קלון | דעה

הצביעות בניסיון הליכוד לבטל פתאום את סעיף הקלון

ח"כ דוד אמסלם הגיש הבוקר הצעה לביטול החוק שקובע כי אדם שהורשע בעבירה עם קלון לא יוכל להתמודד לכנסת • בליכוד כנראה שכחו שסעיף הקלון מופיע גם בחוקת המפלגה, שאף השתמשה בו בעבר כדי לפסול מועמדים

ח''כ דוד אמסלם / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ דוד אמסלם / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ דוד אמסלם הגיש הבוקר (ב') הצעת חוק לביטול סעיף בחוק יסוד: הכנסת, שנחקק עוד בשנת 1981, הקובע כי אדם שהורשע בעבירה שבית המשפט או יו"ר ועדת הבחירות קבע כי יש בה קלון - לא יוכל להתמודד לכנסת.

ניסוח ודברי ההסבר להצעת החוק מלמדים על הגשת ההצעה בחופזה וברישול. עניין זה כשלעצמו מעורר תהייה על בהילות הגשת הצעת החוק.

מתמיהה לא פחות ההצעה לבטל את סעיף הקלון בטענה כי "לא יעלה על הדעת שמונח עמום שנתון לפרשנות סובייקטיבית ימנע מנבחרי ציבור לכהן".

לדברי אמסלם, "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית שהזכות לבחור ולהיבחר היא נר לרגליה. לפיכך יש להשיב לציבור את המנדט לבחור את נבחריו, ועל כן מוצע לבטל לאלתר את מוסד הקלון בכל הנוגע לנבחרי ציבור".

אלא מה? בחוקת הליכוד בעצמה יש סעיף קלון.

חוקת הליכוד פותחת וקובעת כי "לא יתקבל אדם לחבר התנועה, אם הורשע על-ידי בית משפט מוסמך, בפסק דין סופי, בעבירה שיש עימה קלון, עד עבור שנה מיום מתן פסק דין או מיום שסיים לרצות את עונשו, הכול לפי המאוחר יותר".

עוד קובעת חוקת הליכוד כי תופסק אוטומטית חברות של אדם בתנועת הליכוד, אם הוא "הורשע על-ידי בית המשפט מוסמך, בפסק דין סופי, בעבירה שיש עימה קלון".

חוקת הליכוד העתיקה מילה במילה את סעיף הקלון מחוק יסוד: הכנסת והתאימה אותו לחברות בליכוד.

כך נקבע עוד כי "הורשע חבר בפסק דין סופי ונידון לעונש מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים, לא יהיה מועמד לתפקיד בתנועה או לתפקיד מטעמה, אלא אם קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בליכוד כי אין עם העבירה שבה הורשע, בנסיבות העניין, משום קלון".

בליכוד השתמשו בקלון כדי לפסול את פייגלין

אם לא די בכך, כדאי לשוב ולהיזכר כי בשנת 2022 ביקש משה פייגלין להתמודד לכנסת במסגרת רשימת הליכוד. פייגלין הורשע בעבר בעבירה פלילית, והוגשה נגדו עתירה ליו"ר ועדת הבחירות, בטענה כי יש לפסול אותו מהתמודדות לכנסת כיוון שדבק קלון במעשיו. יו"ר ועדת הבחירות קיבל את העתירה חרף התנגדותו הנחרצת של פייגלין.

תגובת הליכוד לעתירה הייתה: "אין העניין שבנדון עניין רשימתי או מפלגתי שעל הליכוד להתערב בו".

יש להצטער על כך שחבר כנסת מן הליכוד נזכר בצורך בביטול סעיף הקלון רק במקרה כאשר נדונה שאלת הרשעת יו"ר הליכוד בעבירה שיש עימה קלון, ולאחר משא-ומתן להסדר טיעון שהתפוצץ בדיוק על סוגיה זו. כך במקרה ממש אירע גם סביב "חוק ההמלצות", ועוד ועוד.

בהקשר זה יש להצטער גם על החלטת חברי כנסת ושרים ממפלגות הקואליציה לתקן מן הצד השני את חוק היסוד כך שימנע פרסונלית את בנימין נתניהו מלכהן כראש הממשלה.

חוקי היסוד הפכו להיות קיפולי אוריגמי מבחינת נבחרי הציבור שלנו.