולצו בשלום ממריופול. בסך הכל, יותר מ-6,000 אזרחים חולצו ממריופול, מדונצק, מלוהנסק ומזפוריז'יה.