ייצוג נשי הולם? חברות הביטוח ובתי ההשקעות לא הפנימו את התקנות

הוראת רשות שוק ההון שפורסמה ב-2018, תיכנס החודש לתוקף, אך היא אינה כוללת הגדרת רף מינימלי לשיעור הנשים בדירקטוריון • יו"ר פורום המשפטניות של שדולת הנשים: "הנתונים מקוממים, נראה שאף אחד לא רוצה לקחת אחריות" • הפניקס היא החברה עם הייצוג הנשי הגדול, במנורה מבטחים מכהנת אישה אחת בלבד

אין מספיק נשים בדירקטוריונים בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות / אילוסטרציה: אפרת לוי
אין מספיק נשים בדירקטוריונים בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות / אילוסטרציה: אפרת לוי

שלוש שנים וחצי ניתנו לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות המקומיים להגדיל את הייצוג הנשי בדירקטוריונים שלהם. אולם מאז שפורסם חוזר רשות שוק ההון שעסק בין היתר בהרכב חברי הדירקטוריונים, הנתונים רחוקים מלהשביע רצון: בכמחצית מהגופים המוסדיים עדיין מכהנות רק שתי נשים, ובדירקטוריון של חברת ביטוח אחת מכהנת אישה אחת.

לזכותה של רשות שוק ההון ייאמר כי היא העלתה את הנושא לסדר היום כבר באוגוסט 2018, בחוזר שייכנס לתוקף בעוד שלושה שבועות. בשל חשיבות החוזר, נכתב בו במפורש כי על הגופים לדאוג לייצוג הולם לשני המינים - אם כי לא הוגדר במפורש מהו אותו ייצוג הולם. עם זאת, ברשות מכוונים לייצוג של 50%, כפי שהגדירו בתי המשפט בישראל בכמה הזדמנויות.

וכך נוצר מצב שבו רק בחברת ביטוח אחת מבין שש הגדולות מורכב הדירקטוריון בשוויון מגדרי יחסי, וכך גם המצב בבית השקעות אחד בלבד. מדובר בדירקטוריון הפניקס חברה לביטוח, שבו מכהנות חמש נשים מתוך 10 חברי דירקטוריון (50%) ,ובבית ההשקעות מור שבין שבעת הדירקטורים שלו נכללות שלוש נשים (42%). נציין כי לא מדובר בדירקטוריוני חברת ההחזקות, אלא על חברות הביטוח והחברות המנהלות גמל ופנסיה, שאליהן מתייחס החוזר.

 

מנגד, בארבעה בתי השקעות גדולים ובשתי חברות ביטוח מכהנות רק שתי נשים בדירקטוריון, כאשר בדירקטוריון חברת ביטוח אחת, מנורה מבטחים, מכהנת רק דירקטורית אחת. במנורה מבטחים הבטיחו כי בחודשיים הקרובים תצטרף דירקטורית נוספת לחברה. גם בהראל צפויה להתמנות דירקטורית נוספת, שתקרב את הדירקטוריון בחברת הביטוח לשיעור הגבוה יותר הקיים ביתר החברות בקבוצה.

נציין כי לא רק בגופים המוסדיים המצב עגום. מבדיקת מחלקת המחקר של רשות ניירות ערך עולה כי בשנת 2020 כ-24% מכלל הדירקטורים בתאגידים מדווחים היו נשים. רק ב-75 מתוך 473 תאגידים מדווחים (16% בלבד) מכהנות למעלה מ-35% נשים בהרכב הדירקטוריון, הרף שאותו מקדמת יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה.

"הכוונה לא למינוי דירקטוריות שכשירותן נמוכה יותר"

מי שלקחו על עצמן לטפל בנושא הן חברות פורום המשפטניות בשדולת הנשים בישראל. הן פנו בסוף השבוע לממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, כדי שיפעל לאלתר לאכיפת החובה, ואף ציינו כי החוק מתיר לו להטיל על הגופים המפוקחים על ידו עיצומים כספיים בסך של מאות אלפי שקלים. עם זאת, הן הדגישו כי "ייצוג הולם אין משמעותו מינוי דירקטוריות שכשירותן נמוכה יותר. נדמה כי אין חולק שיש די והותר נשים הכשירות לכהן כדירקטוריות בגופים שבענייננו".

הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
 הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

במכתב ששלחו לממונה ברקת, הן כתבו כי "ההוראה בדבר החובה למתן ייצוג הולם לנשים באה על רקע הייצוג הנמוך של נשים בדירקטוריונים של גופים אלו, כשמטרת החובה היא לתקן את העיוותים הקיימים בהם".

יו"ר פורום המשפטניות של שדולת הנשים, עו"ד ברוריה לקנר, אמרה לגלובס כי "30 שנה עברו מאז בג"צ הדירקטוריונים, שחייב ייצוג לשני המינים, ובחברות הציבוריות השינוי עוד לא הגיע, ונראה שאיש לא רוצה לקחת אחריות לכך. הנתונים מקוממים, במיוחד כשזוכרים שמדובר בחברות המנהלות את הכסף של כולנו - כ-3 טריליון שקל. אנחנו קוראות לתיקון מיידי של המצב".

עו''ד ברוריה לקנר / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד ברוריה לקנר / צילום: תמונה פרטית

המשנה למנכ"לית ומנהלת המחלקה המשפטית של השדולה, עו"ד גלי זינגר, ציינה כי "לייצוג הולם של נשים בדירקטוריונים אלו יש משמעויות כלכליות וחברתיות עצומות. בכוונתנו לפעול עד למיצוי חובת הייצוג ההולם בכל אחד מהגופים הנ"ל. אני מאמינה ומקווה כי הממונה על שוק ההון יפעל עם כל הכלים העומדים לרשותו מכוח הדין, על-מנת לאכוף את חובת הייצוג ההולם".

ברשות שוק ההון אמרו בתגובה כי "עם כניסתו של החוזר לתוקף, תפעל הרשות ליישומו בגופים המוסדיים".

עו''ד גלי זינגר / צילום: טלי מאייר
 עו''ד גלי זינגר / צילום: טלי מאייר

המוסדיים: "פועלים להגדיל, מציבים יעדים"

בהפניקס התגאו בהיותם "מוסד פיננסי מוביל שבמועצת המנהלים שלו מכהנות נשים בשיעור 50%", וציינו כי "כל חברת דירקטוריון מביאה עימה סט כישורים וניסיון ייחודיים מתחומי הביטוח, הפיננסים, ניהול סיכונים, משאבי אנוש ועוד, המהווה תמונה משלימה, מעצימה ומאדירה להרכב הדירקטוריון".

בבית ההשקעות מור הסבירו כי דירקטוריון החברה אישר אשתקד תוכנית לקידום מגדרי, ובחברה שואפים לפעול לייצוג שווה של נשים בהנהלה, בקרב העובדים ובדירקטוריונים של חברות הקבוצה: "שואפים להגיע ליעד עד שנת 2024".

במגדל ביטוח ציינו כי הם מחויבים לייצוג הולם בכל שכבות החברה, וכי דירקטוריון מגדל ביטוח הודיע לאחרונה על מינוי דירקטורית נוספת שתצטרף ביוני הקרוב, ובכך יעמוד הרכב הדירקטוריון על 4 נשים ו-5 גברים. כן הם מציינים כי "כ-80% מהמועסקות במגדל ביטוח הן נשים, והנהלת החברה מאוזנת וכוללת מספר שווה של גברים ונשים".

מכלל ביטוח ופיננסים נמסר בתגובה כי "החברה רואה חשיבות גבוהה לייצוג נשים בחברה ובדירקטוריון. בקבוצה קיים רוב מובהק של נשים, כאשר אחוז הנשים בקרב דרגי ניהול עומד על כ-60%. בדירקטוריון כלל החזקות אחוז הנשים עומד על 37.5% ובשני הדירקטוריונים יחד שיעורן עולה על שליש. כלל ביטוח ופיננסים פועלת ותמשיך לפעול ליצירת ההזדמנויות שוות, לייצוג נשים ולגיוון תעסוקתי״.

במיטב דש הסבירו כי "החברה מודעת לחשיבות ייצוג הולם לנשים בדירקטוריון. בכוונתנו לפעול לשינוי המצב הקיים, במסגרת תחלופה טבעית של חברי הדירקטוריון".

בילין לפידות אמרו: "אנו פועלים להגדיל את מספר הנשים בדירקטוריונים שלנו. לאורך זמן מספר הנשים יעלה בהדרגה, על בסיס ניסיון וכישורים".

באיילון ציינו כי "חברת ההחזקות ואיילון ביטוח נמצאות בעיצומו של תהליך מיזוג שבסיומו יגדל שיעור הנשים בדירקטוריון. גם לאחר מכן, תמשיך החברה לפעול להגדלת שיעור הנשים בדירקטוריון, כמו גם בכל אגפי החברה".

מור ואוניברסיטת תל אביב פתחו קורס ייעודי לאנליסטיות

שיתוף פעולה בין בית ההשקעות מור ומועדון הסטודנטים לשוק ההון באוניברסיטת תל אביב, הביא לאחרונה לפתיחת קורס אנליסטיות בפקולטה לניהול באוניברסיטה.

לגלובס נודע כי בקורס, שמטרתו היכרות עם עולם האנליזה וסיוע בהשתלבות בעבודה בשוק ההון, משתתפות כ-30 סטודנטיות. מובילים אותו ניר צרפתי, סמנכ"ל מחקר במור בית השקעות, ונועה שרמן, אנליסטית בכירה בבית ההשקעות.

המשתתפות לומדות בין היתר על תפקידי האנליזה השונים, על נושאי ניתוח דוחות כספיים, תמחור והערכות שווי וניתוחי חברות. לדברי צרפתי ושרמן, הקורס מאפשר לסטודנטיות להתנסות בניתוח חברות בפועל, ולשלב בין העולם התיאורטי למעשי. "אנחנו שואפים להראות למשתתפות בקורס עד כמה תפקיד האנליסטית הוא מעניין, דינמי, מאתגר ובעל חשיבות לתהליכי ההשקעה, ושההתנסות הזו תעניק להן כלים מקצועיים שיעודדו אותן להציע את עצמן לתפקידים בתחום", אמרו השניים.

הדר רז, סמנכ"לית שיווק וקשרי חוץ במור בית השקעות, מציינת כי אף שיותר ויותר נשים משתלבות בעבודה בשוק ההון, עדיין מספר נמוך יחסית משתלב בעבודת אנליזה וניהול השקעות. לדבריה, "מחקרים מראים את ההשפעה של שימוש בלשון נקבה על שיעור ההשתתפות והתגובה של נשים לפרסומים, ואכן ראינו שגם פה מספר הסטודנטיות שהביעו עניין בקורס היה גדול".

לדברי נועה מזור, מנהלת משותפת של מועדון שוק ההון, "הקורס נועד להקנות לסטודנטיות ידע מקצועי בתחומי האנליזה וניהול השקעות, מתוך רצון להרחיב את השילוב של נשים בתפקידים מקצועיים וניהוליים בשוק ההון".