האם הייתה רק תחנת משטרה אחת בעיר ערבית לפני 2009?

נתניהו דייק כשהסביר מה הוא עשה. אבל מה לגבי מה שהיה קודם? בדקנו • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו. "אני פתחתי 11 תחנות משטרה במגזר הערבי, לפני שנכנסתי לתפקיד הייתה אחת“ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
בנימין נתניהו. "אני פתחתי 11 תחנות משטרה במגזר הערבי, לפני שנכנסתי לתפקיד הייתה אחת“ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

מי אחראי ל"אובדן המשילות בנגב"? כשראש האופוזיציה בנימין נתניהו התארח בתוכנית "אולפן חמישי" של ערוץ עכשיו 14, הוא תקף את "חולשת הממשלה הנוכחית" בעניין הזה, אבל המראיין, יעקב ברדוגו, ניסה להקשות עליו. "יטענו כלפיך שבעצם בשנים שאתה היית בשלטון, כשהליכוד היה בשלטון, האירועים האלה מתפתחים מאז. זאת אומרת, 'בדואיסטן', המדינה הבדואית שקמה בנגב לנגד עינינו, היא תוצר של שנות כהונתך".

נתניהו השיב כך: "אנחנו עשינו דברים, ויש עוד הרבה מה לעשות. אבל אנחנו הלכנו לכיוון הנכון. אני פתחתי 11 תחנות משטרה במגזר הערבי. אתה יודע כמה היו לפני שנכנסתי לכהונת ראש הממשלה בפעם השנייה ב-2009? נחש. אתה יודע כמה? אחת! בנצרת. אני הוספתי 11 תחנות משטרה, שלוש מהן בנגב…".

ראש הממשלה לשעבר מעלה כאן שתי טענות עובדתיות: הראשונה היא שבמהלך הקדנציה הארוכה שלו נפתחו 11 תחנות משטרה במגזר הערבי; והשנייה היא שעם כניסתו לתפקיד, ב-2009, הייתה רק אחת כזאת. בדקנו.

החלטת הממשלה 922, המוכרת גם כתוכנית החומש לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, התקבלה על-ידי ממשלת נתניהו בדצמבר 2015. סעיף 5 לתוכנית עסק בביטחון פנים, ובו מופיעה, בין היתר, החלטה על "הקמת תחנות משטרה והקמת 'אורגנים' משטרתיים נוספים בדגש על פריסתם בתוך יישובי התוכנית".

בעבר כבר ביקשנו מדוברות המשטרה את רשימת התחנות החדשות שנפתח בחברה הערבית בעקבות התוכנית, ובאוקטובר 2021, לאחר סיום כהונת נתניהו, קיבלנו רשימה של תשע תחנות: ערערה בנגב, כפר קאסם, באקה אל-ע'רביה, ג'אסר א-זרקה, טמרה, מג'ד אל-כרום, כפר כנא, גליל מערבי וטירה. בנוסף לכך, בדוברות המשטרה מנו חמש "נקודות משטרה" שקמו כחלק מההחלטה הזו: תבור, מע'אר, מנדא, טובא-זנגריה וג'לג'וליה.

כלומר, הרשימה הזאת עולה בקנה אחד עם החלק הראשון בדבריו של נתניהו. בנוסף לה מצאנו למשל גם דיווח בתקשורת על פתיחת נקודת משטרה בתל שבע, ובדוח מבקר המדינה מוזכרת נקודת משטרה בשגב שלום, כך שיחד עם ערערה שעליה נמסר לנו בתגובת המשטרה, אפשר לומר שגם בדבריו לגבי מספר התחנות (או הנקודות) שהוקמו בנגב, נתניהו פחות או יותר דייק.

אבל מה לגבי טענתו כי ערב כניסתו לתפקיד הייתה רק תחנת משטרה אחת בעיר ערבית? גם כאן ביקשנו נתונים מהמשטרה, והרי הם לפניכם. תחנת המשטרה בנצרת, אותה הזכיר נתניהו בדבריו, הוקמה ב-1953, אבל היא ממש לא היחידה שהוקמה לפני 2009. בשפרעם פועלת תחנת משטרה מאז 1973; ברהט נפתחה נקודת משטרה ב-1983, ותחנת משטרה החלה לפעול שם ב-2004; בטייבה יש תחנה מאז 1990; באום אל-פאחם הוקמה נקודת משטרה ב-2003, ושנה לאחר מכן כבר היה מדובר בתחנה של ממש; תחנת עירון, ואדי עארה, פועלת כבר מ-1970 כנקודת משטרה, וב-1976 הפכה לתחנה. גם בבאקה אל-ע'רביה ישנה נקודת משטרה מאז 1992, וזו הפכה לתחנה תחת נתניהו ב-2018.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו חצי נכונים. בין 2009 ל-2021 הוקמו תשע תחנות משטרה ביישובים ערביים, בדומה לנתון שהוזכר על-ידו, ועוד לפחות שמונה נקודות משטרה - שלוש מהן בנגב. יחד עם זאת, עם כניסתו לתפקיד ב-2009 פעלו בחברה הערבית שש תחנות משטרה (ועוד נקודת משטרה אחת), ולא תחנה אחת בלבד כפי שנטען על-ידו.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
תוכנית: אולפן חמישי, עכשיו 14
תאריך: 24.3.22
ציטוט: "אני פתחתי 11 תחנות משטרה במגזר הערבי, לפני שנכנסתי לתפקיד הייתה אחת"
ציון: חצי נכון

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התארח בתכנית "אולפן חמישי" של עכשיו 14. הוא דיבר על מה שהגדיר כחולשת הממשלה הנוכחית אל מול האיומים שנשקפים לישראל מצד גורמי טרור. המראיין יעקב ברדוגו ניסה להקשות עליו: "אבל יטענו כלפיך, אדוני יושב-ראש האופוזיציה, ראש הממשלה לשעבר, יטענו כלפיך שבעצם בשנים שאתה הייתה בשלטון, כשהליכוד היה בשלטון, האירועים האלה מתפתחים מאז. זאת אומרת, בדואיסטן, המדינה הבדואית שקמה בנגב לנגד עינינו היא תוצר של שנות כהונתך". נתניהו השיב לכך: "אנחנו עשינו דברים ויש עוד הרבה מה לעשות. אבל אנחנו הלכנו לכיוון הנכון. אני פתחתי 11 תחנות משטרה במגזר הערבי. אתה יודע כמה היו לפני שנכנסתי לכהונת ראש הממשלה בפעם השנייה, ב-2009? נחש. אתה יודע כמה? אחת! בנצרת. אני הוספתי 11 תחנות משטרה, שלוש מהן בנגב, וצריך לשים עוד שלוש, עוד ארבע, עוד חמש".

ב-31 בדצמבר 2015, עת נתניהו היה ראש הממשלה, פורסמה החלטת ממשלה 922, שכותרתה "פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2020-2016". סעיף 5 לתכנית עסק בביטחון פנים וקבע שהוחלט "לאמץ את הודעת השר לביטחון הפנים, לפיה הנחה את המשטרה לגבש תכנית להרחבת פעילות המשטרה באוכלוסיית המיעוטים במטרה לשפר את השירות ולהגביר את אכיפת החוק, ובכלל זה, הקמת תחנות משטרה והקמת "אורגנים" משטרתיים נוספים בדגש על פריסתם בתוך יישובי התכנית, הגברת מספר השוטרים והרחבת פעילות התכניות למניעת אלימות ופשיעה של המשרד לביטחון הפנים ביישובים אלו. יישום התכנית, לרבות הקצאת המשאבים הנדרשים, יחל בשנת 2016".

עוד באוקטובר 2021, לאחר סיום הכהונה של נתניהו, ביקשנו מדוברות המשטרה את רשימת תחנות המשטרה שהוקמו כחלק מהחלטה 922. קיבלנו רשימה של תשע תחנות: ערערה בנגב, כפר קאסם, באקה אל ע'רביה, ג'אסר א-זרקה, טמרה, מג'ד אל-כרום, כפר כנא, גליל מערבי וטירה. בנוסף לכך, המשטרה נתנה עוד חמש נקודות משטרה שקמו כחלק מההחלטה הזו: תבור, מע'אר, מנדא, טובא-זנגריה וג'לג'וליה. מעבר לרשימה זו, מצאנו נקודות משטרה נוספות שקמו ביישובי החברה הערבית במהלך כהונתו של נתניהו. לדוגמה, בנובמבר 2016 דווח שהשר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן והמפכ"ל דאז רוני אלשיך חנכו נקודת משטרה בתל-שבע. ב-11 בפברואר 2021 נחנכה נקודת משטרה בשכונת ג'ואריש שברמלה, שלפי הודעת הממשלה הייתה חלק מהתכנית להילחם בפשיעה בחברה הערבית. גם בשגב-שלום הוקמה נקודת משטרה. לפי דוברות המשטרה, הנקודות בתל-שבע ושגב שלום נפתחו ב-2013 ו-2014 בהתאמה, לפני החלטה 922. מכל התחנות האלו, ערערה בנגב, תל-שבע ושגב-שלום נמצאות בנגב. לא קיבלנו הגדרה רשמית לנקודת משטרה, אבל בדוח מבקר המדינה על המשילות בנגב, הנקודה בשגב-שלום מכונה "תחנת משטרה קטנה".

ביקשנו מדוברות המשטרה גם שנות הקמה של תחנות שונות שנמצאות ביישובי החברה הערבית. בזמן שרבות מהן אכן קמו תחת ממשלות נתניהו, קיבלנו נתונים גם על תחנות שקמו לפני 2009. נצרת, אותה נתניהו הזכיר כתחנה היחידה ביישוב ערבי שהייתה קיימת לפני שחזר לתפקיד ראש הממשלה ב-2009, קמה ב-1953. בשפרעם תחנת המשטרה פועלת מאז 1973. ברהט נפתחה נקודת משטרה ב-1983 ותחנת משטרה החלה לפעול שם ב-2004. בטייבה יש תחנה מאז 1990. באום אל פאחם הוקמה נקודת משטרה ב-2003, ושנה לאחר מכן כבר היה מדובר בתחנה של ממש. כמו כן, ישנה תחנת עירון, הידועה גם כתחנת ואדי עארה. זו, לפי דוברות המשטרה, החלה לפעול כבר ב-1970 כנקודת משטרה, וב-1976 הפכה לתחנה. לאלו ניתן להוסיף את באקה אל-ע'רביה: אמנם ב-2018, תחת נתניהו, היישוב קיבל תחנה, אבל יש לו נקודת משטרה מאז 1992.

מטעם נתניהו לא נמסרה תגובה.

לסיכום, בין 2009 ל-2021 הוקמו תשע תחנות משטרה ביישובים ערביים ועוד שמונה נקודות משטרה לפחות, שלוש מהן בנגב. עם זאת, כשנתניהו נכנס לתפקידו ב-2009, מעבר לתחנת נצרת היו עוד חמש תחנות משטרה ונקודת משטרה אחת ביישובים הערביים. לכן דבריו של נתניהו חצי נכונים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר